Творення слів із найуживанішими префіксами

Тема: Творення слів із найуживанішими префіксами

Мета: вчити учнів утворювати нові слова за допомогою різних префіксів; розвивати мовлення; мислення; виховувати інтерес до слова.

Тип уроку: урок формування мовної компетенції.

Обладнання: підручник, зошит.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

Ось дзвінок сигнал подав –

До роботи час настав.

Ось і ми часу не гаймо,

А урок свій починаймо.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання (с. 77, впр. 176)

– Прочитайте утворені за допомогою

префіксів слова.

2. Робота над прикметами

– Спишіть народні прикмети. Підкресліть антоніми. Виділіть префікс у цих словах.

– Грак відлетів – чекай снігу.

– Жайворонок прилетів – надійде стійке тепло.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ми будемо вчитися утворювати нові слова за допомогою префіксів.

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота над уривком з казки (с. 77, впр. 177)

– Прочитайте текст. Визначте, з якої казки цей

текст. Перекажіть його.

– Спишіть текст. Прочитайте підкреслені слова. Позначте в них префікси.

2. Фізкультхвилинка

3. Робота в групах (с. 77, впр. 178)

– Прочитайте фразеологізми, добираючи їх значення з довідки.

Витрішки продавати – вештатися без діла; задерти носа – загордитися; зарубати на носі – запам’ятати; повісити носа – засмутитися; проїхати зайцем – безкоштовно; похилити голову – зажуритися.

– Спишіть за зразком. У підкреслених словах позначте префікс.

– Підкресліть слово, у якому 8 букв, 9 звуків.

– Складіть із фразеологізмами два речення (за вибором).

4. Гра “Додай префікс” (с. 78, впр. 179)

– Уставте в словосполученнях замість крапок потрібні префікси. Запишіть.

– Які префікси вам довелось використати? Позначте їх.

Збирати гриби, розказати казку, прочитати в книжці, посадити яблуньку, полити квіти, написати лист, попросити вибачення.

5. Гра “Збери слово”

– Корінь – сел-, префікс за-, слово відповідає на питання що зробити? (Заселити)

– Корінь – сад-, префікс роз-, слово відповідає на питання що? (Розсада)

– Корінь – nuс-, префікс на-, слово відповідає на питання що зробити? (Написати)

6. Словниковий диктант

Дід, прадід, мудрий, премудрий, казав, переказав, бити, розбити.

– Виділіть префікси у словах. Поясніть, якого значення надають префікси поданим словам.

V. ПІДСУМОК УРОКУ

– Що вивчали на уроці?

– Що для вас було новим?

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 78, впр. 180. Прочитайте сполучення слів, уставляючи потрібні префікси.

Вийти з хати, сонце заходить, забрів у воду, приїхав до міста, вибігти з під’їзду, заскочити на хвилину.

– Спишіть сполучення слів. Уставте та позначте в них відповідні префікси. Доберіть антоніми до підкреслених слів. Підкресліть прийменники.




Творення слів із найуживанішими префіксами