Тема. Правопис найуживаніших прислівників. (Вправи 342-345).
Мета. Вправляти учнів у правописі найуживаніших прислівників.
Обладнання: мовний матеріал.
Хід уроку
I. Організація класу.
II. Перевірка домашнього завданим (вправа 341).
Вправа “Крісло автора”.
Учні читають розповіді про те, як треба поводитись у гостях.
– Які прислівники допомогли вам скласти розповідь?
III. Повідомлення теми і завдань уроку.
– Ви вже знаєте, як поводитись у гостях, а чи доводилось вам бути гостинним господарем?
– Прочитайте
Пам’ятка господареві
– Будьте привітними господарями – доброзичливо зустріньте гостя, допоможіть йому роздягнутися, запросіть в кращу кімнату, спробуйте зайняти гостя.
– Будьте уважними господарями – знайдіть час поговорити з усіма гостями. більше уваги приділіть сором’язливій людині та тому, хто у вас в гостях уперше.
– Будьте тактовними господарями – не звертайте уваги на помилки гостя, не говоріть на неприємні для нього теми.
– Будьте вихованими господарями – незважаючи ні на шо, не показуйте гостям свого незадоволення
– Будьте щедрими господарями не жалкуйте часу, зусиль на те, щоб гарно прийняти гостей, зі смаком сервіруйте (накрийте) стіл.
– Відшукайте у тексті прислівники.
– Чи був би зміст пам’ятки досконалим і глибоким без цих прислівників? Зверніть увагу на виділені слова в тексті. Яка не частина мови? (Прикметники.)
– Утворіть із них прикметників прислівники. (Привітно, уважно, тактовно, виховано, щедро.)
– Чи є складнощі у написанні цих прислівників?
– Сьогодні ми будемо опрацьовувати правопис найуживаніших прислівників.
IV. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.
1. Вправа “Я – письменник” (вправа 342).
А) Відгадування загадки.
Б) Виділення прислівників і звернення уваги на їх правопис.
В) Розвиток писемного мовлення (проба пера).
– Використайте всі чотири прислівники загадки і складіть з ними речення, щоб вийшов текст.
Г) Запис складеного тексту.
– Який текст вийшов у вас – художній чи науковий? Обгрунтуйте свою думку.
Фізкультхвилинка.
2. Помічник для вчителя.
– Розглянемо випадки, коли прислівники пишуться разом.
1) Якщо вони вказують напрямок і відповідають на питання куди?, де?, звідки?.
Зверніть увагу на відповідні стрілки і запам’ятайте, що всі слова, які розмістяться на них, пишуться разом.
Примітка. Співзвучні з прислівниками слова у середині, в середині, з боку будуть писатися окремо, якщо за ними стоятиме іменник у родовому відмінку:
– У середині живота щось заболіло.
– 3 боку Дніпра повіяло прохолодою.
З гори напишемо окремо тільки тоді, коли йтиметься про гору, на яку можна підніматися або спускатися з неї.
Порівняйте:
– Згори світить сонне.
– Діти з’їжджають з гори на санчатах.
2) Прислівники, які означають часові проміжки і відповідають на питання коли?.
3) Прислівники, які називають пори року:
4) Прислівники, утворені таким чином:
У, в, на + числівник: удвоє, утричі, уп’ятеро, надвоє, втроє, вперше, вдруге…
(Коваленко О. В. Як грамотно написати диктант: Навчальний посів. – К.: Вид. дім “КМ Академія”. 2002. – с. 4-5.)
3. Рубрика “Слово про слово”.
Афори? зм – думка, стисло висловлена в дуже виразній формі.
Чесно? ти – доброчесність, порядність.
4. Вправи з афоризмами (вправа 343).
А) Читання афоризмів, з’ясування значень невідомих слів.
– Як ви розумієте ці афоризми?
Б) Списування афоризмів.
– Підкресліть прислівники. Обгрунтуйте свій вибір.
– Поясніть правопис виділених прислівників.
5. Вибіркове списування (вправа 344).
А) Читання речень, з’ясування значень невідомих слів.
– Які ще народні прикмети ви знаєте?
– Запитайте у своїх старших родичів про народні прикмети.
Б) Виписування прислівників.
– Що означають виписані прислівники?
– Зверніть увагу на їхній правопис.
В) Розбір прислівників за будовою.
Г) Конкурс на краще речення для художнього тексту.
– Складіть і запишіть речення з прислівником уранці.
6. Вправи дія самостійної роботи (робочий зошит).
V. Підсумок уроку.
VI. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.
С. 174, вправа 345.