МОВА ТА РОЗВИТОК МУЗИКИ
КАЗКОВІ ТЕМБРИ ГОЛОСІВ
– Пригадай казку за поданим початком.
Розглянь фото. Яку казкову оперу воно нагадує?
Була собі коза, а у неї семеро козенят. Кожного дня ходила коза в ліс по їжу. Сама піде, а діткам накаже нікому дверей не відчиняти.
Повернеться коза, постукає й заспіває:
– Ой ви, діточки, козеняточка!
Відімкнітеся, відчинітеся!
Ваша мати прийшла,
Молока принесла…
Розкажи, як розпізнали козенята Козу та Вовка. Які голоси цих персонажів в опері Маріана Коваля “Вовк та
Це цікаво знати!
Голоси людей, як і музичні інструменти, також мають свій тембр. Саме він допомагає нам впізнавати знайомих під час розмов по телефону.
– Кирило Стеценко. Дитяча опера “Лисичка, Котик і Півник”
Український композитор Кирило Стеценко написав для дітей оперу за українською народною казкою “Лисичка, Котик і Півник”.
Дія опери розгортається на сцені, а кожна дійова особа не говорить, а співає.
Головних героїв опери легко впізнати за голосами. Чому? Тому, що кожний співочий голос має особливий тембр.
Пригадай
Послухай фрагменти з опери. Розкажи про тембри співочих голосів.
– Розучи поспівку-загадку. Про кого у ній ідеться? Чи можна впізнати цю пташку за голосом?
У ВЕСНЯНОМУ ЛІСКУ
2. Хто це знову на суку
Заспівав “Ку-ку!”, “Ку-ку!”.
Хто це: звір, мурашка
Чи сіренька пташка?
Знайди у мелодії пісеньку зозулі. Придумай свій варіант цієї зображальної інтонації.
Попрацюймо разом!
Послухайте п’єсу Миколи Сільванського “Пташка і кицька”.
Чи можна розпізнати її персонажів за звучанням? Слухайте музику й зображайте пташку та кішку рухами.
– Послухай пісню. Якій порі року вона присвячена? Чому має таку назву?
ВЕСНЯНКА
Музика М. Ведмедері, слова К. Перелісної
1. Виграва сопілонька
У ліску, у ліску,
Красується земленька
У вінку, у вінку.
А у полі житечка
Оксамит, оксамит,
А над полем – сонечко
І блакить, і блакить.
2. І мов легкі човники
На морях, на морях
Пливуть білі хмароньки
В небесах, в небесах.
І на річці хвилечка,
Мов жива, мов жива,
А в лісі сопілонька
Виграва, виграва.
Розучи мелодію, проплескуючи музичний пульс. Виконуй пісню легко та прозоро, у ритмічному супроводі маракас, трикутника та бубна.
Проведи з рідними чи друзями гру “Упізнай мене “. Стань спиною до гурту і спробуй за тембром голосу визначити, хто проспівав Ку-ку або сказав: Упізнай мене.
– Розглянь схему. Назви основні елементи музичної мови.