І СЕМЕСТР
ІМЕННИК
Урок № 26
Тема: Відмінювання іменників другої відміни
Мета: формувати вміння відмінювати іменники другої відміни та навички правопису їхніх відмінкових закінчень, особливу увагу звернути на закінчення родового відмінка однини, повправляти учнів у виділенні орфограми “Букви а, я, у, ю в родовому відмінку однини іменників другої відміни” та обгрунтуванні написання закінчень родового відмінка відповідними орфографічними правилами; розвивати вимовну культуру, дикцію; виховувати повагу до усної
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник.
Хід уроку
І. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (закінчення іменників другої відміни в родовому відмінку, с. 76-77).
Робота біля дошки. Подані іменники поставити у формі родового відмінка однини, звіряючи закінчення з таблицею на с. 76-77.
Сад, дуб, ясен, ведмідь, стіл, Київ, Голосіїв, Париж, Тетерів, Донець, метр, понеділок, іменник, радіус, водень, віск, борщ, очерет, комиш, ячмінь, завод, палац, абзац,
ІІІ. Виконання вправ на закріплення.
Переписати, вставляючи на місці крапок потрібне закінчення.
Велика дорога починається з першого крок.. . Головою мур.. не проб’єш. Передав куті мед.. . З доброго плот… – добрий кілок. Води – хоч топися, камен… – хоч бийся, хліб.. – хоч плач. Дорога ложка до обід… . Без кожух.. нема дух.. .
Народна творчість.
Робота з підручником. Виконання вправи 146.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (паралельні закінчення деяких іменників у родовому відмінку однини, с. 78).
Робота з підручником. Виконання вправи 148.
Опрацювання теоретичного матеріалу (групи іменників другої відміни на – р) та таблиці на с. 74.
Розподільний диктант. Записати іменники в три колонки за групами. Перевірити себе за таблицею на с. 74.
Буквар, директор, явір, тесляр, лікар, командир, коментар, календар, пісняр, сувенір, ювіляр, каменяр, школяр, пасажир, писар, базар, вугляр, гіпюр.
V. Виконання вправ на закріплення.
Пояснювальний диктант. Іменники другої відміни підкреслити, визначити групу кожного, його відмінок.
Не дім господаря красить, а господар дім. Лев – цар звірів, а боїться комарів. Комар і цареві на носі грає. Їсть за вола, а робить за комара. Не всяк кобзар Лазаря співає.
Народна творчість.
Подані іменники поставити у формі орудного відмінка однини.
Автор, репетитор, шахтар, вугляр, лектор, лікар, кесар, рицар, архітектор, косар, гусляр, екземпляр, табір, дояр, старовір, тренажер, яр, козир, пастор, аптекар, бондар, семафор.
Переписати речення, на місці крапок уставляючи пропущені букви. Іменники другої відміни підкреслити, визначити групу кожного.
Захотілось перечитати том улюблений “Кобзар..”. (К. Гордієнко.) У Римі я згадав далекий Львів, Каменяр… над аркушем папер.. . (Л. Дмитерко.) Скажіть, а ви не муляр..м працюєте, бува? (Б. Олійник.) А калина – у дозрілих гронах. А калина – вся у снігур..х. (Є. Гуцало.)
VІ. Підбиття підсумків уроку.
VІІ. Домашнє завдання.
П. 15, (правило на с. 79 – для самостійного опрацювання), вправи 142, 150.