ПРИКМЕТНИК
§ 47 Відмінювання прикметників. Прикметники твердої і м’якої групи
Запам’ятаймо!
За кінцевим приголосним основи прикметники поділяються на групи: тверду і м’яку. Прикметники твердої і м’якої груп мають різні зразки відмінювання.
Поділ прикметників на групи
Тверда група: – основа прикметника закінчується на твердіш приголосний; – закінчення в початковій формі – ий. Більшість прикметників в українській мові належать до твердої групи: абетковий, близький, | М’яка група: – основа прикметника закінчується на м’який приголосний: – закінчення в початковій формі – ій, – їй. Прикметників, які належать до м’якої групи, порівняно небагато: літній, справжній, довгошиїй, учорашній | Прикметники на – лиций Не належать ні до твердої. ні до м’якої групи. Вони відмінюються за окремим зразком. Прикметників, що закінчуються на – лиций, в українській мові зовсім небагато: білолиций, круглолиций, червонолиций, блідолиций |
389
1. Спишіть народні вислови. Надпишіть над прикметниками, до
1. Порожня бочка гудить, а повна мовчить. 2. Осіння муха боляче кусає. 3. Весняний день рік годує. 4. Щедрий – за копійкою аж труситься. 5. Від домашнього злодія не вбережешся.
2. Доберіть прислів’я, у яких прикметники належать до різних груп (за кінцевим приголосним основи).
390
1. Прочитайте текст. Випишіть прикметники м’якої групи.
Видатний художник Олександр Мурашко народився в Києві. Раннє дитинство провів на Чернігівщині, де його вихованням займалася бабуся, проста селянка. Підлітком йому довелося працювати в іконописній майстерні вітчима. Але його більше вабила яскравість літнього сонця й кольори осінньої днини. Він тонко відчував вранішню прозорість повітря та нечіткі лінії вечірніх сутінків. Усі відтінки рідної природи ми бачимо на картинах художника (За матеріалами uk. wikipedia. orq/wiki/ Мурашко_Олександр_Олександрович).
2. Які назви мають картини О. Мурашка (див. с. 166-167)? До якої групи належить прикметник, ужитий в одній із назв? Відповідь обгрунтуйте.
391
1. Спишіть слова. Підкресліть у кожному рядку “зайве” слово.
1. Самотній, середній, сусідній, садовий.
2. Давній, довгий, дружний, дивний.
2. Складіть свої рядки за зразком виконаного завдання. Виграє та група, яка за визначений час складе найбільше рядків.
Запам’ятаймо!
Зразок відмінювання прикметників твердої групи
Відмінок | Число | |||
Однина | Множина | |||
Чоловічий рід | Жіночий рід | Середній рід | ||
Н. в. | Милий | Мила | Миле | Милі |
Р. в. | Милого | Милої | Милого | Милих |
Д. в. | Милому | Милій | Милому | Милим |
Зн. в. | Милий (милого) | Милу | Миле | Милі (милих) |
Ор. в. | Милим | Милою | Милим | Милими |
М. в. | На (у) милому (милім) | На (у) милій | На (у) милому (милім) | На (у) милих |
392
1. Прочитайте і відгадайте народні загадки.
1. Гарний він на вроду,
Їсть пальне, п’є воду.
Ходить з краю в край,
Ріже чорний коровай.
2. Солона, а не сіль,
Біжить, а не ріка.
Блищить, а не золото.
Коли б відгадати та менше
Її знати!
2. Випишіть із першої загадки один прикметник твердої групи та провідміняйте його в чоловічому й середньому роді. Поясніть правопис відмінкових закінчень.
3. Випишіть із другої загадки прикметник і провідміняйте його в жіночому роді однини.
Запам’ятаймо!
Зразок відмінювання прикметників м’якої групи
Відмінок | Число | |||
Однина | Множина | |||
Чоловічий рід | Жіночий рід | Середній рід | ||
Н. в. | Мужній | Мужня | Мужнє | Мужні |
Р. в. | Мужнього | Мужньої | Мужнього | Мужніх |
Д. в. | Мужньому | Мужній | Мужньому | Мужнім |
Зн. в. | Мужній (мужнього) | Мужню | Мужнє | Мужні (мужніх) |
Ор. в. | Мужнім | Мужньою | Мужнім | Мужніми |
М. в. | На (у) мужньому (мужнім) | На (у) мужній | На (у) мужньому (мужнім) | На (у) мужніх |
393
Прочитайте текст. Випишіть і провідміняйте виділені словосполучення.
З дитинства Сашко мріяв: виросту й стану видатний художником. Однак його вітчим не хотів цього. П’ятнадцятирічний хлопчина пішов на крайній крок – залишив домівку. Йому було важко, але досягти заповітної мрії допомогла дружня підтримка дядька, Миколи Мурашка. Згодом хлопець почав навчатися в Петербурзькій академії мистецтв (За матеріалами uk. wikipedia. orq/wiki/ Мурашко_Олек – сандр_Олександровим ).
Запам’ятаймо!
Зразок відмінювання прикметників на – лиций
Відмінок | Число | |||
Однина | Множина | |||
Чоловічий рід | Жіночий рід | Середній рід | ||
Н. в. | Білолиций | Білолиця | Білолице | Білолиці |
Р. в. | Білолицього | Білолицьої | Білолицього | Білолицих |
Д. в. | Білолицьому | Білолицій | Білолицьому | Білолицим |
Зн. в. | Білолиций (білолицього) | Білолицю | Білолице | Білолиці (білолицих) |
Ор. в. | Білолицим | Білолицьою | Білолицим | Білолицими |
М. в. | На (у) білолицьому (білолицім) | На (у) білолицій | На (у) білолицьому (білолицім) | На (у) білолицих |
І пензлем, і словом
394
1. Прочитайте текст
На картині “Старий учитель” Олександр Мурашко зобразив відомого київського художника і педагога Миколу Мурашка. Портрет виконаний як гра темного і світлого кольорів.
Одяг у вчителя чорний, а сам він блідолиций. Про літа художника свідчить сива борода, але очі його молоді, жваві, повні почуттів. На тлі осіннього пейзажу ці уважні очі старого вчителя особливо привертають увагу.
2. Випишіть прикметник, утворений способом складання основ.
3. Утворіть від виділених прикметників прикметники на-лиций. Провідміняйте їх.
О. Мурашко. Старий учитель. 1906 р.
395
1. Розгляньте репродукцію картини О. Мурашка “Зима”. Прочитайте текст.
На передньому1 плані картини “Зима” – постаті парубка і дівчини. Які чисті, просвітлені в них обличчя! Які воші природні серед цих засніжених просторів, м’яких голубуватих сутінків, що оповили землю.
О. Мурашко. Зима. 1905 р.
На другому плані художник зобразив скуту кригою річку, ніжний, прозорий підлісок. Природа, як власне і герої картини, застигла в очікуванні змін, чогось нового, ще незвіданого.
Нам подобаються ці спокійні, статечні, красиві молоді люди.
2. Випишіть і провідміняйте виділені словосполучення.
3. Опишіть зовнішній вигляд героїв картини. Використайте якомога більше прикметників – назв кольорів.