УРОК 17
Тема. Виготовлення новорічних і різдвяних іграшок, ялинкових прикрас, сюрпризів із різних матеріалів
Мета: закріплювати вміння і навички роботи із різними матеріалами (папір, тканина); розвивати уміння конструювати, креслити, вирізати; збагачувати словниковий запас; виховувати інтерес до уроку, працьовитість.
Обладнання: кольоровий папір, нитки, кольорові смужки, ножиці, клей, циркуль, олівець, пензлик, серветка, ілюстрації із зимовими картинами, кросворд.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
1. Перевірка готовності
2. Привітання.
3. Упорядкування робочих місць.
ІІ. Новий матеріал
1. Оголошення теми та мети уроку.
– Яка чудова пора року – зима! Це і Новий рік, і подарунки від Діда Мороза, і святкові канікули, і катання на ковзанах та санчатах. Довго можна перелічувати розваги. Можна прискорити наближення свята і виготовити іграшки своїми руками.
2. Вступна бесіда.
Стала зима вже на ноги:
Там, де шуміли луги,
Там, де курилась дорога, –
Знов забіліли сніги.
Сніг на кущах верболозу,
Снігом укрились хати.
Як тепер Діду Морозу
Наше село віднайти?
Вранці
Нам протоптать довелось,
Щоб і до нас на ялинку
Теж завітав Дід Мороз.
– Коли ви кажете: “Новий рік”, то що вам спадає на думку? (Учні перелічують предмети, що стосуються зимової пори року.)
– Відгадайте загадки і заповніть чарівний кросворд. Може, і вам спадали на думку такі слова?..
1) В небі хмара пролітала,
Білий пух порозсипала,
Він на землю міцно ліг,
Називають його. (сніг).
2) Усе літо стояли, зими чекали,
Діждалися пори, помчали з гори. (Санчата)
3) У нас зимою білим цвітом
Сад зацвів, неначе літом. (Іній)
4) Дві смужки на снігу
Залишаю на бігу,
Я лечу від них стрілою,
А вони – слідом за мною. (Лижі)
5) П’ять комірчин, а одні двері. (Рукавиця)
6) На дереві під вікном
Висить хатка із дашком.
Птахи до неї всі летять,
Щоб зерном поласувати. (Годівниця)
7) Ходять тільки по льоду.
По стежині, по дорозі
Бігти я у них не в змозі,
По снігу не йдуть як слід:
До вподоби – тільки лід. (Ковзани)
8) Росте вона додолу головою,
Росте вона холодною зимою.
А тільки сонечко засяє –
Вона заплаче й помирає. (Бурулька)
– Чому у кросворді з’явилося слово рукавиця?
– З якої це казки?
– Які звірі були в цій казці?
III. Демонстрація та аналіз зразка
Інструктаж учителя.
1. Гірлянда із кілець.
Наріжте смужки кольорового паперу необхідного розміру, склейте кільця, поєднуючи деталі поміж собою (а). Кільця чергуйте за розмірами та кольорами, до крайніх прив’яжіть нитку (б).
2. Гірлянда-ланцюжок.
Використайте глянсовий кольоровий папір. Із картону зробіть шаблон (а). Потім візьміть аркуш кольорового паперу, складіть його навпіл кольоровою стороною усередину, по шаблону обведіть олівцем одну ланку і виріжте (б).
Підготувавши достатню кількість ланок, зберіть їх у ланцюжок.
3. Гірлянда зі смужок.
Візьміть тонкий кольоровий папір. Наріжте довгі смужки, складіть кінці перпендикулярно і переплетіть смужки по черзі кожний раз в інший бік. Якщо смужки короткі, то склейте їх, щоб отримати гірлянду потрібної довжини. До її кінців приклейте нитку.
4. Гірлянда із витинанок.
Візьміть глянсовий кольоровий папір. Підготуйте квадратний аркуш паперу і складіть його навпіл (а, б), а потім – ще раз в інший бік (в). Отриманий квадрат складіть по діагоналі. Намітьте малюнок та виріжте його за контуром (г). Зробіть декілька таких заготовок та склейте їх поміж собою парами. Потім проколіть гірлянду великою голкою та розтягніть її (д).
5. “Сонечко”.
Візьміть жовтий папір. Виріжте прямокутник, складіть його навпіл (а). Від краю подвійного боку відступіть 1 см та проведіть лінію. З боку згину зробіть розрізи через 5-10 мм (б). Нерозрізану частину зігніть усередину та склейте (в). Заготовку згорніть по колу, склейте виріб, прив’яжіть нитку, а потім підвісьте (г, д).
6. “Ліхтарик”.
Візьміть кольоровий папір у формі прямокутника. Складіть його навпіл та зробіть розрізи через 5-10 мм (а, б). Вирівняйте аркуш і зробіть згини нерозрізаної частини на зовнішній бік (в). Потім візьміть аркуш меншого розміру і зробіть із нього циліндр (г, д). На нього наклейте заготовку із розрізами. До виробу наклейте смужку з паперу або нитку для підвішування іграшки (е).
IV. Фізкультхвилинка
Щось втомились ми сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз –
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки –
І зроби чотири скоки.
Ось так, ось так, ось так!
Плесніть у долоньки раз!
За роботу! Все гаразд!
V. Практична робота учнів
Можна розподілити клас на групи і дати кожній групі окремі завдання. Учитель надає допомогу кожній групі дітей.
VI. Виставка та оцінювання робіт
1. Аналіз робіт.
– В якої групи гірлянда вийшла кращою? Чому?
– В якої групи гірлянда вийшла довшою?
2. Оцінювання.
VII. Підсумок уроку
– Чого навчилися на уроці?
– Що можна прикрасити гірляндами?