Урок 42
Тема. Вимова і правопис іменників жіночого роду з основою на приголосний в орудному відмінку однини
Мета: ознайомити учнів з особливостями закінчень іменників жіночого роду з основою на приголосний в орудному відмінку, формувати вміння і навички правильного творення форми орудного відмінка; розвивати спостережливість, уважність, послідовність у роботі; виховувати повагу до матері й бажання їй допомогти.
Обладнання: картки із сполученнями слів.
ХІД УРОКУ
I. Перевірка домашнього завдання
1. Робота із вправою
2. Творчий зоровий диктант
Вчитель пропонує записати у зошит сполучення, які він демонструє на картках, у давальному відмінку. Один учень працює на дошці.
Брат Степан, сторож Петро Васильович, дядько Микола, комбайнер Ігор, вчитель Іван Семенович.
– Що треба знати, щоб правильно утворити форму давального відмінку?
– Форма якого відмінка утворюється за таким же правилом?
II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчання
– Чим схожі і відрізняються іменники: молодь, радість, любов? (Звернути увагу на морфологічні ознаки і на будову слова.)
– Поставте їх в орудний
– Які питання у вас виникли? Хочете знайти на них відповідь?
III. Оголошення теми і мети уроку
– Отже, сьогодні ми поспостерігаємо за творенням форми орудного відмінка іменників жіночого роду з нульовим закінченням, будемо вчитися утворювати ці форми.
IV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
1. Самостійна робота (за вправою 169)
– Зробіть висновки із своєї роботи. Якщо це зробити вам важко, прочитайте правило після вправи.
Вчитель фіксує на дошці:
2. Колективна робота із вправою 170
– Звірте свої спостереження із правилом, яке наведене після вправи.
3. Робота зі схемою
– Давайте спробуємо зібрати всі свої спостереження в одну схему.
V. Закріплення та систематизація знань
1. Робота в парах. Вправа 171
2. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання
VI. Підсумок уроку
– Користуючись складеною опорою, розкажіть про форму орудного відмінка іменників жіночого роду з нульовим закінченням.
– Наведіть приклади.
VII. Домашнє завдання
Правило на с. 84; вправа 172.