АНАЛІЗ ПЕРЕВІРНИХ РОБІТ. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО ПРО ТЕКСТ, ЙОГО ГОЛОВНУ ДУМКУ, ЗАГОЛОВОК. ЗВУКО-БУКВЕНИЙ АНАЛІЗ СЛІВ

Мета: повторити й закріпити в учнів поняття про текст як зв’язне висловлення певної думки; повторити порядок звуко-буквеного аналізу слова та порядок розбору слів за будовою; розвивати вміння добирати заголовок до тексту, який би виражав головну думку; вчити застосовувати здобуті протягом навчання у початкових класах мовні знання і мовленнєві вміння під час виконання навчальних і контрольних завдань; виховувати інтерес до вивчення мови.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на

уроці ми повторимо вивчене про текст.

III. ПОВТОРЕННЯ ОСНОВНИХ ПИТАНЬ РОЗДІЛУ

Текст – це група речень, об’єднаних темою й головною думкою.

Тема тексту – це його зміст, те, про що (або про кого) в ньому йдеться.

Здебільшого текст має заголовок, який виражає його тему або головну думку.

Головна думка тексту – те, до чого він закликає, що схвалює, що заперечує, від чого застерігає, тобто висновок, який випливає зі сказаного або написаного.

IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Аналіз

перевірних робіт

2. Каліграфічна хвилинка

Аа Аа ае ро др ом аеродром

– Запишіть значення слова за тлумачним словником.

– Складіть і запишіть із поданим словом речення.

3. Словниковий диктант

Учитель читає тлумачення, учні записують словникове слово.

– У вечірній час. (Ввечері)

– У зимову пору. (Взимку)

– Сипкий матеріал сірого кольору, що використовують у будівництві. (Цемент)

– Число, що складається з п’яти сотень. (П’ятсот)

– Число, що складається з 1 десятка 6 одиниць. (Шістнадцять)

– Число, що складається із 6 десятків. (Шістдесят)

– Число, що складається із 6 сотень (Шістсот)

4. Фізкультхвилинка

V. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота в групах

– Прочитайте текст.

МИКОЛКА, ВІТЯ Й ЦУЦИК

Дорогою додому Миколка й Вітя підібрали в канаві нещасного цуцика.

Кому ж буде цуценя? Довго думали хлопчики й вирішили: нехай три дні живе у Віті, потім три дні в Миколки, потім знову три дні у Віті… Через місяць хлопчики винесуть песика в поле і підуть у різні боки. За ким побіжить – той і господар.

Побудував Миколка для цуцика гарну будку. Тричі на день виносила мама собачці суп і котлетку. А Вітя поклав біля свого ліжка ряднинку. На ній цуцик спав. Коли вночі йому хотілось у собачих справах надвір, він торкав лапкою ковдру. Вітя прокидався і випускав малого. їв цуцик шкуринку, розмочену в гарячій воді.

Через місяць друзі винесли цуценя в поле. Пустили його й розбіглися в різні боки. Цуцик побіг за Вітею.

За В. Сухомлинським

Завдання

1. Визначте головну думку тексту.

А) Друзі врятували нещасного цуцика.

Б) Турботливе ставлення хлопчиків до цуценяти.

В) Тварини більше люблять не тих людей, які смачно їх годують, а тих, хто приділяє їм більше уваги.

2. Визначте, у якому реченні останнього абзацу тексту є однорідні члени речення. Підкресліть їх.

А) Через місяць друзі винесли цуценя в поле.

Б) Пустили його й розбіглися в різні боки.

В) Цуцик побіг за Вітею.

3. Позначте речення, в якому слово Миколка вжито у правильній формі.

А) Вітя подарував Миколку книжку про собак.

Б) Вітя подарував Миколкі книжку про собак.

В) Вітя подарував Миколці книжку про собак.

4. Підкресліть в реченні прикметник. Визначте відмінок цього прикметника.

Дорогою додому Миколка й Вітя підібрали в канаві нещасного цуцика.

А) Родовий;

Б) знахідний;

В) місцевий.

2. Робота в парах

– Прочитайте текст.

У НОВІЙ ШКОЛІ

Переїхала Нюра на нову квартиру в інший район міста. Шкода їй було розлучатися зі старою школою, особливо зі щирою подружкою Валею.

У новій школі Нюра нікого не знала. Тому на уроках ні з ким не розмовляла, все придивлялась до учнів, до вчительки, до класу.

Якось на великій перерві підійшла до неї однокласниця Галя й питає: “Ти ще ні з ким не дружиш?” – “Ні”,- відповіла Нюра. “І я ні з ким не дружу, – зітхнула Галя,- погані в нас у класі дівчиська: Лєнка – задавака, Вірка – хитруля, Надька – брехуха, Ірка – задирака”.

Майже всіх дівчат класу перебрала Галя – всі погані виявились. Лише про себе нічого не сказала.

– Просто не знаю, з ким ти можеш у нас дружити.

– Не турбуйся,- відповіла їй Нюра. – 3 ким я дружитиму, я ще не знаю. Зате знаю, з ким мені не треба дружити.

Так чи не так?

О. Буцень

Завдання

1. Виберіть з поданих приказок ту, що виражає головну думку цього тексту.

А) Не хвали себе сам, хай тебе інші похвалять.

Б) Перш ніж говорити про інших, подивись на себе.

В) Друга вибирай і перевіряй.

2. Познач, у якому рядку записано антоніми до слова дружити.

А) Приятелювати, товаришувати;

Б) друг, дружній;

В) ворогувати, воювати.

3. Познач, у якому з поданих слів звуків більше, ніж букв.

А) Щирою;

Б) придивляється;

В) виявились.

4. Познач рядок, у якому всі іменники в орудному відмінку записані правильно.

А) Школою, однокласницьою, хитрульою;

Б) школою, однокласницею, хитрулею;

В) школею, однокласницею, хитрулею.

5. Познач, у якому словосполученні прикметник нова вжито недоречно.

А) Нова школа;

Б) нова подружка;

В) нова булка.

3. Самостійна робота

Тестування

1. Яке з поданих тверджень є правильним?

А) Текст – це група речень, зв’язаних між собою.

Б) Текст – це одне чи група речень, об’єднаних темою та головною думкою.

В) Текст – це одне чи група речень, зв’язаних граматично чи за змістом.

2. Тема тексту – це:

А) те, про що у ньому розповідається;

Б) те, чого він навчає;

В) те, до чого він закликає.

3. Чи правильно встановлено послідовність речень?

(1) Ти їси й завдяки цьому ростеш.

(2) Він складається з сили-силенної цеглинок-клітин.

(3) Твій організм теж ніби будинок.

(4) Ці цеглинки-клітини утворюються з їжі.

(5) Будинок складається з великої кількості цеглин.

(6) їжа в організмі є будівельним матеріалом.

А) Так;

Б) ні.

4. Познач рядок, у якому подано синоніми до слова сміятися.

А) Реготати, хихикати:

Б) плакати, сумувати:

В) сміх, смішний.

5. Познач, у якому словосполученні у слові сіль голосний [і] чергується з [о].

А) Посипати с..ллю;

Б) набрати с..лі;

В) їхати по с..ль.

6. Познач, у якому рядку всі прикметники записано правильно.

А) Найкращий, природного, осінньої;

Б) найкращий, природнього, осіньої;

В) найкращий, природного, осінньої.

7. Познач рядок, у якому всі дієслова записано правильно.

А) Малюєш, бачите, копаємо;

Б) малюїш, бачите, копаїмо;

В) малюїш, бачете, копаємо.

8. Познач, у якому рядку всі числівники записано правильно.

А) Шіснадцять, шіссот, п’ядесяти;

Б) шістнадцять, шістсот, п’ятдесяти;

В) шістнадцять, шістьсот, п’ятидесяти.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

– Які відкриття ви зробили для себе на уроці?

– З яким настроєм завершуєте урок?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ




АНАЛІЗ ПЕРЕВІРНИХ РОБІТ. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО ПРО ТЕКСТ, ЙОГО ГОЛОВНУ ДУМКУ, ЗАГОЛОВОК. ЗВУКО-БУКВЕНИЙ АНАЛІЗ СЛІВ