Виражальні засоби мелодії. Метр. Розучування пісні

7 КЛАС

Тема 1. Образний зміст музики

Урок 9

Тема уроку. Виражальні засоби мелодії. Метр. Розучування пісні – гімну “Ще не вмерла України…”. Слухання музики. “Боже великий, єдиний”. М. Лисенка

Мета уроку: навчити учнів розуміти духовну музику, розвивати в учнів заряд доброти та любові, який несе в собі духовна музика, духовної культури; виховувати високі моральні якості: патріотизм, любов до людини.

Обладнання: нотний текст пісні – гімну, аудіо-записи, магнітофон, фортепіано, портрети П. Чубинського,

М. Вербицького, М. Лисенка, І. Лопата, символи України: герб, прапор. Ілюстрація – плакат “Боже великий єдиний”.

Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

1. Музичне вітання.

2. Оголошення теми уроку.

II. Актуалізація опорних знань.

1. Розповідь.

Сьогодні наш урок присвячений головним пісням України – це пісня – гімн “Ще не вмерла України…” М. Вербицького та “Боже великий, єдиний” М. Лисенка.

Ви знаєте історію цих пісень. Будучи забороненими, вони більш ніж пів століття не звучали на Україні. Кожна нація і кожен народ мають свою історію, свої символи, що формувалися

протягом багатьох віків.

Державні символи України – це, герб, прапор, гімн.

Тризуб символізує трійцю життєвих енергій, як і хрест: мудрість, знання і любов.

На прапорі нашої держави майорить жовта і блакитна барва, що символізує мирне небо і жовту пшеницю.

Ще не вмерла України…

Слова П. Чубинського

Музика М. Вербицького

 Виражальні засоби мелодії. Метр. Розучування пісні

 Виражальні засоби мелодії. Метр. Розучування пісні

Гімн – це слово прийшло до нас зі старовинної Греції, що означає – “хвалебна пісня”.

Державний гімн – офіційний національний символ країни. Авторами гімну є Павло Чубинський та Михайло Вербицький.

Станем, браття, всі за волю від Сяну до Дону,

В ріднім краю панувати не дамо нікому.

Чорне море ще всміхнеться, дід-Дніпро зрадіє,

Ще у нашій Україні доленька доспіє.

Приспів:

Душу й тіло ми положим за нашу свободу

І покажем, що ми, браття, козацького роду.

А завзяття, праця щира свого ще докаже,

Ще ся волі в Україні піснь гучна розляже.

За Карпати відіб’ється, згомонить степами,

України слава стане поміж народами.

Приспів.

Можна без перебільшення сказати, що після “Заповіту” Т. Шевченка вірш “Ще не вмерла України…” був найпопулярніший в українській поезії. Мабуть, тоді священик і композитор із Західної України М. Вербицький і не підозрював, що його мелодія в поєднанні з поетичним текстом Павла Чубинського стане музичним символом української державності. На цементній оправі пам’ятника відбито прізвище М. Вербицького і напис “Автор гімну України”.

Всі урочисті свята українського народу розпочинаються і закінчуються гімном.

3 17 вересня 1981 року Українське радіо розпочинає свої передачі виконанням гімну.

Зараз ви послухаєте його у виконанні уславленого хору ім. Г. Верьовки під керівництвом А. Авдієвського.

2. Діти слухають гімн.

3. Розучування пісні-гімну проводжу за нотним текстом.

1) Спочатку визначаємо тональність.

2) Настройка у творчості.

3) Розспівування (мажорний звукоряд, тризвук, визначення на слух звуків).

4) Розучую по фразах, звертаючи увагу на ноту з крапкою та заліговані ноти, де припадає тільки один склад.

III. Для чого мелодія ділиться на такти?

(Тому що мелодія базується на певному чергуванні акцентів (пульсації мелодії та інших елементів, пов’язаних з нею. Це метрична організація музики, або метр. Звук наголошений разом з ненаголошеним утворюють один такт.

Ділення музики на такти допомагає диригенту керувати хором чи оркестром, вказуючи на початок такту рухом руки, завдяки чому досягається одночасне узгоджене виконання музичного твору).

IV. Слухання музики.

( На дошці портрет М. Лисенка).

Погляньте на портрет цього композитора. Що ви можете розповісти про нього? (Відповіді дітей).

– Так, це український композитор. Сьогодні ми послухаємо духовний гімн “Боже великий єдиний”, слова до якого написав О. Кониський, а музику – композитор-класик М. Лисенко.

1. Розповідь.

Твір за задумом авторів був призначений для української шкільної молоді.

Але завдяки своєму патріотичному змісту, величній музиці, він став виконуватися на різних національних святах, церковних торжествах, набув характеру гімну. Поет висловив заповітне бажання свого народу, зокрема його молоді, бачити Україну осяяною “світлом науки і знання”, яке утверджує в серцях людей віру в краще майбутнє. Цією духовною піснею-гімном 5 грудня 1992 року відкривалось урочисте засідання Верховної Ради України. То ж послухайте цей твір, який називається “Молитва за Україну”, у виконанні хору і послухайте вірш поета й бандуриста Анатолія Грицая про цю молитву і погляньте на ілюстрацію художника Івана Лопати “Боже великий єдиний”.

Нехай твоя свята молитва

Пекучі рани нам зцілить,

І вигострить наш дух, як бритву,

Й до серця Бога долетить.

2. Слухання твору.

V. Підсумок уроку.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3,50 out of 5)


Виражальні засоби мелодії. Метр. Розучування пісні - Плани-конспекти уроків по музиці


Виражальні засоби мелодії. Метр. Розучування пісні