Урок 53
Тема. Вправи на визначення роду й числа прикметників за іменниками
Мета: продемонструвати учням тісний морфологічний зв’язок прикметника та іменника, вчити визначати рід і число прикметника за іменником, вчити змінювати прикметник за числами й родами, узгоджувати прикметник з іменником у реченні і словосполученні за їх морфологічними ознаками; розвивати вміння будувати зв’язну розповідь на граматичну тему; виховувати інтерес до народних звичаїв.
Обладнання: малюнок рясту та інших першоцвітів.
ХІД УРОКУ
I.
II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчання
Завдання від Мудрої Змії
Утворіть ланцюжки за зразком: зелений – зелена – зелене – зелені.
– Чим відрізняються прикметники у ланцюжку?
III. Оголошення теми і мети уроку
– Сьогодні ми продовжимо роботу над прикметником, будемо вчитися визначати й змінювати число і рід прикметників.
IV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
1. Проблемне питання (с. 105, вправа 210)
Висновок. Рід і число прикметника залежать від року і числа іменника, з яким він зв’язаний.
–
2. Робота в групах
– Спробуйте пошукати інший спосіб визначення роду і числа прикметника у вправі 211.
– Як ще можна визначити рід прикметника?
– А про що може свідчити закінчення – і?
– Складіть у групах твір-міркування “Як можна визначити рід і число прикметників”.
Заслухати твори декількох учнів.
V. Узагальнення та систематизація знань
1. Робота у парах (за вправою 212)
– Яке важливе уточнення стосовно роду іменника і прикметника ми можемо зробити? (В іменника категорія роду постійна, а у прикметника – змінна.)
2. Самостійна робота з підручником (вправа 208)
VI. Підсумок уроку
1. Гра “Бліц-турнір”
Згрупуйте усно прикметники за родами.
Синій, безмежна, спокійне, самотнє, дощовий, хатня.
– За якими ознаками ви визначали рід прикметника?
Що ще ви можете розповісти про рід і число прикметника?
2. Коментар до домашнього завдання
VII. Домашнє завдання
Вправа 205, визначити рід і число прикметників.