Тема. Вправи на визначення відмінка прикметника у реченні за відмінком іменника. Контрольна робота: списування. (Вправи 179-181).
Мета. Вчити учнів за допомогою відмінкової форми іменників визначати відмінок прикметників у реченнях, виховувати шанобливе ставлення до Батьківщини.
Обладнання: вірші, прислів’я про Батьківщину, запис “Пісні про рушник” на сл. А. Малишка, індивідуальні картки з текстом пісні.
Хід уроку
I. Організація класу.
II. Перевірка домашнього завдання.
1. Вправа “Мікрофон”.
– Яку частину
– Як змінюються прикметники?
– Як визначити рід, число і відмінок прикметника в реченні?
– Які закінчення мають прикметники в називному відмінку однини і множини?
2. Інтерв’ю за матеріалами домашнього завдання (вправа 178).
– Текст вправи – це розповідь чи опис?
– Прочитайте речення із дібраними з довідки прикметниками.
– Які головні члени у перших двох реченнях другого абзацу ви підкреслили?
III. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Самостійна робота.
– Спишіть вірш.
– Підкресліть прикметники разом з іменниками,
У рідному краї і серце співає,
Лелеки здалека нам весни несуть.
У рідному краї і небо безкрає,
Потоки, потоки, мов струни, течуть.
Тут мамина пісня лунає і нині,
Її підхопили поля і гаї.
Її вечорами по всій Україні
Співають в садах солов’ї.
М. Бокал
2. Каліграфічна хвилинка.
Бб ба ать щі ви батьківщина
Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину (В. Симоненко).
– Як ви розумієте ці рядки з поезії “Лебеді материнства”?
– Доберіть прикметники до іменника Батьківщина.
– Визначте їх рід, число і відмінок.
IV. Повідомлення теми і завдань уроку.
– Сьогодні на уроці ми будемо вчитись визначати відмінок прикметників у реченні за відмінком іменника.
V. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.
1. Вправа “Попрацюймо разом” (вправа 179).
А) Читання вірша і визначення його теми.
Б) Відшукування прикметників, ужитих у переносному значенні.
В) Визначення відмінків прикметників з поясненням своїх міркувань.
Г) Ознайомлення з правилом на с. 94.
2. Робота з текстом (за вправою 180).
– Визначте головну думку тексту.
– Доберіть до нього заголовок.
– Виконайте друге завдання вправи (списування із завданням).
– Зверніть увагу на прикметники з посиленою ознакою, які є у цьому тексті: коротшою, цікавішою. (Учні встановлюють, що вони утворені від прикметників коротка, цікава.)
– А які форми за цим зразком можна утворити від прикметників дзвінкий (дзвінкіший), веселий (веселіший), бадьорий (бадьоріший)?
– Виконайте звуко-буквений аналіз слова єднає.
3. Поетична хвилинка.
Батьківщина
Що таке Батьківщина?
За віконцем калина,
Тиха казка бабусі,
Ніжна пісня матусі,
Дужі руки у тата,
Під тополями хата,
Під вербою криниця,
В чистім полі пшениця,
Серед лугу лелека,
І діброва далека,
І веселка над лісом,
І стрімкий обеліск.
П. Боднарчук
– Які прикметники з іменниками допомагають відповісти на питання, що таке Батьківщина?
4. Робота з прислів’ями (записані на дошці, екрані).
– Відновіть прислів’я, поясніть їх зміст. Спишіть утворені прислів’я.
У рідній стороні | І в жмені мила. |
Рідна земля | Від чужої – холодом. |
Від рідної землі віє теплом, | І камінець знайомий. |
Всюди добре. | А в рідній хаті найкраще. |
– Підкресліть прикметники і визначте їх відмінки.
VI. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.
1. Вправи для самостійної роботи (робочий зошит).
2. Тлумачний словниково-логічний диктант.
– Той, хто дотримується порядку, точності. (Акуратний, охайний, чепурний.)
– Який має велику силу. (Могутній, потужний, сильний, міцний.)
– Дуже розумний, той, що знає життя і має досвід. (Мудрий, досвідчений.)
– Який іде за попереднім. (Наступний.)
– Який має або видає приємний запах, аромат. (Запашний, пахучий, ароматний, духмяний.)
– Той, що віддає усі сили і знання для виконання певної роботи. (Працьовитий.)
– Який має широко розкинуте гілля (про дерева, куші). (Розлогий, крислатий, гіллястий.)
– Складіть речення з двома прикметниками (на вибір) і визначте їх відмінки.
3. Контрольна робота. Списування.
Однією з основних форм перевірки орфографічної та пунктуаційної грамотності є контрольне списування, яке проводиться у 4 класі наприкінці кожного семестру. Обсяги текстів для списування у 4 класі 70-90 слів.
Тексти для списування:
Материнка
Жили на світі хлопчик і дівчинка. Життя їх було веселим і безтурботним, бо поруч була мама. Та несподівано родину спіткало горе: занедужала і злягла матуся. Більше вона не підвелася, померла. Засипали неньку сирою землею. Зостались діти сиротами. Щоденно ходять вони на могилу, плачуть, благають матір вернутися до них, бо важко живеться сиротам. Одного разу, побиваючись за матінкою, побачили діти на могилі запашну квітку і назвали її материнкою. (70 слів)
З легенди
Максим Березовський
Жив у місті Глухові козацький син Максим Березовський. Він з ранніх літ дивував усіх своїми музичними здібностями.
Одного разу Його спів почув граф Олекса Розумовський – великий цінитель і покровитель музикантів. Після прослуховування Максим потрапив до Петербурга у хорову капелу.
Молодого співака зацікавило створення музики. Його відправили навчатися до Італії. Там він написав кілька творів, які були високо оцінені академіками. Але у рідному краї композитора не визнавали. Тільки далекі нащадки змогли оцінити творчість великого українського композитора. (78 слів) Збір зошитів.
VII. Підсумок уроку.
1. Продовження речень.
– Продовжте речення.
– Прикметник змінюється за… .
– Щоб визначити відмінок прикметника, потрібно… .
2. Гра “Загубився прикметник”.
– Пригадайте і вставте у текст “Пісні про рушник” А. Малишка пропущені прикметники.
…(Рідна) мати моя, ти ночей не доспала,
І водила мене у поля край села,
І в дорогу…(далеку) ти мене на зорі проводжала,
І рушник…(вишиваний) на щастя дала.
Хай на ньому цвіте…(росяниста) доріжка,
І…(зелені) луги, й…(солов’їні) гаї,
І твоя незрадлива…(материнська) … (ласкава) усмішка,
І засмучені очі… (хороші) твої.
Використовується запис пісні.
VIII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.
С. 91 – правило, с.95 – вправа 181 (табличку “Вимовляй правильно” опрацювати в класі).