Урок 58
Тема. Вправи на визначення відмінка прикметників у реченні за відмінком іменника
Мета: продемонструвати учням тісний морфологічний зв’язок прикметника з іменником, вчити визначати відмінок прикметника у реченні за допомогою відмінкової форми іменника; розвивати мовні вміння, словарний запас учнів; виховувати любов до рідного краю.
Обладнання: картки індивідуального опитування.
ХІД УРОКУ
I. Перевірка домашнього завдання
1. Робота із вправою 222
2. Картки індивідуального опитування
Картка 1
Провідміняй
Ясний день, ясна усмішка, ясне небо.
Картка 2
Провідміняй прикметники разом з іменниками. Визнач число і познач закінчення прикметників.
Хоробрі воїни, мужні бійці.
Картка 3
Спиши речення. Познач закінчення прикметників з основою на твердий приголосний. Визнач відмінок прикметників.
Грамотний – видющий і на все тямущий. Мудрим ніхто не родився, а навчився. Ранній пар родить пшеничку, пізній – мет – личку. Дружній череді вовк не страшний. З добрим дружись, а лихих стережись.
II. Актуалізація
– Вставте закінчення, визначте відмінок прикметників.
Нахиляє дуб висок___
Серед пишн___ долини
Віти дуж___ і висок___
До червон___ калини.
(Б. Грінченко)
Запропонувати дітям звірити з сусідом результати своєї роботи. Можливе виникнення суперечностей при визначенні відмінків прикметників, особливо слів дужі, високі. Якщо проблема не виникає, вчитель сам створює її.
– Як же нам розв’язати цю проблему?
III. Оголошення теми і мети уроку
– Не завжди закінчення прикметників можуть підказати відмінок. Значить, необхідно знайти інший спосіб визначення відмінків прикметників. Цим ми й будемо займатися сьогодні на уроці.
IV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
1. Творча робота (з дошки)
– Визначте відмінок прикметників та іменників у кожному стовпчику.
Родючого (?) пронизливим (?) зимовою (?)
Вітром (?) поля (?) погодою (?)
– Спробуйте поєднати іменники з прикметниками таким чином, щоб утворилось словосполучення. Визначте головне слово у словосполученнях.
– Що цікавого помітили? (Відмінки іменників і прикметників збігаються.)
– А чи можна до іменника в орудному відмінку приєднати прикметник у родовому?
– Про що це свідчить?
– А як це може нам допомогти при визначенні відмінка прикметника?
– Звірте наші висновки із правилом на с. 113.
2. Хвилинка чистопису
Батьківщина – це й наші пісні.
– Звірте свою роботу із зразком на с. 113.
– Підкресліть буквосполучення, які у вас вийшли не дуже добре.
– Спробуйте їх прописати каліграфічно (п’ять разів).
– Знайдіть підмет і присудок. Що цікавого помітили? (Присудок виражений іменником.) Визначте відмінки іменників.
– Поширте речення прикметниками.
– Як ви думаєте, у якому відмінку стоять ці прикметники? Чому?
V. Закріплення та систематизація знань
1. Самостійна робота за варіантами
I варіант – вправа 223 (1, 2); II варіант – вправа 224 (1, 2).
Завдання 224 (3, 4) опрацювати колективно.
2. Вибірковий диктант
– Виберіть із речень і запиши словосполучення “іменник + прикметник”. Визначте рід, число і відмінок прикметників.
Від щирого слова світ радіє. На похиле дерево і кози скачуть. Хто чисте сумління має – спокійно спати лягає. Чужим добром не забагатієш. Доброму слову ціни немає. У дірявому глеку вода не втримається.
– Розкажіть, як ви визначали відмінок прикметників.
– А що цікавого помітили? (Збігаються ще рід і число.)
3. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання
VI. Підсумок уроку
Тест із самоперевіркою (з дошки)
1. Відмінок прикметника залежить від:
А) закінчення;
Б) іменника, з яким він пов’язаний;
В) від кінцевого приголосного основи.
2. Щоб визначити відмінок прикметника, треба:
А) подивитись на закінчення;
Б) поставити питання;
В) визначити відмінок іменника, з яким він пов’язаний.
– Обміняйтесь зошитами. Перевірте.
– Обговоріть результати роботи.
– Хто хоче оприлюднити результат своєї роботи?
– Що ми навчилися робити сьогодні на уроці?
VII. Домашнє завдання
Правило на с. 113, вправа 225, повторити словникові слова.