Мета: формувати в учнів уявлення про вольові якості людини; навчати аналізувати свої вчинки, обирати між “хочу” і “мушу”; виховувати силу волі, відповідальність.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал до уроку)
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ
Фронтальна робота
– Наведіть приклади справ, гідних поваги.
– Наведіть приклади активної, упевненої, пасивної та агресивної поведінки.
– Поясніть різницю між упевненістю і самовпевненістю.
– Здійснення
Читання жарту
Петрусь ходив і бурмотів:
– Сьогодні те робив я, що хотів!
– Що ж ти хотів?
– Та я хотів, щоб не робить нічого.
– Чого ж хотів Петрусь?
– Чи гарним було його бажання? Чому?
– Чи завжди ви робите те, що хочете?
– Чи можемо ми завжди робити тільки те, чого ми хочемо?
– Що трапилося б, якби кожен робив тільки те, що він хоче? (Наприклад: ми прийшли до школи, а вчитель саме у той час захотів почитати журнал, піти у кіно, поїхати на екскурсію; ми пішли купити хліба, а пекарям захотілося випікати лише тістечка, печиво, торти…)
– “Хочу” – це бажання. Але у людей є певні обов’язки, виконання яких допомагає іншим задовольняти свої бажання, потреби. Трапляється так, що деякі наші бажання важко здійснити, бо вони суперечать бажанням інших людей або спільним бажанням групи (сім’ї, класу тощо). Наприклад, що робити, коли хочеться бавитися у дворі, а мама просить допомогти прибрати у квартирі, піти до крамниці тощо?
Для того щоб мати змогу краще здійснювати свої бажання і задовольняти потреби, слід добре вчитися, багато читати, набувати різних навичок, зміцнювати своє здоров’я та фізичну силу.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про бажання, можливості й обов’язки, про силу волі.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда з елементами розповіді
– Чи бачили ви коли-небудь, як маленька дитина випрошує нову іграшку у магазині?
– Чи були ви свідками неприємного діалогу між старшою сестрою і батьками про нові черевики для неї?
– Чи часом ви самі казали батькам: “Хочу на стадіон, а не до магазину!”, “Хочу пепсі, а не компот!”, “Хочу, щоб ти розв’язав мені задачу!”?
– Чи трапляється так, що не хочеш вставати вранці і йти до школи, але мусиш, бо всі працюють? Або не хочеш прибирати у кімнаті, але треба, бо мама й так втомлена? Або не хочеш чистити ввечері свої черевики, але слід, бо вранці будеш поспішати, щоб не запізнитися на уроки?
– Чи трапляється так, що не хочеш слухати музику в навушниках, але треба, бо у бабусі хворе серце? Або не хочеш робити ранкову зарядку, але будеш, бо знаєш, що це тобі вкрай потрібно?
– Звісно, можна зробити так, як хочеться. Чому краще зробити не так, як хочеться, а так, як належить?
Висновок. Якщо не хочеш, але все-таки робиш те, що треба, то не лише розрізняєш “хочу”, “можу” і “мушу”, а ще й умієш контролювати свої дії – керувати собою. Вчитися володіти собою означає бути дисциплінованим, вміти організовувати себе, відповідати за свої вчинки.
2. Робота за підручником (с. 122-125)
Вправа “Мікрофон”
Учитель пропонує учням уявити, що до класу завітала фея та запропонувала здійснити будь-які їхні бажання.
Учні по черзі називають свої бажання, записують їх на дошці та виконують завдання, подане у підручнику.
– Чи знаєте ви, як розрізняти “хочу”, “можу” і “треба”? Розкажіть про це.
– Прочитайте висновок у підручнику.
– Як ви вважаєте, що потрібно робити, щоб твоя мрія здійснилася? Що про це ви дізналися з підручника?
Робота в парах
Учні працюють за завданнями підручника.
– Що таке можливості? Наведіть приклади.
Учитель пропонує учням переглянути свої записи і малюнки та поміркувати над запитаннями, поданими у підручнику.
– Що таке обов’язки? Наведіть приклади.
Вправа “Мікрофон”
Учитель пропонує учням продовжити твердження, подані у підручнику.
– Прочитайте висновок у підручнику.
– Чи погоджуєтеся ви з думкою, що досягти успіхів у будь-якій справі можна лише тоді, коли докладаєш неабияких зусиль? Чи просто це зробити?
– Що таке воля? Що таке сильна воля?
– Як виховувати силу волі?
– Які вольові якості ви знаєте?
Робота в групах
Учні обговорюють значення прислів’їв про волю, силу волі.
– Прочитайте висновок у підручнику.
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Обговорення оповідання Валентини Осєєвої “Печиво”
Мама висипала на тарілку печиво. Бабуся весело задзвеніла чашками. Володя й Мишко всілися за стіл.
– Діли по одному,- сказав Мишко.
Хлопці вигребли все печиво на стіл і розклали його на дві купки.
– Порівну? – спитав Володя.
Мишко перевірив очима купки.
– Порівну. Бабусю, налий нам чаю!
Бабуся подала чай. За столом було тихо. Купки печива швидко зменшувались.
– Смачне! Солодке! – говорив Мишко.
– Угу! – відгукнувся з повним ротом Володя.
Мама і бабуся мовчали. Коли все печиво було з’їдено, Володя глибоко видихнув, погладив себе по животі і виліз із-за столу.
Мишко доїв останній шматочок і подивився на маму – вона розмішувала ложечкою непочатий чай. Він поглянув на бабусю – вона жувала скоринку хліба…
Запитання для обговорення
– Як ви оцінюєте вчинок хлопчиків?
– Чи можна вважати, що однією з причин учинку хлопців було їх невміння керувати своїми бажаннями, почуттями, поведінкою?
– Як би ви закінчили це оповідання?
– Сформулюйте риси поведінки людини, яка вміє керувати собою.
2. Гра “П’ять речень”
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– Що означає вміти володіти собою?
– Наведіть приклади із власного життя, коли у вас не узгоджувалися “хочу”, “можу” і “мушу”.
– Які риси характеру людини важливі для досягнення успіху?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 122-125).
Обговорити з дорослими, як можна тренувати свою волю.