Мета: узагальнити уявлення школярів щодо елементів музичної мови та їх розвитку, зокрема варіаційного.
Розпочинаємо урок з узагальнення знань школярів щодо основних елементів музичної мови, набутих протягом другого семестру. Для цього доцільно скористатися схемою на с. 124 підручника, а також дидактичним віршем, який може прозвучати до або після розгляду схеми:
В царині музичних звуків,
В сиву давнину колись,
Після довгої розлуки
Її мешканці зійшлись.
От мелодія – завчасно
Зайняла весь нотний стан.
В ній поєднуються
Ритм і звуків висота.
Із мелодією поруч
Невідступно два лади,
Бо в мажорі чи мінорі
Пишуть музику завжди.
Рухом музики керує
Темп, як справжній диригент.
Дружно разом з ним крокують
Наспів, акомпанемент.
А динаміка і тембр
Допоможуть нам із вами,
Дивосвіт музичних тем
Збагатити кольорами.
Діти називають різні елементи музичної мови й у загальних рисах окреслюють їх значення у музичному творі.
Практична реалізація знань відбувається під час слухання й аналізу музики українського народного танцю “Гопак”, що яскраво ілюструє темповий
Наступний етап опрацювання теми спрямовано на поглиблення й розширення уявлень школярів щодо різних видів музичного розвитку. Спочатку діти співають українську народну пісню “Ой єсть в лісі калина” (вже відому їм з дошкільного віку), а потім простежують різноманітні зміни, що відбуваються з цим твором у Варіаціях на тему української народної пісні “Ой єсть в лісі калина” Ю. Щуровського. Принагідно вводимо поняття про варіації, подане на “Сторінках-підказках” (с. 136).
Для розучування запропоновано близьку за образним змістом до попереднього твору пісню В. Гребенюка “Кущ калини”, під час роботи над якою домагаємося наспівного, кантиленного звучання. При виконанні пісні пропонуємо учням внести власні пропозиції щодо виконавського розвитку твору.
Для домашнього завдання пропонуємо дітям самостійно спостерігати за розвитком музики.