Історія економічних вчень
ЕВОЛЮЦІЯ НЕОКЛАСИЧНОЇ ТЕОРІЇ XX ст.
Як змінюються форми ринкової конкуренції згідно з теорією “недосконалої конкуренції” Дж. Робінсон?
На відміну від підходів А. Маршалла в концепції Джоан Робінсон (1903-1983) виробник має можливість впливати на ціни. Ця можливість з’являється у разі надзвичайного стану виробників і постачальників. Постачальників на ринку небагато. Вихід на ринок для інших фірм ускладнений (сутність обмежень докладно розглядається в навчальних курсах).
Недосконала конкуренція,
Робінсон аналізує нові форми конкуренції: лідерство в цінах, “витрати плюс”, угоди постачальників із виробниками, державні обмеження цін і продажу. “Цінова дискримінація” здійснюється шляхом поділу товарного ринку на сегменти з різним рівнем цін для різних категорій споживачів. Використовуючи множинність цін, фірми – монополісти можуть збільшувати обсяг випуску, нарощувати доходи. Ціни стають джерелом
Фірма, що займає монопольне становище на ринку, використовуючи нееластичність попиту, може зменшити випуск. При цьому фірма має можливість підвищити ціну і збільшити загальний виторг.
“Вважається, що виробник, який продає свою продукцію, завжди прагне зрівняти граничний дохід і граничні витрати. Можна думати, що він робить це, визначаючи ціну попиту і витрат виробництва для різних значень випуску або ж у процесі безпосередньої діяльності методом проб і помилок”, – пише Робінсон.
Монополісту вигідно скоротити обсяг виробництва. Він буде прагнути виробляти якнайменше продукції і продавати її за більш високою ціною. Ціна на монополістичному ринку перевищує граничні витрати.
Теорія недосконалої конкуренції – один із напрямків аналізу процесів, що відбуваються в самому механізмі ринку. Передумовою змін, що відбуваються, слугують концентрація виробництва, утворення великих корпорацій, посилення їх економічної влади.