Мета:
Навчальна: дослідити своєрідність клімату Південної Америки, з’ясувати причини, що обумовлюють її найвологіший клімат, удосконалити уміння й навички роботи з картами, кліматичними діаграмами;
Розвивальна: формувати науковий світогляд, розвивати логічне мислення, просторову уяву, уміння працювати з додатковими джерелами знань, робити порівняння й узагальнення, сприяти розумінню практичної необхідності географічних знань;
Виховна: виховувати повагу до людських знань, роботи науковців і практиків у сфері кліматології,
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, атлас, фізична карта Південної Америки, карта кліматичних поясів світу, кліматична карта Південної Америки, телурій, кліматодіаграми.
Опорні та базові поняття: тепловий пояс, пасатна циркуляція, західні вітри, конвективні опади, підстилаюча поверхня, кліматодіаграма.
Географічна номенклатура: пустеля Атакама.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Форми рельєфу/ Особливості | Розташована в межах | На поверхню виходять кристалічні породи | Поверхня перекрита потужними товщами осадових порід | Часті землетруси й виверження вулканів | Розташована в прогині платформи | Великі запаси руд кольорових металів | Найбільш піднесена південно-східна частина | Виділяється потужними покладами залізних руд | Є запаси нафти й газу |
Амазонська низовина | |||||||||
Ла-Платська низовина | |||||||||
Гвіанське плоскогір’я | |||||||||
Бразильске плоскогір’я | |||||||||
Анди |
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель пропонує групам учнів навмання обрати місце та час подорожі в Південну Америку й зібрати необхідні речі (дощовик, сонячні окуляри, теплі речі, легкі речі, крем від сонця, пляшки з водою, альпіністське спорядження, вітрозахисний одяг, сухі дрова для вогнища тощо), пояснити свій вибір.
IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, ВМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ
Завдання. Розташуйте елементи телурію так, щоб положення відповідало датам: 22 червня, 23 вересня, 22 грудня, 21 березня. Які сезони встановлюються в цей час у Південній Америці? Як проявляється ця сезонність у різних широтах?
Запитання
– У межах яких кліматичних поясів розташована Південна Америка?
– Назвіть основні кліматотворні чинники.
– Які повітряні маси виділяють? Які з них характерні для Південної Америки?
– Які постійні вітри вам відомі? У яких широтах вони утворюються? Який їхній напрямок у різних півкулях?
– Які типи опадів за способом утворення вам відомі над рівнинами, у горах?
– Як течії впливають на утворення опадів, а які заважають?
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вплив географічної широти
Більша частина материка лежить між тропіками – в межах жаркого теплового поясу – високі температури протягом року. Південна частина в межах помірного поясу – виділяється сезонність кліматичних показників.
2. Циркуляційні процеси
Екваторіальні широти під впливом висхідних повітряних мас – утворення конвективних опадів (1000-3000 мм). Тропічні широти під впливом пасатів, які надходять з Атлантичного океану – багато опадів (до 2000 мм). Південь материка під впливом західних вітрів – західне узбережжя – “мокрий кут” материка (понад 2000 мм).
3. Підстилаюча поверхня
Гори Анди майже повністю перекривають рух тихоокеанського повітря вглиб материка – суха східна частина материка в межах помірного поясу, східні схили Анд тропічних широт. З півночі і сходу материк відкритий для проникнення пасатів – вологий рівнинний схід між тридцятими широтами пд. ш. і північчю материка.
Бразильська та Гвіанська течія насичують повітря вологою. Перуанська течія сильно охолоджує повітря (3 °-30 ° пд. ш.)– висушування – утворення найсухішої пустелі світу. Раз на 15-20 років Перуанська течія відтісняється теплою течією Ель-Ніньйо – західне узбережжя насичується вологою – катастрофічні зливи, повені, зсуви.
Рівнинність території сприяє проникненню холодних повітряних мас з півдня – можливі заморозки вглибині материка.
Анди виділяються особливим високогірним кліматом – зміни від підніжжя до вершин і з півночі на південь. В екваторіальних широтах – від вологого екваторіального до високогірних льодовиків. У тропічних на центральних плоскогір’ях – надзвичайно сухий холодний.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Практична робота 6. Визначення типів клімату Південної Америки за кліматичними діаграмами
Завдання. Учні повертаються до “складання речей” у свою подорож. Коректують вибір речей, пояснюють.
– Знайдіть на карті місця з температурними рекордами материка та рекордами материка. Спробуйте пояснити, чому вони утворилися саме тут.
– Спрогнозуйте клімат материка, якщо б Анди розташовувалися на сході материка.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Опрацюйте §___.
– У рамках дослідження “Природні унікуми Південної Америки” підготувати повідомлення про водоспад Анхель, річку Амазонка, озероМаракайбо, водоспад Ігуасу та інші гідрологічні об’єкти.