ЗАГАЛЬНІ ОЗНАКИ КЛІМАТУ ПІВДЕННОЇ АМЕРИКИ. КЛІМАТИЧНІ ПОЯСИ І ТИПИ КЛІМАТУ. ПРАКТИЧНА РОБОТА 6. ВИЗНАЧЕННЯ ТИПІВ КЛІМАТУ ПІВДЕННОЇ АМЕРИКИ ЗА КЛІМАТИЧНИМИ ДІАГРАМАМИ

Мета:

Навчальна: дослідити своєрідність клімату Південної Америки, з’ясувати причини, що обумовлюють її найвологіший клімат, удосконалити уміння й навички роботи з картами, кліматичними діаграмами;

Розвивальна: формувати науковий світогляд, розвивати логічне мислення, просторову уяву, уміння працювати з додатковими джерелами знань, робити порівняння й узагальнення, сприяти розумінню практичної необхідності географічних знань;

Виховна: виховувати повагу до людських знань, роботи науковців і практиків у сфері кліматології,

сприяти толерантним взаємовідносинам у колективі.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, атлас, фізична карта Південної Америки, карта кліматичних поясів світу, кліматична карта Південної Америки, телурій, кліматодіаграми.

Опорні та базові поняття: тепловий пояс, пасатна циркуляція, західні вітри, конвективні опади, підстилаюча поверхня, кліматодіаграма.

Географічна номенклатура: пустеля Атакама.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Форми рельєфу/

Особливості

Розташована в межах

складчатості

На поверхню виходять кристалічні породи

Поверхня перекрита потужними товщами осадових порід

Часті землетруси й виверження вулканів

Розташована в прогині платформи

Великі запаси руд кольорових металів

Найбільш піднесена південно-східна частина

Виділяється потужними покладами залізних руд

Є запаси нафти й газу

Амазонська низовина

Ла-Платська низовина

Гвіанське плоскогір’я

Бразильске плоскогір’я

Анди

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель пропонує групам учнів навмання обрати місце та час подорожі в Південну Америку й зібрати необхідні речі (дощовик, сонячні окуляри, теплі речі, легкі речі, крем від сонця, пляшки з водою, альпіністське спорядження, вітрозахисний одяг, сухі дрова для вогнища тощо), пояснити свій вибір.

IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, ВМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ

Завдання. Розташуйте елементи телурію так, щоб положення відповідало датам: 22 червня, 23 вересня, 22 грудня, 21 березня. Які сезони встановлюються в цей час у Південній Америці? Як проявляється ця сезонність у різних широтах?

Запитання

– У межах яких кліматичних поясів розташована Південна Америка?

– Назвіть основні кліматотворні чинники.

– Які повітряні маси виділяють? Які з них характерні для Південної Америки?

– Які постійні вітри вам відомі? У яких широтах вони утворюються? Який їхній напрямок у різних півкулях?

– Які типи опадів за способом утворення вам відомі над рівнинами, у горах?

– Як течії впливають на утворення опадів, а які заважають?

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Вплив географічної широти

Більша частина материка лежить між тропіками – в межах жаркого теплового поясу – високі температури протягом року. Південна частина в межах помірного поясу – виділяється сезонність кліматичних показників.

2. Циркуляційні процеси

Екваторіальні широти під впливом висхідних повітряних мас – утворення конвективних опадів (1000-3000 мм). Тропічні широти під впливом пасатів, які надходять з Атлантичного океану – багато опадів (до 2000 мм). Південь материка під впливом західних вітрів – західне узбережжя – “мокрий кут” материка (понад 2000 мм).

3. Підстилаюча поверхня

Гори Анди майже повністю перекривають рух тихоокеанського повітря вглиб материка – суха східна частина материка в межах помірного поясу, східні схили Анд тропічних широт. З півночі і сходу материк відкритий для проникнення пасатів – вологий рівнинний схід між тридцятими широтами пд. ш. і північчю материка.

Бразильська та Гвіанська течія насичують повітря вологою. Перуанська течія сильно охолоджує повітря (3 °-30 ° пд. ш.)– висушування – утворення найсухішої пустелі світу. Раз на 15-20 років Перуанська течія відтісняється теплою течією Ель-Ніньйо – західне узбережжя насичується вологою – катастрофічні зливи, повені, зсуви.

Рівнинність території сприяє проникненню холодних повітряних мас з півдня – можливі заморозки вглибині материка.

Анди виділяються особливим високогірним кліматом – зміни від підніжжя до вершин і з півночі на південь. В екваторіальних широтах – від вологого екваторіального до високогірних льодовиків. У тропічних на центральних плоскогір’ях – надзвичайно сухий холодний.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Практична робота 6. Визначення типів клімату Південної Америки за кліматичними діаграмами

Завдання. Учні повертаються до “складання речей” у свою подорож. Коректують вибір речей, пояснюють.

– Знайдіть на карті місця з температурними рекордами материка та рекордами материка. Спробуйте пояснити, чому вони утворилися саме тут.

– Спрогнозуйте клімат материка, якщо б Анди розташовувалися на сході материка.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

– Опрацюйте §___.

– У рамках дослідження “Природні унікуми Південної Америки” підготувати повідомлення про водоспад Анхель, річку Амазонка, озероМаракайбо, водоспад Ігуасу та інші гідрологічні об’єкти.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3,50 out of 5)


ЗАГАЛЬНІ ОЗНАКИ КЛІМАТУ ПІВДЕННОЇ АМЕРИКИ. КЛІМАТИЧНІ ПОЯСИ І ТИПИ КЛІМАТУ. ПРАКТИЧНА РОБОТА 6. ВИЗНАЧЕННЯ ТИПІВ КЛІМАТУ ПІВДЕННОЇ АМЕРИКИ ЗА КЛІМАТИЧНИМИ ДІАГРАМАМИ - Плани-конспекти уроків по географії


ЗАГАЛЬНІ ОЗНАКИ КЛІМАТУ ПІВДЕННОЇ АМЕРИКИ. КЛІМАТИЧНІ ПОЯСИ І ТИПИ КЛІМАТУ. ПРАКТИЧНА РОБОТА 6. ВИЗНАЧЕННЯ ТИПІВ КЛІМАТУ ПІВДЕННОЇ АМЕРИКИ ЗА КЛІМАТИЧНИМИ ДІАГРАМАМИ