Тема. Закріплення поняття про будову текстів різних типів. Тема і мета висловлювання. Заголовок. (Вправи 18-20).
Мета. Поглиблювати і розширювати знання учнів про текст, його тему і мету; розвивати вміння зв’язно висловлювати думку.
Обладнання: краєвиди Дніпра, портрети князів Володимира Великого і Ярослава Мудрого, зображення Тарасової (Чернечої) гори. Софійського собору.
Хіт уроку
I. Організація класу.
II. Перевірка домашнього завдання.
Відповіді на запитання і завдання для повторення (с. 10).
III. Актуалізація опорних
– Діти, прочитайте на с. 11 підручника, як називається велика гема, яку ми починаємо вивчати.
– Назвіть художні книжки, які ви читали останнім часом, їх авторів.
– Чи можна назвати текстами твори, які ви читали? Доведіть.
– Пропоную послухати уривок і довести, що це текст, або заперечити цю думку.
…Але в Країні Сонячних Зайчиків існував закон: раз на сто років до них у гості крізь чарівне дзеркало міг пройти який-небудь хлопчик або дівчинка і гостювати там один тиждень. Протягом цього тижня щасливий обранець міг, якщо забажає, навідатись додому, а потім знову повернутися
Відтоді пан Морок цілий рік літав ночами по землі, шукаючи потрібну йому дитину. В багатьох країнах побував він і всюди схилявся над дитячими ліжками, пильно вдивляючись в обличчя дітей, що мирно, безтурботно спали. І нарешті знайшов.
В. Нестайко. “В Країні Сонячних Зайчиків”
– Чи є ця розповідь текстом? Доведіть.
– Чи зацікавила вас ця розповідь?
– Чи хотіли б ще послухати про цю дивовижну Країну Сонячних Зайчиків?
IV. Повідомлення геми і завдань уроку.
– На сьогоднішньому уроці ми продовжимо працювати над текстом, визначати тему і мету висловлювання, головну думку, добиратимемо до нього заголовок.
V. Сприймання і осмислення учнями нового матеріалу.
1. Робота над правилом “Пригадай” (с. 12).
– А тепер перевіримо це правило на вправі 18.
2. Виконання вправи 18 (усно).
Усе, що ви повторили і довідались із правила, закріпимо на матеріалі вправи 18.
А) Самостійне читання тексту вправи учнями.
Б) Словникова робота з використанням підготовлених ілюстрацій.
В) Переказування прочитаного.
Г) Визначення теми і мети, підбір заголовка.
– Які із прочитаних книг ви можете назвати істинним джерелом мудрості?
3. Каліграфічна хвилинка (с. 12).
Книги – джерело мудрості.
4. Коментоване письмо (та вправою 19).
– Діти, істинним джерелом знань є підручник “Українська мова”. Він містить надзвичайно цікаву інформацію для вас.
– Прочитайте текст вправи так, щоб це звучало, як найважливіша, найцікавіша інформація серед новин сьогоднішнього дня.
Бесіда за змістом вправа.
Визначення учнями теми і мети тексту, підбір заголовка.
Коментоване списування.
– Спишіть останній абзац, коментуючи всі орфограми. Назвіть у ньому вираз, вжитий у переносному значенні. (“Знайшов вічний спокій”.)
Складання звукової моделі слова любов’ю.
[л’убо? вйу]
– Назвіть у слові тверді і м’які приголосні звуки.
– Охарактеризуйте приголосний звук у другому складі (твердий чи м’який, дзвінкий чи глухий).
5. Самодиктант (за вправою 20, друга строфа).
6. Самостійна робота у зошиті.
VI. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.
С. 12 – повторити правило, с. 13 – вправа 20 (завдання 3, 4).
VII. Підсумок уроку.
– Діти, від сьогодні кожен урок за темою “Текст” буде завершуватися грою-казочкою, яку умовно назвемо “А що ж було потім?..”.
Отже, я починаю читати казочку, а ви уважно слухайте. Потім я ставитиму запитання, а ваші відповіді підкажуть мені, чи засвоїли ви новий матеріал.
Казочка
Було собі маленьке Вовченятко.
Одного разу поїхало воно зі своїм татом до моря. О, як там було гарно!.. Чайки пурхали над водою, наче маленькі хмарки, а дельфіни вистрибували так високо, мовби хотіли схопити сонечко за промінчик.
Море усміхалося Вовкові, Вовченяткові і всім-усім…
Поки тато Вовк засмагав на сонечку, Вовченя пірнуло у воду й запливло далеко в море. У морі багато хижих риб. Тож Вовченятко, щоб ті риби його не покусали, прикинулось камінчиком. Лежить собі нищечком на дні і риб не боїться.
А тато Вовк пригрівся на пісочку та й задрімав. Коли ж прокинувся, а Вовченятка, синочка, немає…
М. Луговик, І. Маркович. “Вовченятко, яке запливло далеко в море”
– Чи можна цю розповідь назвати текстом?
– Яка тема і мета цього тексту?
– Підберіть до нього заголовок.