Урок 53
Тема. Закріплення правил написання іменників з великої букви
Мета: закріпити вміння писати власні назви з великої літери; збагатити знання учнів відомостями про історичне минуле нашого народу; виховувати патріотичні почуття, зацікавленість історією України.
Обладнання: мапи України, рідного міста; географічні атласи; портрети гетьманів України.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчання
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 241)
– Прочитайте текст
– Знайдіть на мапі нашого міста вулиці, річку, котрих ви згадували у вправі.
2. Хвилинка чистопису
Тьм ом цьк читацький
– Доберіть слова з даними буквосполученнями. (Тьма, п’ятьма; солома, омлет; кицька, цяцька)
– Поділіть ці слова для переносу різними способами.
– Доберіть слова, близькі за значенням до слів тьма, цяцька.
– Складіть речення з одним із слів, уживаючи власну назву.
– Яким словом перевіримо написання літери и у слові читацький?
III. Повідомлення теми й мети уроку
– Сьогодні ми закріпимо свої знання та вміння
IV. Повторення й закріплення вивченого
1. Колективна робота (вправа 242)
– Прочитайте вірш мовчки. Зверніть увагу, що поет говорить про кожну річку.
– Як ви розумієте виділене речення?
– Прочитайте виразно останнє речення, передаючи захоплення красою природи на Десні. Що означає в цьому реченні слово зелена?
– Про які річки ви дізналися вперше? Випишіть назви річок. Знайдіть названі ріки на мапі України в географічних атласах.
– Які ще ріки протікають на території нашої країни? Назвіть і покажіть на настінній мапі.
– Розгадайте шараду за текстом вправи. Прочитайте, що таке шарада. Слова-відповіді запишіть.
2. Вибірковий диктант
Випишіть клички тварин, поділяючи їх на склади для переносу з рядка в рядок.
НА ФЕРМІ
Мама Марійки працює на фермі. Після уроків діти приходять туди. Вони розглядають тварин. Марійка доїть корову Квітку, Настуся і Катруся напувають телятко Ластівку, а Миколка й Іванко напувають водою лошат Орлика та Гнідка.
3. Фізкультхвилинка
4. Розвиток зв’язного мовлення (вправа 244)
Після розповіді вчителя про часи козацтва і гетьманства в Україні, тлумачення незрозумілих слів учні переходять до безпосереднього виконання вправи.
Гетьманом називали раніше виборного ватажка козацького війська Запорозької Січі, а згодом стали звати гетьманом верховного правителя України.
– Прочитайте текст і розгляньте малюнок.
– Про яких ще гетьманів ви чули? (Богдан Хмельницький, Петро Сагайдачний, Іван Мазепа)
– Випишіть з тексту слова, які пишуться з великої букви. Поясніть їх написання.
– Як ви думаєте, від якого слова утворилося прізвище Вишневецький? А Хмельницький?
5. Коментоване письмо (вправа 243)
– Прочитайте текст.
– Знайдіть на мапі місто і село, згадані в тексті.
– Як ви зрозуміли слово отаман? (Ватажок, командир)
– Випишіть імена і прізвища людей та окремо – інші слова, які пишуться з великої букви. Поясніть їх написання.
V. Підсумок уроку
– Коли ми завжди вживаємо велику букву?
– Які назви предметів пишемо з великої літери?
– Складіть речення, вживаючи в ньому географічну назву та імена своїх рідних. (Мої дідусь Тихін і бабуся Оксана живуть у Лебедівці.)
VI. Домашнє завдання з інструктажем
Вправа 245.