ПСИХОЛОГІЯ ТА ПЕДАГОГІКА
5. Психологія індивідуальності
5.3. Здібності
Запитання. Завдання
1. Який зв’язок існує між здібностями та знаннями, навичками і вміннями?
2. Чи впливають вроджені задатки на майбутні здібності людини?
3. Чому яскраво виражені здібності у дитини нерідко зникають із піком?
4. Які особливості здібностей виявлялися в тому, що геніальний Ейнштейн часто забував день народження своїх дітей?
5. Чим можна пояснити, що геніальні люди не завжди були визнані за їх життя?
6. Прокоментуйте вислів “Талант
7. Чим відрізняються між собою обдарованість, талант і геніальність?
8. Поясніть, чи можна за результатами виконаної діяльності судити про здібності людини.
9. Чи визначають вроджені задатки вид майбутніх спеціальних здібностей?
10. Прочитайте притчу і поясніть, якими повинні бути умови, щоб людина могла розвинути свої задатки і перетворити їх на здібності:
“Дуже допитливий чоловік хотів з’ясувати, хто був найвидатнішим полководцем усіх часів і народів. Йому сказали, що найкращий уже помер і піднісся на небо. Біля райських воріт
– Вибачте, цього чоловіка я знав у земному житті. Він був шевцем.
– Правильно. Але якби він став полководцем, то, без сумніву, перевершив би всіх”.
Література
Айзенк Г. Ю. Интеллект: новый взгляд// Вопросы психологии. – 1995. – № 1.
Артемьева Т. И. Методологический аспект проблемы способностей. – М„1977.
Барков В. І., Тютюнников А. М. Як визначити творчі здібності дитини. – К., 1991.
Гільбух Ю. 3. Розумово обдарована дитина. – К., 1993.
Дружинин В. Н. Психология общих способностей. – М., 1995.
Загальна психологія/ О. Скрипченко, Л. Долинська, 3. Огороднійчук та ін. – К., 1999.
Колінець Г. Г. Індивідуально-психологічні особливості дослідницьких здібностей старшокласників// Наукові записки ТДПУ. – Серія 3. Педагогіка і психологія. – № 3. – Тернопіль, 1997.
Костюк Г. С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. – К., 1989.
Крутецкий В. А. Психология математических способностей школьников. – *М„ 1968.
Лейтес Н. С. Умственные способности и возраст. – М., 1971.
Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. – М., 1989.
Теплов Б. М. Проблемы индивидуальных различий. – М„ 1961.
Психологічні знання потрібні кожній людині на всіх етапах її життя. Передусім вони необхідні для глибшого пізнання себе, своїх потенційних можливостей, а також розуміння інших людей. Вони допомагають людині правильно організовувати роботу над собою. На цих знаннях грунтується пізнання сенсу життя і розуміння тих складних соціально-психологічних проблем, які прагне вирішити суспільство.
Вивчення психології необхідне для фахового зростання, оволодіння новою технікою, налагодження гармонійних стосунків у трудовому колективі, формування в ньому належного морально-психологічного клімату. Про її важливість свідчить рішення ЮНЕСКО оголосити XXI століття століттям психології.
Без знання психологічних особливостей становлення і розвитку особистості неможливо виховувати підростаюче покоління. Тому психологія є основою для опанування педагогіки.