ІННОВАЦІЙНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ
Тема 2. Інноваційний менеджмент в системі управління організацією
2.4. Життєвий цикл інновацій
Й. Шумпетер підкреслював комплексність та динамічність інноваційної системи, тому інновація повинна розглядатись в контексті інноваційної діяльності. Під інноваційною діяльністю розуміється діяльність по доведенню науково-технічних ідей, винаходів, розробок до результату, придатного до практичного застосування.
Комплексність інноваційної системи витікає з визначення, що інновація об’єднує науку, техніку,
Динамічність полягає у необхідності вивчення інноваційної діяльності тільки з позицій теорії життєвих циклів, стадій їх розвитку. Можна визнати два види життєвих циклів інновацій: “цикли створення” та “цикли реалізації” інновацій, які суттєво відрізняються за своєю структурою.
Інноваційний процес – це послідовний ланцюг дій, в ході яких інновація визріває від ідеї до конкретного продукту, технології, структури або послуги та втілюється в господарській практиці і громадській діяльності.
Основою інноваційного процесу – є процес
Модель інноваційного процесу має циклічний характер “наука – техніка – виробництво”.
Процес реалізації інновації прийнято називати інноваційним процесом. Це загальне визначення, але не повне, тому що воно не розкриває внутрішню структуру й специфічні особливості складного процесу якісного перетворення інновацій. Найбільш складним і багатоетапним є інноваційний процес реалізації продуктових (оновлення продукції) і технологічних (оновлення технології) новацій. Саме при його реалізації найбільш повно проявляються особливості й труднощі, з якими зіштовхуються підприємства – виробники продукції.
Як було відзначено, в інноваційній сфері використовуються два поняття “інновація-продукт” і “інновація-процес”. Основна їх розбіжність полягає в тому, що в першому випадку основна увага приділяється процесу створення нововведення, у другому – процесу його реалізації.
Кожний із процесів має свій життєвий цикл (ЖЦ) (табл. 2.1). З метою розрізнити два цикли – внутрішні інтервали ЖЦ “інновації – продукту” прийнято називати фазами, а етапи ЖЦ “інновації-процесу”
– стадіями.
Інноваційний процес можна визначити як процес перетворення нових наукових знань в інновацію. Інакше кажучи, інноваційний процес являє собою життєвий цикл інновацій, тобто послідовність робіт із всього циклу інноваційних перетворень (інакше – інноваційному циклу), і містить етапи створення, освоєння й промислової реалізації інновацій.
Інноваційні процеси, що забезпечують перехід від одного якісного стану об’єкта до іншого (більш високого), вимагають витрат ресурсів, тобто інвестицій і часу. Для ефективної реалізації інноваційних процесів і в цілому інноваційної діяльності суб’єктів ринкової економіки необхідна наявність ринків капіталу (інвестицій), новацій, інжинірингу й розвинутої інноваційної сфери.
Таблиця 2.1.
Життєві цикли інновацій
“Інновація-продукт” | “Інновація-процес” |
1. Фаза “наука”. На цій фазі: – проводять фундаментальні дослідження; – розробляють теоретичні підходи до вирішення даної проблеми. Цим займаються академічні інститути, вищі навчальні заклади, галузеві спеціалізовані інститути та лабораторії. 2. Фаза “дослідження”. На цій фазі: – проводять прикладні дослідження; – здійснюють експериментальні дослідження; – розробляють експериментальні моделі. Цим займаються наукові інститути та заклади, малі венчурні підприємства. 3. Фаза “розробка”. На цій фазі: – визначають технічні характеристики нової продукції, розробляють інженерно-технічну документацію та конструюють новий продукт; – створюють дослідні зразки; – розпочинають експериментальне виробництво нового продукту. Роботи на цьому етапі виконуються в спеціалізованих лабораторіях, дослідних виробництвах, конструкторських бюро, науково-дослідних підрозділах великих промислових підприємств. 4. Фаза “виробництво”. На цій фазі провадять: – технічну й організаційну підготовку виробництва (матеріально-технічне забезпечення, створення допоміжних матеріалів, напівфабрикатів); – масове виробництво. Цей етап здійснюється безпосередньо на підприємстві. 5. Фаза “споживання”. Ця фаза охоплює: – збут продукції; – задоволення попиту споживача. | 1. Стадія “зародження”: Усвідомлення потреби, пошук або розробка нововведення. 2. Стадія “освоєння”: впровадження, випробовування, внесення необхідних змін. 3. Стадія дифузія”. поширення нововведення, тиражування. 4. Стадія “рутинізація”: реалізація нововведення в стабільні (стійкі) показники виробництва (експлуатації). |
Часто для пояснення циклічності інноваційного процесу використовують модель стадій технологічних змін, що була розроблена Г. Роседжером (див. рис. 2.1).
Ця модель виглядає як кібернетична модель зі зворотнім зв’язком по кожному з елементів та стадій науково-технічного циклу. Ще цю модель називають інноваційним ланцюгом. Проте даний ланцюг є ідеальною моделлю, а в реальному житті часто трапляється, що етапи не пов’язані між собою, бо ланцюг рветься в часі і просторі.
Рис. 2.1. Модель стадій технологічних змін Г. Роседжера
Наприклад, світовий досвід показує, що 90% фундаментальних досліджень мають від’ємний результат. А з 10%, що зосталися, не всі мають практичне застосування. Крім того, багато відкриттів сталося випадково, вони не передбачалися планами досліджень. На стадії впровадження нових технологій у виробництво цей ланцюг також часто рветься. Наприклад, із кожних 10000 нових продуктів, що створюються в американській економіці за рік, 8000 швидко покидають ринок, а з 2000, що залишилися, тільки 100 продуктів забезпечують їх виробникам значну технічну перевагу та комерційний успіх. Саме з цих причин неможливо бути впевненим, що зробивши інвестиції на будь-якій стадії циклу ми досягнемо позитивного результату на наступному етапі. Тому сучасне управління інноваційним процесом спрямоване на створення умов для масового пошуку, результативних шляхів технологічних змін і швидкої підтримки позитивних знахідок1.
________________________________________________
1 Бажал Ю. М. Економічна теорія технологічних змін. – К: Заповіт, 1996. – С..42
Основні терміни і поняття: інноваційний менеджмент, інновація, інноваційна діяльність, інноваційний продукт, інноваційна продукція, інноваційний проект, пріоритетний інноваційний проект, інноваційне підприємство, інноваційна інфраструктура, псевдо інновації, інноваційний процес.
Питання до розділу 2:
1) Вкажіть основні цілі та завдання інноваційного менеджменту;
2) Назвіть об’єкти і суб’єкти інноваційної діяльності;
3) Класифікація інновацій за И. Шумпетером;
4) Класифікація інновацій за Г. Меншем;
5) Охарактеризуйте етапи життєвих циклів інновацій.