УРОК 65. ЗМІНА ПРИРОДИ ПІД ВПЛИВОМ ГОСПОДАРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЛЮДИНИ.
ПРАКТИЧНА РОБОТА 12 “ВИВЧЕННЯ ОСНОВНИХ ВИДІВ ЗАБРУДНЕННЯ НАВКОЛИШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА Й УСТАНОВЛЕННЯ ДЖЕРЕЛ ЇХ НАДХОДЖЕННЯ”
Навчальна мета: поглибити та систематизувати знання про види забруднень навколишнього середовища та основні джерела забруднення; формувати практичні уміння характеризувати різні види забруднення, порівнювати рівень забруднення навколишнього середовища в різних регіонах; вдосконалювати уміння та навички працювати з різними джерелами
Обладнання: схеми, атласи, підручники, зошити для практичних робіт на друкованій основі, контурні карти.
Основні поняття: навколишнє середовище, забруднення, глобальні проблеми людства, екологічна ситуація, антропогенний вплив.
Тип уроку: розширення знань, умінь та навичок.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань та вмінь
– Що таке природний комплекс?
– Що відбувається з природним комплексом, коли один з його природних компонентів зазнає змін?
– Чим антропогенний
– Що вивчає наука екологія?
– Чому виникнення й розвиток цієї науки припадає на ІХ-ХХ ст.?
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
У другій половині ХХ ст., в епоху швидкого розвитку науки й техніки, освоєння нових природних багатств, вплив людини на природу є повсюдним. Люди, створивши могутні механізми, із їх допомогою стали змінювати не лише природні комплекси, а й кругообіг речовин, потоки енергії, хімічний склад географічної оболонки. Цей вплив за масштабністю й потужністю можна порівняти з природними процесами, які охоплюють усю планету. Сучасні масштаби споживання природних ресурсів і способи їх використання не дозволяють зберігати стійку рівновагу в природі. Визначимо основні види забруднення навколишнього середовища та джерела їх надходження.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Порушення природної рівноваги
Промисловість на планеті стала третім за величиною джерелом енергії після енергії Сонця й земних надр, при цьому вуглекислого газу за рік викидається в повітря більше, ніж усіма діючими вулканами.
Під час перевезень і переробки нафти у воду її потрапляє у 85-100 разів більше, ніж просочується по тріщинах із надр Землі. У результаті цього зараз майже весь Світовий океан укритий тонкою плівкою, під якою через брак кисню гинуть живі організми. Регулювання потоків води в масштабах планети призвело до того, що зараз у водоймищах міститься близько 6 тис. км3 води – у три рази більше, ніж у всіх річках світу.
Озброєна технікою людина почала переробляти навіть непорушну донині оболонку Землі – літосферу. Під час видобування корисних копалин вона створює штучні гори й западини – терикони й кар’єри, які висотою й глибиною сягають кількох сотень метрів. Це фактично нові, рукотворні форми рельєфу.
Людина змінила кругообіги фактично всіх металів, що існують у природі. Метали накопичуються в повітрі, грунтах, рослинах, воді, потрапляють у продукти харчування й потім в організм людини. Перевищивши певну концентрацію, метали завдають непоправної шкоди всьому живому.
За оцінками фахівців, людина істотно змінила й освоїла близько 60 % території суходолу. Природний вигляд деяких природних зон можна спостерігати тільки в заповідниках. Результатом господарсько-перетворювальної діяльності людини є виникнення антропогенних ландшафтів – суттєво змінених природних комплексів.
2. Основні види забруднення навколишнього середовища
Механічне – забруднення твердими предметами, тарою, спрацьованими предметами, що накопичуються на земній поверхні.
Хімічне – забруднення речовинами й сполуками штучного походження, які взаємодіють із природними речовинами та порушують кругообіг речовин та енергії.
Біологічне – поширення організмів, що виникли в результаті життєдіяльності людства (нові види хвороб тварин, бактерій та вірусів, таргани, пацюки та ін.).
Радіаційне – відбувається під час випробування ядерної зброї, захоронення радіоактивних відходів, аварій і катастроф на атомних станціях та інших об’єктах з атомними двигунами
V. Закріплення вивченого матеріалу
Виконання практичної роботи 12 “Вивчення основних видів забруднення навколишнього середовища й установлення джерел їх надходження”. Рекомендується використовувати зошити для практичних робіт на друкованій основі. У разі відсутності таких зошитів пропонується виконати такі завдання:
1. Визначте головні джерела до кожного з видів забруднення навколишнього середовища.
2. Наведіть конкретні приклади за кожною “парою” “джерело забруднення – вид забруднення”.
3. Побудуйте схему “Шляхи розв’язання проблем забруднення навколишнього середовища”.
4. Заповніть схему “Взаємодія природи і людини”:
Людина – природі | Природа – людині |
VІ. Підсумок уроку
VІІi. Домашнє завдання
– Опрацювати параграф…
– Підготувати доповіді до “круглого столу” за темою “Екологічні проблеми материків і океанів”.