Мета: закріпити вміння учнів визначати основу речення та встановлювати зв’язки між словами в реченні; розвивати вміння поширювати речення словами і словосполученнями, складати речення за поданими схемами; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати культуру писемного мовлення.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Каліграфічна хвилинка
Дд дд до по об ба ач че єн ння
– Прочитайте і запишіть каліграфічно.
– Доберіть до поданого слова:
– синоніми
– антоніми (привіт).
– Складіть з поданим словом речення, різні за метою висловлювання та інтонацією.
2. Самостійна робота
– Спишіть речення, вставляючи потрібні слова, що відповідають на питання, подані в дужках.
– Підкресліть головні члени речення.
Хмара (яка?) закрила (що?). Налетів вітер (який?). Спека поступилася (чому?). Загримів грім (де?). Полив дощ (який?).
3. Фронтальне опитування
– З чого складається наше мовлення? (З речень)
– 3 чого складаються речення? (Зі слів)
– Що є граматичною основою речення?
– Які члени речення,
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми будемо поширювати речення за допомогою другорядних членів речення, складати речення за поданими схемами, встановлювати зв’язки між словами в реченні.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Фронтальне виконання практичних завдань
Завдання 1
– Поширте речення словами з дужок.
Настав… ранок. Зірочки пірнули в… безодню неба. Край неба палає… полум’ям. … трави виблискують срібною росою. Піднімається… туман. Над шляхом полилась… … пісня.
(Дзвінка, високі, погожий, жайворонкова, сивий, рожевий, синя)
– Підкресліть другорядні члени речення.
Завдання 2. “Попрацюймо разом!”
– Складіть речення за поданими схемами.
– Назвіть члени речення, що залежать від підмета. На які питання вони відповідають?
– Назвіть члени речення, що залежать від присудка. На які питання вони відповідають?
– Запишіть складені речення.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Гра “Розсипанка”
– З поданих слів складіть речення.
Земля, випливати, з-за, край, сонце.
Хмари, від, проміння, сонячний, спалахнути.
Мороз, ранок, дихає.
– Підкресліть словосполучення, в яких слова зв’язані між собою за допомогою закінчень.
Міркуйте так. У словосполученні сонячного проміння слова зв’язані за допомогою закінчення – ого.
– Яке зі складених речень відповідає поданій схемі?
2. Зв’язок слів у реченні
– За допомогою питань установіть зв’язок слів у реченні.
1 варіант. Пташки відлітають у теплі краї.
2 варіант. Маленьке оленятко вийшло на луки.
Зразок:
Черешеньки ваблять очі діточкам маленьким.
(Що?) Черешеньки; черешеньки (що роблять?) ваблять; ваблять (що?) очі; ваблять (кому?) діточкам; діточкам (яким?) маленьким.
3. Розвиток зв’язного мовлення
– Утворіть словосполучення.
– Усно складіть зв’язну розповідь, використовуючи їх.
Дитина (яка?) …
У колисці (якій?) …
Співати (що?) …
Співати (коли?) …
Бавити (кого?) …
Колихати (у чому?) …
Посміхатися (кому?) …
4. Творча робота
– Прочитайте текст. Виділені слова замініть словосполученнями, поданими в дужках, уживаючи їх у потрібній формі.
– Запишіть текст.
– Підкресліть слова, вжиті у переносному значенні.
Вечоріло. Небо потемніло. На ньому з’явилися зорі. Затих вітерець. Листочки перестали шелестіти.
(Розповідати свої захопливі історії; засвітити золоті ліхтарики; вкритися таємничим чарівним килимком; укластися спати)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
– Що нового дізналися на уроці?
– Під час виконання яких завдань зазнали труднощів?
– З якою метою ми поширюємо речення словами і словосполученнями?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ