Урок 22. АНАЛІЗ ПЕРЕВІРНОЇ РОБОТИ. СЛОВО. ЗНАЧЕННЯ СЛОВА
Мета: узагальнити знання учнів про лексичне значення слова; розвивати вміння визначати значення слова в контексті; виховувати любов до рідного слова.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АНАЛІЗ ПЕРЕВІРНОЇ РОБОТИ
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні ми починаємо подорож країною Слова. Що пригадаємо і про що дізнаємося з цього розділу, ви дізнаєтеся на с. 40 вашого підручника.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за таблицею
2. Зупинка “Слова з прямим і переносним значенням”
1) Робота над загадкою.
Насупилось небо, плаче хмаринка,
А поле сміється щасливо і дзвінко,
Бо сльози хмаринки несуть урожай.
Як сльози ці звуться? Ану, відгадай. (Дощ)
– Прочитайте слова, вжиті в переносному значенні.
– Назвіть виконавців цих дій.
– Хто може насупитися, плакати, сміятися?
– Чому ці дії, властиві людям, приписуються неживим предметам?
2) Робота над прислів’ями. Вправа 74 (с. 41).
– Виразне читання прислів’їв.
– Визначення слів, вжитих у переносному значенні.
–
– Доведіть свою думку.
– Вибіркове списування речень, визначення у них головних членів речення.
3. Зупинка “Слова, що мають кілька значень”. Вправа 75 (с.47)
– Прочитайте виразно вірш-пораду Д. Білоуса.
– Скільки значень має слово голова?
– Запишіть речення з цим словом, щоб воно вживалося в різних значеннях.
Самостійне виконання третього завдання до вправи.
Взаємоперевірка виконаної роботи.
4. Фізкультхвилинка
5. Зупинка “Слова, які звучать і пишуться однаково”. Вправа 76 (с. 47)
Гра “Шукачі”
– Відшукайте у реченнях слова-близнюки.
– Що спільного у значеннях цих слів?
– Чи можна назвати їх багатозначними? Чому?
– У чому полягає відмінність між багатозначними і цими словами? Самостійне виконання другого завдання до вправи.
Взаємоперевірка виконаної роботи.
6. Зупинка “Слова, близькі за значенням (синоніми)”
– Мова наша мелодійна, співуча, солов’їна. Є слова, що можуть мати багато значень, але є й слова, близькі за значенням.
– Як називаються такі слова? (Синоніми)
1) Гра “Я – тобі, ти – мені”.
Учитель називає слова, а діти до них добирають синоніми та записують їх у зошити.
Іти – …
Веселии – …
Хата – …
Відважний – …
– До яких частин мови можуть належати синоніми?
2) Виконання вправи 77 (с. 42).
– Прочитайте виразно вірш Л. Стрельника.
– Які синоніми дібрав автор до слова заметіль?
Самостійне виконання третього завдання до вправи. Фронтальна перевірка.
7. Зупинка “Слова, протилежні за значенням (антоніми)”
– Які слова називають антонімами?
Старий дуб – …
Повне відро – …
Легка сумка – …
Міцний мороз – …
– До виділених слів доберіть антоніми. Запишіть їх у зошити.
Гра “Скажи без затримки”
Учні “ланцюжком” швидко називають відповідний антонім. Хто затримався, поступається відповіддю наступному учневі.
Білий – …, великий – …, верхній – …, голосно – …, весело – …, цікаво – …, сміятися – …, мороз – …, вітатися – … чисто – …, радість – …
V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
– Які значення можуть мати слова?
– Як ви розумієте переносне значення слова. Наведіть приклади.
– Які слова є синонімами?
– Які слова є антонімами?
– Наведіть приклади багатозначних слів.
– Чим багатозначні слова відрізняються від слів, які звучать і пишуться однаково?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 78, с. 42.