Паблик рилейшнз
ВИБОРЧІ ТЕХНОЛОГІЇ
“Брудні” методи
Слід відразу підкреслити, що негативна інформація про кандидата не є “брудним” методом. Це норма для будь-якої західної виборчої кампанії, де більше половини рекламних роликів видають негатив про супротивника, а набагато менше часу іде на позитивну розповідь про себе. Захиститися від цього важко. У нашій кампанії найголовніший негативний і герой був тільки один. Тому владні структури і використовували всі дозволені й недозволені методи зі зменшення інформаційних
З’явилася і так звана чорна пропаганда. Це видача інформації, при якій реальне джерело її старанно заховується, а замість нього оформлюється нове джерело. Раніше були листівки проти Мороза з боку комуністів, які були потім спростовані. Потім з’явилися листівки, знову ж таки проти Мороза, з боку об’єднання “МИ”, які теж були спростовані на прес-конференції С. Головатого та інших. У цьому випадку йшлося про підтримку О. Мороза олігархами, в числі яких заявлений і В. Рабинович, який потім навіть подав у суд на цього кандидата, так що його навряд чи можна було вважати прихильником
Згодом у Києві з’явилася також листівка проти канівської четвірки, яка об’єднала кандидатів під дахом майбутнього приєднання до СРСР та повторенням воєнних подій на кшталт Афганістану і загибелі української молоді. Є. Марчук вже виступив проти такої інтерпретації четвірки. Але знову ж таки спростування пішло в газеті “День”, листівки ж висіли на зупинках, а це різні типи читачів. Є такий закон пропаганди, який вимагає це враховувати, навіть не сперечатися в подібних випадках, бо в результаті нова аудиторія отримує дозу негативної інформації. Знаєте, як у жарті, чи він вкрав пальто, чи в нього, але щось було…
Слід також відзначити, що три листівки були зроблені за однією схемою, що можна вважати елементом діалогу між кандидатами. Це листівка за Мороза, листівка проти Кучми і листівка проти Мороза. Всі вони зроблені як розшифровка літер прізвища на кшталт М – мудрий чи К – корупція. Не можна сказати, що цей метод є принципово творчим. Він максимально простий, тому легко піддається повторенню. Незвичним для Києва був той факт, що листівки проти Президента спокійно висіли на стовпах, і стовпи ці не падали…
У Києві також з’явилися листівки типу “Голосуєш за Марчука – обираєш Мороза”, де прізвище Мороза пишеться за допомогою двох есесівських С замість 3. Це одночасний удар як по Марчуку, так і по Морозу, автори якого ховаються в ночі. За кількістю подібної антиреклами можна було відчути, що головним її об’єктом став О. Мороз.
Використовували і такі російські методи “брудних” виборчих технологій, як оголошення фіктивних дат приїздів кандидатів або їхніх прес-конференцій. Люди збираються, а нічого не відбувається. І навіть якщо люди і не обурюються на конкретного кандидата, то в будь-якому разі результат для тих, хто породжує ці псевдоінформаційні повідомлення, є.