Фонетика української літературної мови як учення про її звукову систему
§ 19. ЧЕРГУВАННЯ ЗВУКІВ
Мовознавчі студії
200. Пригадайте, які чергування звуків ви знаєте. Розгляньте таблиці. Складіть за ними тести і проведіть взаємоконтроль із
Однокласником(-цею).
Чергування звуків
Чергування – це постійні закономірні зміни в тих самих частинах слів | |
У коренях: солі – сіль, ношу – ніс – несу, ломити – ламати, жати – зажим – жму | У суфіксах: палець – пальця, |
У закінченні: на зеленому – на зеленім | У префіксах: зігнути – зогнути, одійди – відійди |
Типи чергувань
Живі (позиційні) | Історичні |
Залежать від позиції звука у слові і є варіантами однієї фонеми: [веисна] – [весни]; [руоз°умна] – [розум] | Зумовлені причинами, відсутніми в сучасній мові (діють при словотворенні і словозміні): [вйазати] – [вузол]; [збори] – [зб’ір]; [веизти] – [возити] |
Найдавніші | Давні |
Виникли [е] – [і]: мести – вимітати; [о] – [а]: гонити – ганяти; [и] – [і]: сито – сіяти; [е] – [и] – 0 (нуль звука): беру- збирати – брати; [и] – [ов]: рити – рови; [у] – [ов]: кузня – коваль | Відбулися лише в українській мові, причини їх пояснює історична фонетика: [о], [е] з [і] у відкритих/закритих складах: воля – вільний, село – сіл, року – рік; [о], [е] з 0 (нулем звука): шов – швачка; швець – шевця; [о] з [и] у сполученнях ри, ли, ро, ло: глотка – глитати, кров – кривавий; [е] з [о] – після шиплячих та [й]: вечеря – вечори, копієчка – копійок |
Увага! 1. У деяких випадках чергування [о], [е] з [і] не відбувається: а) у звукосполученнях – оро-, – оло-, ере-, – еле-: город, перед, шелест; б) у звукосполученнях – ор-, – ер-, – ов-: морква, жертва, вовк; в) у словотворчих частинах – вод, – воз, – нос, – роб, – ход: водовоз, водонос, землероб; г) у суфіксах – енк-, – еньк-, – есеньк-, – ечк-, – тель, – ер, – ор: річечка, маленька, Петренко, учитель, оператор.
2. Після шиплячих та [й] в окремих словах може виступати [о] перед м’яким приголосним, а [е] – перед твердим приголосним: радості, на щоці, безкрайої; жену, чекаю, краєчок, Бугаєнко, щем, черга.
Практикум
201. У поданих реченнях знайдіть і схарактеризуйте чергування голосних [о] – [а], [е] – [і], [е] – [и].
I. Летів і танув сніг (М. Рильський).- Поема М. Бажана “Політ крізь бурю” – філософський твір. 2. Ломило в спині.- Не ламай калину, краще їй водиці принеси (Ю. Рибчинський). 3. Христя почала плакати і нарікати на свою долю (Панас Мирний).- І нарекли його Сивооком (П. Загребельний). 4. На кухні щось сікли сікачем, щось терли в макітрі (Ю. Смолич).- Паркет у залі натирали до блиску (І. Нікітченко).
202. Розподіліть пари слів на групи за особливостями чергування:
А) [о], [е] з [і]; б) [о], [е] з 0 (нулем звука); в) [е] з [о] після шиплячих та [й]; г) найдавніші чергування.
День-дня, стіл-стола, чоло-чільний, клонитися-кланятися, гребти-загрібати, сон-сну, молоток-молотка, кінь-коня, віз-воза, чотири-четвертий, знаємо-знайо – мий, гайок-гаєчок, піч- печі, слово-слів, лізти-лазити, вінок-вити, трясти-трусити, пшоно-пшениця, мішок- мішечок, вогонь-вогню, квітка-квіток, хід-ходу, поріг- порога, шість-шести, летіти-літати, збирати-брати.
203. І. Від поданих слів утворіть і запишіть похідні, підкресліть голосні, що чергуються, визначте, яке чергування, поясніть причини.
Скочити, мести, дерти, допомогти, пекти, терти, плести, гонити, овес, коні, осені, воля, пагонів, вечори, семи, соколи.
II. Складіть три-чотири скоромовки зі словами (на вибір).
204. Спишіть, уставляючи пропущені букви на позначення голосних. Свій вибір обгрунтуйте. Доберіть слова, що ілюструють чергування цих голосних з іншими.
1. Сім’я веч..ря коло хати (Т. Шевченко). 2. Скинув до нього на сани міш..чків п’ять жита, один – пш..ниці та півклунка пш..на – увесь л..шок, який можна було збути (Панас Мирний). 3. Золоті кл..нки бл..стіли од проміння (В. Сосюра). 4. Поверх стін, порослих зеленим бадиллям, стр..міли високі башти (І. Нечуй-Левицький). 5. Зелений простір вб..рав у себе очі (В. Минько). 6. Йде гаями – не трісне, через воду бр..де – не плюсне, очеретами – не шелесне (С. Васильченко). 7. Уже сут..ніло, коли Горбенко повернувся додому (Б. Антоненко-Давидович).
205. Доберіть три-чотири прислів’я, в яких відбуваються чергування у словах. Обгрунтуйте свій вибір.
Спілкування
206. Об’єднайтесь у групи і складіть кросворд зі слів, у яких відбуваються чергування звуків. Обміняйтеся роботами і розв’яжіть кросворди.