6 КЛАС
Тема 2. Я і музика
Урок 20
Тема уроку. Діапазон, регістр. Робота над піснею “Од Києва до Лубен”. Слухання музики. М. Римський-Корсаков. Арія Снігуроньки із опери “Снігуронька”
Мета уроку: поглибити знання учнів про діапазон та регістр та навчити визначати на музичних творах; розвивати музично-ритмічний слух та вокальні навички; виховувати інтерес до оперного мистецтва.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: музичні інструменти, магнітофон, аудіо-запис, портрет М. Римського-Корсакова.
Хід
І. Організація класу до уроку.
1. Музичне вітання.
2. Оголошення теми уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Діти, почувши тему уроку, ви згадали, що з поняттям діапазон і регістр на знайомі.
– Що таке діапазон?
Діапазон – це обсяг звуків людського голосу чи музичного інструменту, від найнижчого до найвищого звука.
(На сталі музичні інструменти: баян, сопілка, скрипка).
– Погляньте на ці музичні інструменти. Кожен з них має свій діапазон.
Щоб точніше визначити, його визначають у октавах. Кожна восьма (VIII) ступінь є також першою (І) ступіню наступної октави.
–
– Скільки їх є? (Діапазон ділиться на три регістри: нижній, середні та верхній).
Погляньте на вправу і визначте в ній діапазон, регістр, октаву.
IIІ. Розспівування, настройка, спів пісні, робота над піснею “Од Києва до Лубен”.
Слідкую за чистотою інтонування, дикцією, динамікою. Куплети пісні можуть заспівувати учні – солісти, а приспів весь клас.
Великого значення діапазону, регістру, тембру надав російський композитор інструментам симфонічного оркестру для вираження музичних образів. А особливо це проявилося в опері “Снігуронька” Миколи Римського-Корсакова.
– “Снігуронька” це цікава поетична казка про природу та фантастичну країну берендеїв, у яких бог Ярило – сонце. У цій країні берендеїв живе Снігуронька, мати якої Весна, а батько – Дід Мороз. Дід Мороз хвилюється за доньку Снігуроньку і не дає весні вступити у свої права. Весна просить його піти, а Снігуроньку віддають в лісову слободу. Її там сумно, та ось вона почула пісню пастушка Леля і закохалась в нього… Послухайте зараз пісню Снігуроньки і скажіть, який голос виконує цю арію.
– Що таке арія?
Арія – це сольний номер з опери.
Діти слухають і визначають, що це – калоратурне сопрано – сильний, високий, жіночий голос. Ця музика легка і навдивовижу граційна.
Особливе місце в оркестрі надається флейті, яка протягом усієї опери супроводжує дії Снігуроньки.
3. Повторне слухання та порівняння з піснею пастушка Леля, яку виконує жіночий голос – альт.
VI. Підсумок уроку.