Мета: вчити учнів дотримувати літературної вимови і правопису дієслів на – ся, утворювати і пояснювати (за зразком) значення дієслів на – ся, вживати їх у побудові речень, у зв’язному мовленні; розвивати уважність, спостережливість, мовлення учнів, вміння аналізувати; виховувати любов до мови, природи.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Робота над прислів’ями
– Прислів’я та приказки прочитайте, поясніть, спишіть. Дієслова чоловічого роду минулого часу підкресліть, укажіть питання,
1) Не говори про все, що вичитати з книг зумів, а говори про те, що, прочитавши, зрозумів. 2) Прислів’я сказав – дорогу показав, приказку сказав – душу розрадив. 3) Не той багато прожив, кому багато років, а той, хто багато зробив. 4) Ще нічого не зробив, а вже відпочити сів. 5) Як їв, то аж упрів, а як працював, то аж задрімав.
2. Каліграфічна хвилинка
Тр ам ме ва ай трамвай
– Запишіть речення про правила переходу вулиці після виходу з трамвая.
3. Словникова робота
Гра “Закодовані слова”
Т | Е | М | П | Е | Р | А | Т | У | Р | А |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
8 9 10 | 1 7 10 11 |
3 2 8 7 | 1 2 3 4 |
1 2 7 8 10 | 4 7 6 8 11 |
4 7 10 11 | 4 11 6 8 5 10 |
6 7 3 11 | 10 11 3 4 7 |
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про літературну вимову і правопис дієслів на – ся.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Спостереження за мовним матеріалом
– Прочитайте твердження. Чи можете ви так сказати про себе? Підкресліть дієслова. Що спільного вони мають?
Ніколи не запізнююсь.
Вітаюсь зі знайомими.
У громадському транспорті поступаюся місцем дорослим.
– Як потрібно вимовляти і писати дієслова на – ся?
– У дієсловах 2-ї особи однини – шся вимовляється як [с’:а]. У дієсловах 3-ї особи однини і множини – ться вимовляється як [ц’:а].
2.Складання опорної таблиці
Правильно | |
Вимовляй: | Пиши: |
Сміє[с’:а] | Смієшся |
Сміє[ц’:а] | Сміється |
Підписує[ц’:а] | Підписується |
Вча[ц’:а] | Вчаться |
Закони письма і вимови вивчай:
Написано – ться, а ти [ц’:а] вимовляй.
Хто рано прокидається,
Зарядкою займається,
Роботи не боїться,
Той завжди добре вчиться.
Закони письма і вимови вивчай:
Написано – шся, а ти [с’:а] вимовляй.
Швиденько одягаєшся,
В дорозі не спиняєшся.
Так, друже мій, ніколи
Не спізнишся до школи.
Л. Лужецька
3.Первинне закріплення
– Запишіть подані дієслова у формі 2-ї особи однини теперішнього часу.
Виконувати, з’ясувати, не лінуватися, нездужати, ознайомити, перемагати, підвищити, поліпшувати, читати.
4.Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота в групах
– Прочитайте і відгадайте загадки. Допишіть пропущені букви. Обгрунтуйте свої дії.
1) Вийшла пані в золотім жупані. Хто на неї подиви..я, той слізьми заллє..я. 2) Признавайся, як ти зве..я, що на зиму на холодну без одежі зостає..я. 3) Чого ти став та диви..я? Зірви мене – поживи..я. 4) У лісі вирізана, гладенько витесана. Співає, залива..я. Як називає..я?
Відгадки: 1) Сонце. 2) Дерево. 3) Горіх. 4) Сопілка.
2.Поетична хвилинка
– Прочитайте вірш, ставлячи дієслова, подані в дужках, у потрібній формі. Завчіть вірш і запишіть його з пам’яті.
Щедрим добрим словом
Пісня (починатися).
З рушника святкового
Коровай (всміхатися).
3.Робота над загадкою
– Прочитайте загадку. Відгадайте її.
Прислухайся до шуму:
З весною він іде!
Щось тріщить, ламається,
Скрекоче і гуде.
– Випишіть з вірша дієслова, які влучно передають шум весняної води. Доповніть ряд синонімами.
Слова для довідок: йде, біжить, шумить, дзвенить, стукає, дзюрчить, співає, хлюпає, булькотить, вирує, тупцює, кипить, клекотить.
4.Гра “Утвори пару”
– Випишіть дієслова-синоніми парами.
Сяяти, нестись, воювати, боятися, хвилюватися, боротися, блищати, линути, турбуватися.
5.Потренуймось!
– Прочитайте, правильно вимовляючи виділені дієслова. Зверніть увагу на їхнє написання. Запам’ятайте його. Підготуйтеся до запису цих слів під диктування дорослого.
1) Вітер з пожовклим листком грається в котика й мишки: то поженеться біжком, то підкрадеться нишком (В. Терен). 2) Уранці сонечко ясне прокидається, в росяній траві умивається (В. Паронова). 3) Ой калинонька червона, чому гнешся, чом до неба голубого не смієшся? (З народного)
6.Диктант
Любов до землі, до праці починається саме в твоєму віці. Якраз тепер ти приглядаєшся до роботи старших.
Люди сіють хліб. Щедро оспівана ця праця людська. Зерно для людини і досі залишається земним дивом. Воно безсмертне. Кинуте в землю, стає колосом. Наливається соками землі й сонця, красується, радує врожаєм.
Нелегко дається хліб. Справжню ціну йому складають хлібороби. (56 слів)
М. Сингаївський
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
– Які відкриття ви зробили для себе на уроці?
– Як потрібно вимовляти і писати дієслова на – ся? Наведіть приклади.
– З яким настроєм ви завершуєте урок?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ