Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760-769)

Тема. Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760-769).

Мета. Ознайомити учнів з поняттями “чисельник” і “знаменник”; вчити записувати і закріплювати вміння розв’язувати задачі на знаходження частини числа; розвивати логічне мислення учнів.

Обладнання. Таблиця “Порівняння дробів”; завдання для опитування; короткий запис і план розв’язування задачі.

Зміст уроку

I. Контроль, корекція і закріплення знань.

1. Перевірка домашнього завдання.

А) Пояснити розв’язання

задачі № 758.

(280 : 4 – 150 : 3 = 20 (н.).)

Б) Зачитати відповідь до задачі № 759.

(Відповідь: відстань КМ на 60 км менша, ніж половина відстані КО.)

2. Усні обчислення.

А) Порівняти частини:  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769) і  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769) ;  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769) і  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769);  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769) і  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769);  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769) і  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769)

Б) Назвати частини в порядку спадання:

 Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769),  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769)

,  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769) ,  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769),  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769),  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769),  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769)

В) Знайти у від 1 кг (= 250г);  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769) від 2 діб (= 12 год);  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769) від 1 року (= 4міс.).

Г) Марійка прочитала 12 сторінок книжки, що становить у всієї книжки. Скільки всього сторінок має книжка? (48с.) Скільки сторінок книжки Марійці залишилося прочитати? (36 с.)

Г) Довжина  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769) стрічки дорівнює 30 см. Від усієї стрічки відрізали 80 см. Скільки сантиметрів стрічки залишилося? (100 см)

3. Завдання для опитування.

1) 3 ділянки учні зібрали 120 кг помідорів і 210 кг огірків. Четверту частину помідорів і третю частину огірків віддали у дитячий садок. Скільки кілограмів овочів віддали у дитячий садок? (Відповідь: 100 кг.)

2) Знайти  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769) від 840. Розв’язання записати. (120)

II. Вивчення нового матеріалу.

1. Підготовчі вправи.

Виконання завдань №№ 760, 761.

2. Пояснення (за таблицею).

Поява частин  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769),  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769) ,  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769) і т. д. зумовлена потребою поділити ціле на частини. Проте основною причиною виникнення частин є процес вимірювання величин.

Результат вимірювання не завжди можна виразити натуральним числом. Вважається, що спочатку існували лише двійкові частини:  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769),  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769) ,  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769) ,  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769),  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769).

Були поширені також частини: половина –  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769) , чверть –  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769), півчверть –  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769), півпівчверть –  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769), третина –  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769) півтретини –  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769).

Такі числа називають дробовими.

Число над рискою (чисельник) показує, скільки рівних частин цілого взято; число під рискою (знаменник) показує, на скільки рівних частин поділено ціле число.

Наприклад:  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769); 2 – чисельник; 3 – знаменник.

3. Первинне закріплення вивченого.

А) Читання дробів.

 Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769);  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769);  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769);  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769);  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769).

– Що означає кожний дріб?

(Ціле поділили на 4 рівні частини і взяли таких З частини і т. д.)

Б) Вправа № 762 (усно).

В) Виконання завдань №№ 763, 764, 765 (з коментуванням).

Фізкультхвилинка.

III. Розвиток математичних знань.

1. Розв’язування задач.

А) Задача № 766.

Учні розв’язують задачу самостійно, а потім здійснюють взаємоперевірку.

(Розв’язання: 2 т 4 ц =24 ц

1) 24 : 3 = 8 (ц) – придбав ресторан;

2) 24 – 8 = 16 (ц) – розфасували в пакети;

3) 1600 : 4 = 400 (п.).)

Відповідь: 400 пакетів із крупами.)

Б) Задача № 767*.

(Розв’язання:

1) 60 : 3 = 20 (хв) – витратив учень, щоб пройти 1 км;

2) 1 км : 20 = 1000 м : 20 = 30 (м/хв) – швидкість учня;

3) 50 • 3 = 150 (м) – пройде учень за 3 хвилини;

4) 300 – 150 = 150 (м) – залишилося пройти.)

Отже, учень не встигне своєчасно прийти до школи, якщо буде йти з тією самою швидкістю.

IV. Підсумок уроку.

– Прочитайте дроби:  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769) ;  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769)  Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760 769)

– Назвіть чисельники (знаменники).

V. Домашнє завдання.

№№ 768, 769 (с. 126).




Дроби. Порівняння дробів. Складені задачі, які включають знаходження частини числа (№№ 760-769)