УСНЕ ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ ЧИСЕЛ У МЕЖАХ 100 З ПЕРЕХОДОМ ЧЕРЕЗ РОЗРЯД
Урок 41. УСНЕ ВІДНІМАННЯ ВИДУ 40 – 8. РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ
Мета: ознайомити учнів з прийомами обчислень для випадків віднімання виду 40 – 8; удосконалювати обчислювальні навички, вміння розв’язувати задачі; розвивати пізнавальний інтерес, уміння робити висновки, засновані на виконаних діях; виховувати почуття колективізму, відповідальності.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання
Завдання 328
– Прочитайте кругові приклади.
Завдання 329
– Скільки таких споруд ще треба встановити?
2. Усна лічба
1) Гра “Угадай приклад”.
Приклад записаний на дошці, закритий карткою з відповіддю. Діти називають різні приклади з цією відповіддю, намагаючись угадати приклад, записаний на дошці.
60 =
30 =
2) Заміна чисел – круглих десятків сумою за зразком.
3) Складання “ланцюжків”.
70 – це 10 і 60
100 – це 10 і 90
60 – це 10 і 50
3. Хвилинка каліграфії
– Установіть закономірність і запишіть
1; 3; 7; 13; 21; ..; …
– Щоб продовжити ряд, потрібно встановити закономірність, за якою отримано кожне наступне число в цьому ряді. Назвіть ці числа. (1; 3; 7; 13; 21) Скільки ще чисел потрібно записати в цьому ряді? (3)
– Як змінюються числа в цьому ряді? (Зростають.) Давайте дізнаємося, на скільки одиниць збільшено кожне наступне число порівняно з попереднім. На скільки одиниць збільшено друге число порівняно з першим? (На 2.) Третє число порівняно з другим? (На 4.)
– Запишіть, на скільки одиниць збільшено четверте число порівняно з третім і п’яте число – порівняно з четвертим. (Четверте – на 6, п’яте – на 8.)
– Запишіть у ряд числа, які показують, на скільки збільшували кожне наступне число. (На 2; 4; 6; 8)
– Хто здогадався, яке наступне число буде в цьому ряді? (10) Що воно показує? (Число, яке йде за числом 21, буде на 10 більше; це число 31.)
– Назвіть два числа, які йдуть за числом 31. (43 і 57) Як отримали 43? (31 + 12) 57? (43 + 14)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви ознайомитеся з прийомами обчислень для випадків віднімання виду 40 – 8.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 54-56)
Завдання 330. Усне виконання завдання
– Скільки десятків у кожному із чисел: 20; 50; 100?
– Полічіть десятками від 10 до 100; від 100 до 10.
Завдання 331
Під час повторення умови один учень креслить схему і пояснює розв’язання. Після цього учні самостійно записують розв’язання. Учитель перевіряє.
Завдання 332. Колективне опрацювання матеріалу
– Розгляньте записи та малюнок і прочитайте пояснення.
40 – 8 = 32
10 – 8 = 2
30 + 2 = 32
– Від числа 40 треба відняти 8. 40 – це 4 десятки. Візьмемо 1 десяток. Це 10 одиниць. Від 10 віднімемо 8, залишиться 2 од. До 3 дес. додати 2 од., буде 32. Яку властивість використали?
Правило
1. Кругле число розклади на доданки, один з яких дорівнює 10.
2. Від десяти відніми одиниці.
3. Отриманий результат додай до десятків, що залишилися.
Завдання 333
Учні з допомогою вчителя пояснюють кожний спосіб обчислення.
Учні пояснюють так: “50 – 4: 50 – це 40 і 10, відніму 4 від 10, вийде 6 і 40, всього 46”.
Особливу увагу потрібно звернути на віднімання декількох одиниць з 100. Наприклад, 100 – 5. Пояснення: 100 – це 90 і 10 (пишуть під прикладом); віднімаємо 5 від 10, вийде 5; 90 та 5 – вийде 95.
Завдання 334. Робота в парах
– Покажіть на метровій лінійці: перший десяток сантиметрів; другий; третій.
Завдання 335
Учні за допомогою шкали лінійки знаходять різниці.
Завдання 336*
Один учень біля дошки розв’язує і пояснює.
У коробці є білі, сині й червоні кульки. Усього 6 кульок. Червоних кульок на 3 більше, ніж синіх. Скільки в коробці білих кульок? (1 с. + 4 ч. + 1 б. = 6. Отже, білих – 1 кулька.)
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Гра “Математичні кінцівки”
20 – 5 = (10 + 10) – 5 = 10 – 5 + 10 = …
50 – 7 = (40 + 10) – 7 = …
70 – 3 = …
60 – 9 = …
2. Самостійна робота
3. Офтальмологічна пауза
4. Розв’язування логічної задачі
Дві дівчинки йшли з школи додому, а назустріч їм три хлопчики. Скільки всього дітей йшли додому? (2 дівчинки)
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– З якими прийомами обчислень ознайомилися на уроці?
– Оцініть свою роботу?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 56, завдання 337; 338.