Мета: вчити учнів утворювати форми давального і місцевого відмінків прикметників в однині жіночого роду, розрізняти їх, правильно вимовляти й писати; закріпити навички визначати відмінок прикметників; розвивати мовленнєві вміння; виховувати організованість.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Каліграфічна хвилинка
– Запишіть каліграфічно.
Закрутилися сніжинки,
Як веселі комашинки,
Наче зграї білих мух,
Як м’який холодний пух.
– Підкресліть порівняння разом зі словами,
2. Вибіркове списування
– Прочитайте текст.
– Що цікавого ви дізналися?
– Випишіть сполучення прикметника з іменником, визначте їх відмінок і рід.
ХОЛОД
Був такий холод, що навіть звірі й пташки не знали, як його перебути. Малі білочки, що жили в дуплі старої ялини, безупинно терли одна одній носики, щоб зігрітись, а кролі згорнулися в клубочок у своїх норах і не наважувалися навіть носа вистромити надвір. Тільки великі рогаті сови – єдині серед лісових мешканців, були, здавалось, задоволені. Пір’я на них геть задерев’яніло від інею, проте їм
3. Робота над словниковими словами
– Запишіть слова, виправляючи помилки.
Восини, горезонт, миханік, телифон, що тижня, всиредині, окиан, ширенга, в зимну, інженер, кілометер, транвай, фартук, цимент.
Взаємоперевірка робіт.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми поспостерігаємо за формами прикметників жіночого роду однини в давальному і місцевому відмінках, з’ясуємо, чи залежать закінчення прикметників у цих відмінках від групи.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. “Попрацюймо разом!”
– Поставте і запишіть словосполучення у давальному і місцевому відмінках.
– Позначте закінчення і порівняйте їх.
Велика рідня – …
Вечірня зірка – …
Обідня перерва – …
Рідна мова – …
Рання зоря – …
Літня пора – …
– Як вимовляється кінцевий приголосний основи прикметників у називному, давальному, місцевому відмінках однини?
2. Пояснення вчителя
– Прикметники жіночого роду в давальному і місцевому відмінках однини мають закінчення – ій. Закінчення прикметників жіночого роду в цих відмінках не залежить від групи. Кінцевий приголосний основи перед закінченням – ій вимовляється пом’якшено.
3. Первинне закріплення
– Спишіть речення, вставляючи пропущені закінчення.
– Визначте відмінок прикметників.
Голодн… курці просо сниться.
Всюди добре, а в рідн… хаті найкраще.
Кохан… матусі я квіти дарую, співаю найкращі пісні.
У музичн… школі виступали юні таланти.
На львівськ… кондитерськ… фабриці виготовляють смачні цукерки.
– Як розрізнити форми давального і місцевого відмінків однини прикметників жіночого роду?
4. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Гра “Галявина загадок”
– Відгадайте загадки і знайдіть у них прикметники жіночого роду однини в місцевому відмінку.
В земляній сиджу коморі,
А коса моя надворі. (Морква)
У білій одежині,
В хустині зелененькій
Сумує край стежини
Тонесенька Оленка. (Берізка)
Розумний Іванко
В дерев’яній сорочці –
Де носом поведе,
Там і слід покладе. (Олівець)
У зеленім кожушку,
В костяній сорочці
Я росту собі в ліску,
Всім зірвати хочеться. (Горіх)
Маленький хлопчина
У сірій свитині
По дворах стрибає,
Крихти збирає. (Горобець)
2. Розвиток зв’язного мовлення
1) Бесіда.
– Як ви розумієте це прислів’я?
Від гарного слова і лід розмерзається.
(Коли ми чуємо добре слово на душі стає світліше. Навіть коли людині сумно, гарне слово наполовину змінює настрій людини.)
– Коли особливо необхідно принести людині радість? (У день народження! У Новий рік. У свята)
– У святкові дні ми поздоровляємо одне одного і вимовляємо добрі слова. Утім, ми знаємо, наше мовлення може бути як усним, так і писемним.
– Де ж використовується писемна привітальна промова? (У вітальному листі. У вітальній листівці. У вітальній телеграмі)
– Сьогодні ми навчимося підписувати вітальну листівку.
2) Цікаво знати!
Відома дата, коли з’явилася перша листівка,- 7 жовтня 1775 року. Виникнення вітальних листів пов’язують саме з цією датою і надзвичайною історією.
У німецькому місті Ольденбург книгопродавець на ім’я Шварц розсердився на свого друга. Але оскільки він був вихованою, ввічливою людиною і не міг сказати другу в очі те, що найбільше хотілося, він ухвалив інше рішення. На білому аркуші картону Шварц намалював один з малюнків книги, яка мала у той час великий успіх. На малюнку головного героя чорт волочив у пекло, саме цього бажав своєму другові книгопродавець. Його друг розвеселився й усім показував це забавне послання. До книжкового магазину Шварца почало приходити багато покупців, щоб придбати таку картинку, адже у кожного був хтось, кому хотілося досадити, та ще так, щоб не підписувати свого імені. Поштові службовці довго не сприймали серйозно цю новинку і багато років ставилися до неї як до порожньої забавки. Але вони помилялися відносно майбутнього листівки. Успіх її був величезний, і сьогодні життя без неї було б позбавлене багатьох фарб. Час змінив її та її призначення, сьогодні її мета – не досадити, а принести задоволення.
3) Ознайомлення зі структурою підписання листівки.
4) Самостійна робота.
– Складіть привітання до будь-якого свята своїм друзям, рідним, використавши слова з довідки.
Слова для довідки: дорогий (дорога, дорогі), здоров’я, щастя, щиро, бажаю, успіхів, у роботі, у навчанні.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
– Що нового дізналися на уроці?
– Як визначити відмінок прикметника?
– Яке закінчення мають прикметники жіночого роду в давальному і місцевому відмінках однини?
– У вас на столах лежать повітряні кульки. Вони означають ваш настрій після уроку. Оберіть одну із них!
Синя кулька – Я СОБОЮ ЗАДОВОЛЕНИЙ
Жовта кулька – Я ЗАСМУЧЕНИЙ
Зелена кулька – МІЙ НАСТРІЙ ПРОТЯГОМ УРОКУ НЕ ЗМІНИВСЯ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ