Мета:
Навчальна: формувати знання про географічне положення Австралії, закономірності формування рельєфу і корисних копалин; з’ясувати особливості дослідження та освоєння території материка європейцями;
Розвивальна: розвивати географічне мислення, вміння аналізувати і встановлювати причиново-наслідкові зв’язки; розвивати навички самостійної роботи з картою, підручником, додатковою літературою, складання характеристики географічного положення материка; закріпити практичні навички визначення географічних координат, вимірювання
Виховна: виховувати зацікавленість географією, повагу до наукових досліджень, акуратність, повагу до товаришів
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, атлас, глобус, фізична карта світу, фізична карта Австралії, тектонічна карта світу, контурні карти.
Опорні та базові поняття: географічне положення, крайні точки материка, берегова лінія, тектонічна будова, літосферна плита, епоха горотворення, платформа, щит.
Географічна номенклатура: миси: Йорк, Південно-Східний, Стіп-Пойнт, Байрон; моря: Коралове,
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Словами одного зі своїх героїв Жуль Верн так сказав про Австралію:
“А я клянуся вам, що цей край – найцікавіший на всій земній кулі. Найвигадливіша, найнелогічніша країна з усіх, що коли-небудь існувала”. Що саме мав на увазі видатний письменник, ми з’ясуємо протягом наступних наших уроків.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, ВМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ
– Запишіть усі свої асоціації до слова “Австралія”.
– Які дослідники зробили внесок у вивчення цієї частини світу?
– Пригадайте план характеристики географічного положення материка.
Охарактеризуйте за ним Австралію.
– Назвіть усі “навпаки”, характерні для Австралії, на відміну від звичних для нас процесів, дат, обумовлених її розташуванням у Південній півкулі.
– Яке положення за розмірами відведено Австралії серед інших материків?
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Географічне положення
Назва “Австралія” від латинського austral – “південний”.
S = 7687 тис км2, довжина берегової лінії 19700 км.
Завдання. Визначити:
– координати крайніх точок;
– за допомогою масштабу і за градусною сіткою протяжність материка з півночі на південь (вздовж 120-го та 142-го меридіанів сх. д.) та іззаходу на схід (вздовж Південного тропіка), зробити висновок.
Нанести крайні точки на контурну карту.
Особливості географічного положення: перетинається Південним тропіком майже посередині; омивається теплими водами океанів з півночі й сходу→ утворення рифів (Великий Бар’єрний риф) → утруднення мореплавства, природні хвилерізи; берегова лінія мало порізана → не сприяє проникненню морських повітряних мас вглиб материка, мало природних бухт.
2. Дослідження та освоєння материка
Дослідники | Внесок у дослідження материка |
Іспанський мореплавець Луїс Торрес, 1606 р. | Проплив вузькою протокою вздовж південного берега Нової Гвінеї. Довів, що Нова Гвінея – це острів, а на південь від нього пролягає невідома земля |
Голландський мореплавець Вілем Янсзон, 1606 р. | Висадився на західному узбережжі півострова Кейп-Йорк. Став першим європейцем, який дістався австралійських земель. Назвав відкриті землі Новою Голландією |
Голландський мореплавець Абель Тасман, 1642-1644 рр. | Дістався південних берегів Австралії, відкрив острів на південь від Австралії. Довів, що материк справді існує, відкрив ділянку узбережжя Нової Зеландії |
Англійський мореплавець Джеймс Кук, 1770 р. | Відкрив східне узбережжя Австралії та оголосив відкриті землі володінням Великої Британії, відкрив Великий Бар’єрний риф |
Англійські мореплавці, 1788 р. | Заснували перше англійське поселення як колонію каторжників |
Англійські дослідники Метью Фліндерс і Джордж Басс, 1797-1798 рр. | Обійшли навколо Австралії, відкрили протоку, запропонували сучасну назву |
1859-1862рр. | Джон Стюарт перетнув материк з півдня на північ |
3. Тектонічна будова, рельєф, корисні копалини
В основі материка давня докембрійська платформа → рівнинний рельєф. На сході давня складчастість → старі, невисокі гори → Великий Вододільний хребет (г. Косцюшко, 2228 м, східний схил крутий, західний → полого-східчастий).
Кристалічний фундамент платформи виходить на поверхню чи близько до неї на заході материка → в рельєфі височини (Велика Піщана пустеля, Велика пустеля Вікторія), плоскогір’я з середніми висотами 400-600 м (Західноавстралійське, гори Макдонелл, Масгрейв) плато (висоти) → рудні корисні копалини.
Центральна частина платформи зазнала прогинання → Центральна низовина (найнижча точка материка – озеро Ейр), вкрита осадовими породами → нафта, газ, руди кольорових металів у розсипах вивітрених кристалічних порід.
Межі давньої платформ розташовані далеко від меж літосферної плити → відсутність значних землетрусів, вивержень вулканів, складчастих процесів, високих гірських масивів.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
– Одна група учнів ланцюжком один за одним назвіть ключові моменти, що характеризують географічне положення материка. Друга група так само ланцюжком коментує, чи схожа Австралія за цим фактом з Африкою, Південною Америкою.
– Знайдіть на карті материка об’єкти, названі на честь дослідників материка.
– Доведіть на прикладі Австралії, що відомості про рельєф та тектонічну будову території дозволяють припустити, які корисні копалини є на її території.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Опрацюйте §___.
– Детально ознайомтеся з фізичною та тектонічною картами Африки. Нанесіть на контурну карту елементи берегової лінії.