РОЗДІЛ X. БІОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОВЕДІНКИ ЛЮДИНИ
Тема 2. МИСЛЕННЯ І СВІДОМІСТЬ
УРОК 98. Індивідуальні особливості поведінки людини. Типи темпераменту
Освітня мета: ознайомити із основними типами вищої нервової діяльності, показати взаємозв’язок між типами нервової системи і темпераментами.
Основні поняття і терміни: темперамент, типи нервової системи, холерик, сангвінік, флегматик, меланхолік.
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
І. Актуалізація опорних знань учнів. (Бесіда).
1. Що таке особистість?
2.
3. В чому індивідуальність людини проявляється морфологічно?
4. В чому індивідуальність визначається функціонально?
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Біологічні основи психічної індивідуальності людини. (Розповідь учителя).
2. Типи нервової системи. (Розповідь учителя з елементами бесіди). Самостійна робота учнів із підручником. (Закінчити таблицю).
І тип | Велика сила і рухливість нервових процесів. Врівноваженість збудження і гальмування. Це живий тип нервової системи. |
II | Велика сила, але мала рухливість (інертність) нервових процесів. Врівноваженість процесів збудження і гальмування. Це спокійний тип нервової системи. |
III тип | Велика сила, рухливість, але неврівноваженість (переважають процеси збудження над гальмуваннями). Це неврівноважений тип нервової системи. |
IV тип | Слабкість нервових процесів, їхня нестійкість. Це слабкий тип нервової системи. |
3. Типи темпераменту, їх відповідність типам нервової системи.
Практична робота №9
Тема. Визначення типу темпераменту.
Мета: навчитись визначати тип темпераменту, користуючись кругом Айзенка.
Обладнання: круг Айзенка.
Хід роботи
Завдання 1. Уважно прочитайте риси різних типів темпераментів, що перелічені в крузі Айзенка.
Завдання 2. Поставте знак “+”, якщо така риса темпераменту вам притаманна.
Завдання 3. Зробіть підрахунки балів (плюсів), дані занесіть у таблицю.
Кількість балів | Тип темпераменту | ||
Меланхолік | Флегматик | Холерик | Сангвінік |
Завдання 4. Встановіть, риси яких типів темпераментів ви маєте. Який тип темпераменту переважає?
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Завдання 5. Зробіть висновок, прийнявши певне рішення, склавши план дій щодо самовдосконалення.
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
III. Закріплення знань учнів.
Самоспостереження. Визначення сили нервової системи.
1. Поставте у кожному квадратику максимальну кількість крапок. За 30 секунд – по 5 секунд на кожний (зосередьтеся, не робіть перерви).
2. Підрахуйте кількість крапок у кожному квадратику.
3. Позначте результати досліджень у системі координат.
4. З’єднавши вершини перпендикулярів, отримаєте криву результатів, за характером якої можна говорити про силу нервової системи. Опукла лінія – сильна нервова система, рівна лінія – нервова система середньої сили, увігнута лінія – середньо-слабка нервова система, спадна лінія – слабка нервова система.
IV. Домашнє завдання.
Вивчити відповідну тему із підручника.
Скласти план впливу на формування нервової системи.