Тип уроку: комбінований урок.
Мета: навести приклади використання машин і механізмів, з’ясувати, що жоден з простих механізмів не дає виграшу в роботі (“Золоте правило” механіки), ввести поняття коефіцієнта корисної дії (ККД) простого механізму, пояснити його фізичний зміст; показати учням практичну значущість набутих знань.
Обладнання та наочність: прості механізми, ілюстративний матеріал (наприклад, із підручника історії про використання простих механізмів).
Відеофрагмент: робота простих механізмів.
Хід уроку
I.
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Запитання для фронтального опитування
– Для чого використовують прості механізми?
_____________________________________________________
_____________________________________________________
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
План вивчення нової теми
– Прості механізми.
– “Золоте правило” механіки та закон збереження енергії.
– Коефіцієнт корисної дії машин та механізмів.
Опорний конспект
“Золоте правило” механіки | |
src="/image/2/image108_59.jpg" class=""/> | |
Жоден з простих механізмів не дає виграшу в роботі. У скільки разів виграємо в силі, у стільки ж разів програємо у відстані | |
Коефіцієнт корисної дії (ККД або η) Акор < Апoв (корисна робота менша від повної) |
Механізм | Коефіцієнт корисної дії деяких механізмів η, % |
Блок (рухомий та нерухомий) | 94-96 |
Поліспаст (4 блоки) | 91 |
Поліспаст (10 блоків) | 78 |
Гідравлічний прес | 80-90 |
Важіль | До 99 |
Похила площина | 65-80 |
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
– Чому на практиці корисна робота завжди менша від повної роботи?
– Чому ККД простих механізмів завжди менший, ніж 100 %?
Розв’язування задач
1. Вантаж масою 130 кг рівномірно піднімають за допомогою рухомого блоку, прикладаючи силу 800 Н до вільного кінця мотузки. Визначте ККД блоку.
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
2. З якою силою тіло рівномірно підіймають по похилій площині, якщо маса тіла – 300 кг, довжина похилої площини – 4 м, висота – 50 см, а ККД дорівнює 65 %?
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
_____________________________________________________
_____________________________________________________
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Вивчити конспект.
– Завдання за підручником: вивчити § 42; розв’язати вправу 42 письмово
_____________________________________________________
_____________________________________________________
– Завдання за задачником: №№ 25.19, 25.21
_____________________________________________________
_____________________________________________________
– Додаткове завдання:
_____________________________________________________
_____________________________________________________