Загальний курс транспорту
РОЗДІЛ 4
ЗАЛІЗНИЧНИЙ ТРАНСПОРТ УКРАЇНИ
4.6. КОЛІЙНЕ ГОСПОДАРСТВО ЗАЛІЗНИЦІ
Залізничні під’їзні колії
Колійне господарство становить одну з найважливіших галузей залізничного транспорту, від якої суттєво залежить здійснення перевізного процесу. Тому в сучасних умовах пріоритетами розвитку залізничної мережі України є модернізація і технічне переоснащення перш за все напрямків концентрації міжнародних перевезень.
Колійне господарство українських залізниць – це майже 50 тис. км залізничних
Для контролю за станом колії обладнано комп’ютерним реєстратором та введено в експлуатацію перший ультразвуковий вагон – дефектоскоп. Особливої уваги заслуговує побудований у короткі терміни Клесівський щебеневий завод на Львівській залізниці, якій виготовляє
Під швидкість руху поїздів пасажирських до 140 км/год і вантажних – до 90 км/год переобладнуються напрямки:
– Зернов-Конотоп-Київ-Жмеринка-Львів-Мостиська;
– Козача Лопань-Харків-Сімферополь;
– Київ-Полтава-Харків;
– Жмеринка-Вапнярка-Одеса.
Впровадження швидкісного руху поїздів (пасажирських – до 140 км/год., а вантажних – до 90 км/год.) між транспортними центрами регіональних сполучень України та в напрямках глобальних транспортних коридорів Європа – Азія по території України – головний пріоритет у стратегії залізничного транспорту України на найближчі роки.
У сфері зміцнення колії та її облаштування у напрямках транспортних коридорів укладаються залізобетонні шпали суміщеної колії 1520 мм і 1435 мм з використанням нових потужних кріплень СБ-3 і щебеню поліпшеної якості. Розгорнуто широкомасштабну реконструкцію та модернізацію базових щебеневих заводів Укрзалізниці. Нова колійна техніка спільного виробництва Старокраматорського машинобудівного заводу (СКМЗ) та австрійської фірми “Плассер і Тойрер” дає можливість застосувати передові енергозберігаючі технології з ремонту та утримання залізничної колії.
Колійне господарство включає власне залізничну колію та комплекс господарських підприємств і виробничих підрозділів, призначених для забезпечення нормальної роботи залізничної колії і проведення її планово-попереджувальних ремонтів.
Залізничною колією прийнято називати таку колію, на якій колеса локомотивів і вагонів рухаються по особливих напрямних (рейках). Колеса утримуються на рейках за допомогою гребенів, які вони мають. Від стану колії залежать неперервність і безпека руху поїздів, а також ефективне використання усіх технічних засобів залізниць.
Залізнична колія складається з:
– верхньої будови,
– нижньої будови.
Верхня будова – це рейки, рейкові скріплення, протиугінні пристосування, шпали (або підрейкова основа із залізобетонних плит, рам чи блоків), баластовий шар, стрілкові переводи і глухі перетини, мостові бруси, урівнювальні прилади на мостах. Верхня будова колії укладається на нижню будову колії.
Нижня будова – це земляне полотно (у вигляді насипів, виїмок, напівнасипів, напіввиїмок), мости, труби і лотки для пропускання води під рейковою колією, тунелі, підпірні стінки, галереї, закріплювальні захисні пристрої, переїзди з сигналізацією.
Залізнична колія працює у важких умовах. Вона постійно перебуває під дією динамічних навантажень і природних явищ (вітру, температури, вологи, органічного світу). Забезпечуючи неперервність і безпеку руху поїздів, колія повинна служити в будь-яку пору року, в будь – який час дня і ночі.
Основне завдання колійного господарства – утримання колії і колійних пристроїв у постійній справності, щоб забезпечити безпечний і плавний рух поїздів з найбільшими швидкостями, установленими для даної дільниці. Управління колійним господарством в Укрзалізниці здійснює Головне управління колійного господарства, а на залізницях – служба колії. Лінійними підприємствами колійного господарства є дистанції колії, дистанції лісозахисних насаджень, колійні машинні станції, колійні дорожні майстерні, рейкозварювальні поїзди, шпалопросочувальні заводи, щебеневі заводи та ін.
До основних видів колійних робіт належать:
– поточне утримання колії і ремонти – підйомний, середній і капітальний;
– суцільна заміна рейок новими або старопридатними;
– капітальний ремонт переїздів.
Крім основних робіт, на станціях виконуються ще й ремонтні роботи:
– заміна стрілкових переводів;
– заміна перевідних брусів;
– постановка стрілкових переводів на щебінь;
– захист колій від снігу, піщаних заметів і паводків.
При виконанні робіт широко використовуються засоби механізації: щебенеочисні пристрої, ущілювальні машини, виправно-підбивно-опоряджувальні машини, снігоочисники тощо.
Усі роботи з ремонту і утримання колії, споруд і пристроїв колійного господарства повинні виконуватися відповідно до ПТЕ, інструкцій з сигналізації, з руху поїздів і маневрової роботи, щодо забезпечення безпеки руху поїздів при виконанні колійних робіт тощо, а також згідно з проектами і технологічними процесами, Правилами техніки безпеки і виробничої санітарії, Правилами безпеки роботи на електрифікованих лініях. При цьому важливими є своєчасне встановлення і утримання у справному стані сигнальних і колійних знаків. Колійні знаки служать для позначення довжини колії, елементів плану і профілю колії, меж дільниць, окремих споруд тощо. Вони дають можливість машиністам і лінійним працівникам орієнтуватися під час руху поїздів, поточному утриманні і ремонтах колії.
До колійних знаків відносять:
– кілометрові і пікетні знаки, що показують межі кілометрів і пікетів;
– знаки початку і кінця кривих;
– уклонопоказникові знаки, що показують величину і довжину ухилів;
– на заплавах рік: знаки висоти при сильних вітрах і найвищого підйому горизонту води;
– знак схованих споруд земляного полотна;
– знак границі смуги відводу.
До сигнальних знаків відносять знаки, що вимагають від машиніста конкретних дій (зменшення швидкості, подачі свистка тощо).
Колійні знаки встановлюють з правої сторони за рахунком кілометрів, а сигнальні – з правої сторони у напрямку руху поїздів.
Для огородження місця виконання робіт, що вимагають зупинки поїзда, а також у всіх випадках виявлення раптової перешкоди на головку рейки укладають петарди.
Колійний упор, поворотний брус, скидальні башмаки і стрілки (які встановлюються для попередження виходу рухомого складу із колій, що огороджуються) відносяться до колійних огороджень.