Тип уроку: урок формування практичних навичок.
Мета: сформувати в учнів уміння визначати густину твердих тіл та рідин; виховувати в учнів охайність під час проведення експерименту, дбайливе ставлення до лабораторного обладнання; вчити учнів працювати в парах та групах.
Обладнання та наочність: обладнання лабораторної роботи.
Відеофрагмент: відеозапис фрагмента лабораторної роботи, за допомогою якого вчитель акцентує увагу на ході вимірювань, які виконують учні, та на дотриманні правил техніки безпеки під час роботи з обладнанням.
Хід
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Аналіз виконання лабораторної роботи № 6
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Запитання для фронтального опитування
– За якою формулою обчислюють густину?
– За допомогою яких приладів можна визначити об’єм твердого тіла?
– Які правила знімання показів мірного циліндра?
IV. ВИКОНАННЯ ЛАБОРАТОРНОЇ РОБОТИ
Мета роботи: визначити густину пропонованих твердих тіл і рідини.
Обладнання:
1. Терези з важками.
2. Мірний циліндр.
3. Лінійка.
4. Досліджувані тверді тіла (дерев’яний
5. Склянка з досліджуваною рідиною.
6. Паперові серветки.
Хід роботи
1. Виміряйте:
– довжину, ширину та висоту бруска за допомогою лінійки;
– масу бруска за допомогою терезів;
– масу металевого тіла за допомогою терезів;
– об’єм металевого тіла за допомогою мірного циліндра (див. рис.);
– масу склянки з досліджуваною рідиною;
– об’єм рідини за допомогою мірного циліндра;
– масу порожньої склянки.
2. Обчисліть:
– об’єм бруска та густину речовини, з якої він виготовлений;
– густину металу, з якого виготовлене металеве тіло;
– масу досліджуваної рідини та її густину.
3. Користуючись таблицями густин, визначте назву досліджуваної рідини, а також речовин, з яких виготовлені досліджувані тіла.
4. Результати вимірювань занесіть у таблицю:
Досліджуване тіло або рідина | Маса M, г | Об’єм V, см3 | Густина ρ | Речовина |
Г/см3 | Кг/м3 | |||
Брусок | ||||
Метал | ||||
Рідина |
– Об’єм бруска:
V = abc = _______________
– Густина бруска:
ρ = m/V = _______________
– Густина метала:
ρ = m/V = _______________
– Густина рідини:
ρ = m/V = _______________
Аналіз експерименту та його результатів
Зробіть висновок, у якому зазначте чинники, що могли вплинути на точність результатів.
Творче завдання
Запропонуйте способи – теоретичний та експериментальний, скориставшись якими можна знайти масу води, що виллється з відливної посудини (див. рис.), якщо в неї повільно занурити алюмінієвий кубик з ребром 3 см.
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
_____________________________________________________
_____________________________________________________
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Завдання за підручником: повторити §§ 16-19; розв’язати вправу 17 (6-11) письмово
_____________________________________________________
_____________________________________________________
– Завдання за задачником: №№ 11.70, 11.74
_____________________________________________________
_____________________________________________________
– Додаткове завдання: виконати експериментальне завдання на стор. 120 підручника
_____________________________________________________
_____________________________________________________