РОЗДІЛ I
МЕХАНІЧНИЙ РУХ
(12 годин + 1 із резерву)
Перелік тем
1. Механічний рух.
2. Швидкість. Рівномірний прямолінійний рух.
3. Рівномірний прямолінійний рух. Розв’язування задач.
4. Лабораторна робота № 1 “Вимірювання швидкості руху тіла”.
5. Нерівномірний рух. Середня швидкість.
6. Графіки руху тіла.
7. Криволінійний рух. Рух по колу.
8. Лабораторна робота № 2 “Вимірювання частоти обертання тіла”.
9. Механічні коливання. Математичний маятник.
10. Лабораторна робота № 3 “Дослідження
11. Механічні хвилі. Звук. Інфразвук. Ультразвук.
12. Лабораторна робота № 4 “Вивчення характеристик звуку”.
13. Тематична контрольна робота № 1.
УРОК № 1/1
Тема уроку. Механічний рух
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Мета уроку: дати означення механічному руху; показати прояви механічного руху в природі, відносність руху; навчати спостерігати різні механічні рухи в природі й техніці, аналізувати і описувати їх.
Обладнання: скляна трубка з підфарбованою водою, у якій піднімається бульбашка повітря; кулька на нитці.
План уроку
Етапи | Час | Прийоми і методи |
I. Постановка навчальної проблеми | 2-5 хв. | Розповідь учителя |
II. Вивчення нового матеріалу | 25-30 хв. | Бесіда; демонстрації; записи на дошці та в зошитах |
III. Закріплення нового матеріалу | 10 хв. | Бесіда; усне опитування |
IV. Домашнє завдання | 1 хв. | Коментар учителя; записи на дошці та в щоденниках |
Хід уроку
I. Постановка навчальної проблеми
Вступ. Розповідь учителя
Сьогоднішній урок ми почнемо з рядків вірша О. С. Пушкіна:
Движенья нет, сказал мудрец брадатый.
Другой смолчал и стал пред ним ходить.
Сильнее бы не мог он возразить;
Хвалили все ответ замысловатый…
У цьому вірші описується суперечка двох учених, що відбувалася реально. Одним із них був давньогрецький вчений, філософ Зенон (V століття до н. е.), який стверджував, що руху в природі не існує взагалі. Доводив він свої твердження на прикладі задач-апорій (апорія – з грецької мови “безвихідь, труднощі”). Одна з відомих апорій Зенона називається “Стріла”. Простежимо за стрілою, випущеною з лука, говорив учений. У певний момент часу вона перебуває в даній точці, і в цю мить вона нерухома. У будь-якій іншій точці стріла також нерухома! Виходить, що стріла нерухома в будь-який момент часу, а отже, і взагалі не рухається!
Руху немає.
У чому ж помилявся Зенон? Що таке рух? На всі ці питання ми спробуємо знайти відповіді в ході уроку.
II. Вивчення нового матеріалу
Бесіда
Для організації бесіди використаємо наступні питання.
Питання класу
– За якими ознаками можна з’ясувати, перебуває тіло в стані спокою чи рухається? (Тіло змінює своє положення у просторі відносно інших тіл.)
– Наведіть приклади тіл, які в цей момент часу здійснюють механічний рух.
– А ви самі зараз перебуваєте у стані спокою чи руху? (Вислуховуються різні обгрунтовані версії.)
Запис у зошит: Механічний рух – зміна положення тіла відносно інших тіл з плином часу.
Справді, якщо розглядати ваше положення відносно стола, то ви перебуваєте у стані спокою. А якщо розглянути ваше положення відносно Сонця? Адже за урок ви встигаєте подолати в космічному просторі відстань приблизно 80 000 км – це фактично дві кругосвітніх подорожі! Отже, описуючи рух, важливо вказати тіло, відносно якого цей рух розглядається. Таке тіло називають тілом відліку.
Питання класу
– Вкажіть, відносно яких тіл рухається, а відносно яких перебуває у спокої людина в автобусі? поплавець на річці? космонавт у кабіні супутника? кішка, що спить на гілці?
– Тож у чому помилявся у своїх доказах Зенон? (За тіло відліку він брав точку на поверхні самої стріли. Якщо розглядати рух стріли відносно лучника, то проблема розв’яжеться.)
– Переміщуючись із точки в точку, тіло рухається по певній лінії, яку називають траєкторією руху тіла.
Запис у зошит: Траєкторія – лінія, яку описує в просторі тіло в результаті свого руху.
Питання класу: Якою є траєкторія руху автомобіля по горизонтальному шосе? стрілок годинника по циферблаті?
Демонстрація 1. Кулька, підвішена на нитці, починає рухатися.
Кулька може здійснювати коливальні рухи, обертальні. Учням пропонується зобразити траєкторії руху кульки в кожному випадку.
Рух – відносний. Ми з вами вже зрозуміли, що залежно від вибору тіла відліку одне й те саме тіло може перебувати у стані спокою або у стані механічного руху.
Демонстрація 2. На дошці крейдою проводять горизонтальну риску. Використовуємо широку трубку з підфарбованою водою, у якій піднімається бульбашка повітря. Бульбашка починає підніматися вгору, тобто рухається відносно пробки, яка закриває трубку. Водночас трубку переміщують так, що бульбашка перебуває у спокої відносно горизонтальної риски на дошці.
Висновок. Відносною є і траєкторія руху.
Питання класу: На лопаті працюючого вентилятора сидить муха. Яку траєкторію вона описує відносно лопатей? відносно людини, яка сидить поруч? відносно автомобіля, що рухається рівномірно і прямолінійно під вікном?
Довжину траєкторії у фізиці називають “пройденим шляхом” і в СІ вимірюють у метрах.
III. Закріплення нового матеріалу
Питання класу
– Чому в тумані, не бачачи берегів річки, не можна вказати напрямок руху човна?
– Собака взяв слід. Чию траєкторію руху він повторює?
– Які частини велосипеда під час його руху описують прямолінійні, а які – криволінійні траєкторії?
– Автомобіль повертає. Чи однакову траєкторію описують його праві й ліві колеса? Чи однаковий шлях вони проходять?
Дочитаємо вірш О. С. Пушкіна до кінця:
…Но, господа, забавний случай сей
Другой пример на память мне приводит:
Ведь каждый день пред нами солнце ходит,
Однако ж прав упрямый Галилей.
“Упертий Галілей” стверджував, що це Земля обертається навколо Сонця. А що кажуть нам власні спостереження? На чиєму боці правда?
IV. Домашнє завдання
[1]: § 1; впр. № 1 (задачі 2, 3).
[2]: § 1.
[3]: СР – задачі 1.1-1.4; 1.9;
ДР – задачі 1.10-1.12; 1.14; 1.16;
ВР – задачі 1.19-1.22; 1.25.
Творче завдання. Сконструювати й принести на наступний урок прилад для вивчення механічного руху: скляну трубку довжиною близько 50 см і внутрішнім діаметром? 10 мм заповнити водою, залишити всередині бульбашку повітря й помістити всередину маленьку парафінову кульку, трубку закупорити з обох боків.
Скарбничка цікавих фактів
O Що означає?
Слово “механік” – із грецької “хитрий”, “винахідливий”.
O Читаємо класику
У творі Марка Твена “Пригоди Гекльберрі Фінна” описується випадок, який відбувся з головним героєм на річці Міссісіпі вночі під час туману, котрий якнайкраще ілюструє відносність руху. “Мене, звісно, несло вниз за течією зі швидкістю 4-5 миль на годину*, але цього звичайно не помічаєш, навпаки, здається, начебто човен стоїть у воді нерухомо; а якщо мигне мимо корч, то навіть дух захоплює, думаєш: от чудово летить корч! А що сам летиш, це й на думку не спадає. Якщо ви думаєте, що вночі на річці, в тумані, анітрохи не страшно й не самотньо, спробуйте самі хоч раз, тоді дізнаєтеся”.
______________________________________________________________
* ? 1,85 км/год.