ФОНЕТИКА. ГРАФІКА. ОРФОЕПІЯ. ОРФОГРАФІЯ
§27. НАЙПОШИРЕНІШІ ВИПАДКИ ЧЕРГУВАННЯ ГОЛОСНИХ І ПРИГОЛОСНИХ ЗВУКІВ
З01. Прочитайте пари слів. Назвіть звуки, які в них змінюються.
Слово – слів. Школа – шкільний. Нести – ніс. Рука – ручний. Дорога – дорозі – доріжка. Вухо – у вусі – вушко. Ходити – ходжу.
При зміні форми слів та творенні нових слів деякі голосні та приголосні звуки можуть замінювати один одного, тобто чергуватися. Наприклад: село – сільський, книга – книзі – книжка. Чергування може відбуватися
– коренях слів (друг – дружити);
– суфіксах (мудрість – мудрості);
– префіксах (прорвати – прірва);
– закінченнях (у рідному – у ріднім).
302. До кожного з поданих слів доберіть його форму або спільнокоре – неве слово, у якому відбувається чергування голосних звуків. Слова запишіть парами. Літери, що позначають голосні, які чергуються, підкресліть.
Сіль, віск, річ, гірка, кістлявий, шостий, щока, плести.
303. Перепишіть прислів’я, подане в дужках слово ставлячи в потрібній формі. Літеру, що позначає приголосний звук, який при зміні форми
1. У чужій (пасіка) бджіл не розведеш. 2. Добре тому, хто в (дорога): лежить собі на (віз). 3. Град (черпаха) не страшний. 4. Битому (собака) кия не показуй! 5. Малий чобіт під лавкою, зате на (нога) великий. 6. У закритий рот (муха) не влетіти.
Визначте слова із сумнівними ненаголошеними голосними, поясніть їхнє написання.
304. Перепишіть речення. Після виділених слів запишіть у дужках форму слова або спільнокореневе слово, у якому відбувається чергування звуків.
1. Знов зозулі голос чути в лісі, ластівки звили гніздечко в стрісі (М. Юрійчук). 2. Ходять лелеки по лузі, ходять лелеки у тузі (М. Познанська). 3. Бусел стоїть, мов опудало, сам на одненькій нозі (А. Камінчук). 4. А по тих травах у тихій тривозі дівчина ходить (Д. Павличко). 5. Затишно дітям в пазусі казок (Л. Костенко).
Літери, що позначають приголосні, які чергуються, підкресліть.
– Як ви розумієте останнє речення? Розкажіть про улюблену з дитинства казку, уживаючи слова з чергуванням: казати – кажу, могти – можу, берегти – бережу, сміх – смішу, радити – раджу.
305. Письмово розкрийте зміст прислів’я “Книга – твій друг, без неї, як без рук”. Уживайте такі форми слів книга, рука, друг або спільнокореневі слова, у яких відбувається чергування приголосних звуків. Обсяг висловлювання – 5-7 речень.