ЛЕКСИКОЛОГІЯ. ФРАЗЕОЛОГІЯ
§ 44. Омоніми. Відмінність омонімів від багатозначних слів
1. Що таке лексика?
2. Як називається розділ мовознавчої науки, що вивчає лексику?
3. Що таке однозначні слова? Наведіть приклади.
4. Як відрізнити слова, вжиті у прямому значенні, від слів, ужитих у переносному значенні?
441. Прочитайте пари речень. Зверніть увагу на виділені слова, з’ясуйте їхні лексичні значення. Чи мають вони щось спільне у значенні? А в звучанні?
1. Кукса стомлено косив запалені очі на вікно (О. Донченко). Ось він зовсім
Слова, однакові за звучанням, але зовсім різні за значенням, називаються омонімами (рос. омонимами) Наприклад: балка (яр з пологими схилами) – балка (дерев’яна колода або залізний брус); мул (осад на дні водойм) – мул (свійська тварина).
Омоніми слід відрізняти від багатозначних слів. Наприклад, у
442.1. Прочитайте речення. З’ясуйте лексичні значення виділених слів. Що це – омоніми чи багатозначні слова?
1. Завдання буде виконано в найкоротші терміни. У науковому стилі дуже часто трапляються слова-терміни. 2. Пташки почали вити гніздечка. Голодні вовки вночі починають вити на місяць. 3. Діти сиділи на широкій лаві. Під землею щось вибухало, ламалося, з гори донісся шум, і по високих схилах потекла червона лава. 4. Дівчата з довгими косами, гарно вбрані поспішали до церкви. Гострими косами швидко покосили отаву. 5. Дно водоймища було неприємним і слизьким від мулу. Старенький мул уже не міг витримати довгої дороги.
II. Складіть і запишіть по два речення зі словами-омонімами корінь, мати, перо. Виконайте їх синтаксичний розбір.
443. Спишіть речення. Доведіть, що в них є слова-омоніми. Підкресліть їх.
1. Ой піду я в чисте поле, там дівчина просо поле (Нар. творчість). 2. Думи мої, думи мої! Квіти мої, діти! Виростав вас, доглядав вас – де ж мені вас діти?.. (Т. Шевченко). 3. У селі за річкою коваль кує. Дзвенить пташиний спів, кує зозуля. 4. У дитинстві ми збирали в лісі ромашки, гвоздики, дзвіночки. Дитячі голоси дзвенять, мов ранкові дзвіночки.
444. Прочитайте речення. Вкажіть, у якій парі речень слова, що однаково звучать і пишуться, є омонімами, а в якій – багатозначними словами. Доведіть свою думку.
1. Над селами, над нивами велика хмара йшла (Л. Глібов). І проміж нас живе ясна і чиста слава великого Франка (М. Рильський). 2. Федір добре стріляв з лука. За селом розкинулася зелена лука.
445. І. Прочитайте. Перекладіть речення українською мовою і запишіть. Підкресліть омоніми.
1. Крупний заяц выскочил из-за камня, метнулся к песчаной косе (О. Кубаєв). Крестьяне с косами поздно вечером возвращались в деревню (Л. Толстой). 2. Каждую весну дикие лебеди ключами пролетают над нашим городом, кричат звонкими голосами (В. Біанкі). Она положила ключ и телеграмму на край стола. 3. Девочка шла через старый парк и собирала колокольчики. Меня удивил этот странный звук колокольчика (М. Аксаков).
Крупний – великий крестьянин – селянин
II. Виконайте синтаксичний розбір першого речення.