Урок 37. ОПОРНО-РУХОВА СИСТЕМА ХРЕБЕТНИХ ТВАРИН. ЗНАЧЕННЯ ОПОРНО-РУХОВОЇ СИСТЕМИ
Хребет – “вісь” і опора тіла тварини.
Мета уроку: розглянути особливості будови та функцій опорно-рухових систем хребетних тварин, їхнє значення в житті тварин, способи пересування. Розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять, творчі здібності. Виховувати культуру спілкування.
Основні поняття: хребет, череп, кіль, цівка, активний та пасивний політ.
Обладнання і матеріали: таблиці “Опорно-рухові системи тварин”, фрагменти фільму
Тип уроку: засвоєння нових знань.
План-схема уроку
Етап уроку | Час (хв) | Форми і методи діяльності вчителя | Результат діяльності |
І. Організаційний етап | 1 | Організація класу. Розминка “Епіграф” | Підготовка учнів до сприйняття матеріалу |
II. Актуалізація опорних знань | 5 | Взаємоопитування “Бумеранг”. | Визначення засвоєння матеріалу, взаємо – навчання. |
3 | Вправа “Знайди зайве” | Повторення | |
III. Мотивація навчальної діяльності | 2 | Довідковий матеріал для мотивації подальшої діяльності | Налаштування на матеріал теми |
IV. Засвоєння нових знань | 14 | Пояснення вчителя з використанням таблиць і підручника | Сприйняття та засвоєння матеріалу теми |
V. Узагальнення і систематизація знань | 8 8 | Робота з термінами. Заповнення таблиці “Логікон” “Опорно-рухові системи тварин” | Осмислення термінів і понять. |
Узагальнення і систематизація знань про опору і рух тварин | |||
VI. Підсумки | 3 | Вправа “Ще не все…”, елементи особистісно зорієнтованого навчання | Підбиття підсумків, визначення питань для подальшої роботи |
VII. Домашнє завдання | 1 | Репродуктивне та практичне творче завдання на аналіз та порівняння (елементи розвивального навчання) | Засвоєння та повторення матеріалу, підготовка до практичної роботи |
І. Організаційний етап.
1. Організація класу.
2. Розминка “Епіграф”. Що таке хребет? Прочитайте і висловіть свої думки.
II. Актуалізація опорних знань.
1. Взаємоопитування “Бумеранг” за матеріалами домашнього завдання (особливості опорно-рухової системи безхребетних тварин).
2. Вправа “Знайди зайве”.
Череп, хребет, черепашка, ключиця.
Хребець, плавець, цівка, кіль.
Мушля, панцир, шкірно-м’язовий мішок, кістка.
III. Мотивація навчальної діяльності.
Довідковий матеріал.
Швидкість хребетної тварини під час бігу здебільшого залежить від довжини кінцівок. При цьому часто під час бігу тварина спирається не на всю стопу, а на пальці (більшість хижих ссавців). Копитні тварини взагалі опираються на кінці пальців, які вкриті копитами.
Скелет птахів надзвичайно легкий: наприклад, скелет фрегата з розмахом крил 2 метри важить усього 110 грамів, це навіть менше, ніж важить пір’я цього птаха.
IV. Засвоєння нових знань.
Пояснення вчителя з використанням таблиць та підручника: А) Особливості опорно-рухової системи хребетних тварин (с. 142-146) – риби (с. 142), амфібії (с. 143), рептилії (с. 144), птаха (с. 145), ссавця (с. 146); Б) Способи пересування хребетних тварин (с. 147).
V. Узагальнення і систематизація знань.
1. Робота з термінами: зовнішній і внутрішній скелет, радіальна та двобічна симетрія тіла, хребет, череп, кіль, цівка, активний і пасивний політ.
2. Заповнення таблиці “Логікон”.
Логікон “Опорно-рухові системи тварин”
1 | Черевоногі молюски | 3 | Амфібії | Рептилії | 6 |
Зовнішній скелет – міцна хітинова кутикула | 2 | Внутрішній скелет (кістковий) | Внутрішній скелет (хрящовий і кістковий) | 5 | Внутрішній (кістковий) легкий |
Панцир закінчується хвостовим плавцем | Черепашка (мушля) спірально закручена, асиметрична | Череп, хребет, скелет плавців. До тулубових хребців кріпляться ребра | 4 | Череп, хребет, грудна клітка, дві пари кінцівок | Череп, хребет, дві пари кінцівок – перша пара крила, стопа видозмінена на цівку, грудина має виріст – кіль |
VI. Підсумки.
Підбиття підсумків з використанням вправи “Ще не все…”: учні ставлять запитання, які планують опрацювати під час підготовки до практичної роботи на тему “Порівняння будови скелетів хребетних тварин”.
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати §§ 33, 34, виконати творче практичне завдання-спостереження (за бажання):
1. Смажену чи варену рибу відділіть від кісток. Розгляньте всі вибрані кістки скелета риби, порівняйте з малюнком підручника.
2. Попросіть у дорослих стегнову кістку курки (качки, гуски). З їхньою допомогою надпиліть кістку. Спробуйте в місці надпилу зламати її чи зігнути. Розгляньте внутрішню будову кістки птаха. Чим вона заповнена?
3. За наявності свинячої чи телячої кістки спробуйте повторити аналогічне спостереження (як із кісткою птаха). Чим заповнена кістка ссавця? Яка з кісток міцніша: куряча чи свиняча?