Фонетика української літературної мови як учення про її звукову систему
§ 14. ОСНОВНІ ФОНЕТИЧНІ ОДИНИЦІ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
Мовознавчі студії
162. І. Прочитайте лінгвістичну довідку. Розкажіть, які одиниці мови є предметом вивчення фонетики.
Під час членування мовного потоку виділяють найбільшу фонетичну одиницю – фонетичну фразу. Фрази можуть мати різну тривалість: так, у діалогах вони короткі, в монологах – довгі. Наприклад: 1. Ірпінь від нас тікає/, мов лисиця/, дерева надягли шоломи золоті/, жовтневий вечір дихає живицею/, скупавши
2. – Якби ти знав/, яке це щастя!/
– /Знаю!/ (О. Сизоненко).
Серед наведених прикладів перша фраза об’єднує кілька синтаксичних одиниць (умовно простих речень і зворотів), або фонетичних тактів, друга – одне речення, а третя – тільки одне слово-речення. Отже, фонетично фраза членується меншими паузами на менші відрізки-такти (у першій їх 5, у другій – 2, у третій – 1). Такти – частини фрази, об’єднані одним наголосом (одне повнозначне слово або зі службовим). При повільному темпі мовлення в межах такту чітко виділяються склади – група
Звук – це найменша, неподільна одиниця мовного потоку, що використовується в складах і фонетичних одиницях вищого рівня, за допомогою яких висловлюється думка.
При швидкому мовленні службові слова поєднуються із самостійними в одне слово. Фонетичне слово – це самостійне слово з приєднаним до нього в мовленні (на початку чи в кінці) ненаголошеним службовим словом (прийменником, сполучником, часткою). Наприклад: [довол’іж], [ув’іч’і], [знйм].
ІІ. Випишіть із роману Панаса Мирного “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” приклади коротких і довгих фонетичних фраз, поділіть слова на склади, поставте наголос.
Практикум
163. Вимовте голосно по черзі спочатку голосні [а], [о], [е], а потім приголосні [в], [з], [д]. Чому відомий мовознавець В. Богоро-
Дицький назвав голосні “ротовідкривачами”, а приголосні – “ротозакривачами”? Дайте зв’язну відповідь.
164. Спишіть, визначте фонетичні фрази, фонетичні слова, такти і склади. Які асоціації викликає у вас вірш Дмитра Павличка?
Є люди, як дуби, і є дуби, як люди:
Безстрашно грому підставляють груди,
Щоб немічну берізку захистить,
Хоч знають добре – їм загибель буде.
Спілкування
165. Уявіть ситуацію: класний керівник доручила Дмитрові й Марині придумати рекламу для шкільного краєзнавчого музею. Запишіть їхні міркування, пропозиції у вигляді діалогу. Визначте в репліках фонетичні фрази й фонетичні слова.