ТВОРЕННЯ ДІЄСЛІВ УМОВНОГО СПОСОБУ

МОРФОЛОГІЯ. ОРФОГРАФІЯ

& 13. ТВОРЕННЯ ДІЄСЛІВ УМОВНОГО СПОСОБУ

177. Прочитайте. Визначте дієслова, з’ясуйте спосіб кожного.

Між добром і злом завжди триває боротьба, яка завершується перемогою добра. Цю думку український народ стверджує у своїх казках. Народні казки не навчали б дітей змалечку добра й справедливості, якби добрим і справедливим не був наш народ. Герої казок не робили б добрих справ, не допомагали б старим і немічним, якби не було так заведено в народу. Тож не забуваймо про це, читаймо та шануймо казки.

Герої

українських казок вартують уваги дітей не менше за казкових персонажів інших народів: Гаррі Поттера, Шрека та їм подібних. Поважаймо чуже, але любімо своє, рідне.

Тому одна з перших аудіовізуальних книжок для iPad, яку створили в Україні – у компанії з романтичною назвою “Пірати Київського моря”, зветься “Котигорошко”.

За С. Турчином

 ТВОРЕННЯ ДІЄСЛІВ УМОВНОГО СПОСОБУ

– Випишіть дієслова, ужиті у формі умовного способу.

– Як утворено форми умовного способу дієслів?

Дієслова

умовного способу творяться додаванням до форм минулого часу частки би (б).

ОДНИНА МНОЖИНА

Чоловічий рід

Жіночий рід

Середній рід

Знав би

Міг би

Знала б

Могла б

Знало б

Могло б

Знали б

Могли б

Частку би (б) пишуть окремо від дієслів. Якщо попереднє слово закінчується на приголосний, уживають частку би (сказав би, приніс би), після голосного – б (сказала б, принесла б).

Частка може стояти після дієслова: Чи жила б Україна без кобзи-бандури? (І. Коваленко) або перед ним: Він би робив, та рукава болять (Народна творчість).

Частка би (б) може бути відділена від дієслова іншими словами: Я б навіть сонцю одягнула вінок із житніх колосків! (Л. Рубан).

Дієслова умовного способу змінюються за родами (в однині) та числами.

ОРФОГРАМА: частка би (б) з дієсловами умовного способу

178. Прочитайте речення. Визначте дієслова умовного способу, з’ясуйте рід (якщо є) та число кожного. Поясніть уживання частки би (б).

1. Батьківщино, рідна моя нене! Жить без тебе в світі я не зміг би (О. Лупій). 2. Якби я була зіркою в небі, я б не знала ні туги, ні жалю (Леся Українка). 3. Якби дощі були прозорі, то не закрили б у небі зорі (Г. Чубач). 4. Коли б не ліс, не знали б ми про те, що є фіалка й пролісок на світі (М. Познанська). 5. Якби я знав, що не знаю, то і мав би, що не маю. 6. Кіт їв би рибу, та лап не хоче мочити (Народна творчість).

– Укажіть речення, у яких частка би (б) відділена від дієслова іншими словами.

179. Утворіть усі форми умовного способу поданих дієслів. Звіртеся з таблицею.

Міркувати, вирішити, запропонувати, любити.

180. Допишіть прислів’я. Звіртеся з довідкою.

1. Якби знав, де впадеш,…. 2. І риба співала б, … . 3. Якби знав, де знайду,… . 4. Співав би,… . 5. Якби на кропиву не мороз,… . 6. Якби все вовк лежав,… 7. Коли б кізка не скакала,… . 8. Якби свині крила,… .

ДОВІДКА

… вона б усіх людей пожалила. …якби голос мала… то туди пішов би… то соломки підстелив би… вона небо б зрила… якби голос у борг не віддав… то б і ніжки не зламала… то вже досі пропав би.

181. Перепишіть, дієслова в неозначеній формі замінюючи відповідними дієсловами умовного способу.

Якби я був скульптором, (виліпити) або (висікти) з граніту зображення моєї України.

Якби я міг, (зобразити) в гіпсі чи камені її струнку поставу, тендітні дівочі плечі й тонкий стан.

Бо держава наша юна й прекрасна.

Якби я був художником, (зобразити) її сильною й мужньою. Такою роблять її українці.

А вона (усміхнутися) нам стомлено й (сказати): “Я молода, але сильна, а тому непоборна й вічна”.

З газети “Україна молода”

 ТВОРЕННЯ ДІЄСЛІВ УМОВНОГО СПОСОБУ

– До висловлювання доберіть заголовок, який містить би дієслово умовного способу.

Зберіть матеріали і проведіть у класі виставку фотографій, листівок, репродукцій картин на тему “Образ моєї країни”.

182. Перепишіть, уставляючи пропущені літери. Підкресліть члени речення. Визначте дієслова умовного способу, з’ясуйте рід (якщо є) та число кожного.

1. Там могили з буйним вітром в ст..пу ро..мовляють… Пол..тів би, послухав би… (Т. Шевченко). 2. Кудись у далеч невідому зл..тіла б я із журавлями (О. Лятуринсъка). 3. Здається, так би вічно йшов… (В. Сосюра). 4. Нині з-за хмари дістав би вам сонце, грів би долоні вам, нене (В. Юхимович). 5. Пол..тів би кудись, як л..лека (В. Сосюра). 6. Люди чомусь не так швидко ростуть, як би їм хотілося (М. Стельмах).

– Поясніть уживання частки би (б).

– Визначте речення, ускладнені звертанням і вставним словом.

– Назвіть односкладні речення (з одним головним членом).

183. Прочитайте прислів’я. На яку рису людської вдачі кожне з них вказує? Визначте способи вжитих у прислів’ях дієслів.

1. Віддав би сорочку з себе. 2. Із рідного тата сорочку стягнув би. 3. До скону б говорила, але не уступила б. 4. За гривню козу гнала б до Львова. 5. Пішов би й далі, аби тільки дали.

– Складіть і запишіть висловлювання “Якби я став президентом (мером міста, депутатом)”. Використайте дієслова умовного способу.




ТВОРЕННЯ ДІЄСЛІВ УМОВНОГО СПОСОБУ