Тема. Письмове додавання і віднімання багатоцифрових чисел (№№ 390 – 396).
Мета. Ознайомити учнів з прийомами письмового додавання і віднімання багатоцифрових чисел у межах мільйона; закріплювати вміння учнів розв’язувати задачі та рівняння.
Обладнання. Таблиця усних обчислень; “Картки для поточного контролю знань”; схеми задач.
Зміст уроку
І. Контроль, корекція і закріплення знань.
1. Перевірка домашньою завдання.
А) Записати вираз (№ 388). Знайти значення виразу, якщо к = 240; b = 260. (k – b : 10; якщо k = 240, b = 260, тo k –
Б) Зачитати результати виразів, які записані в останньому стовпчику (№ 389).
(356 – (104 – 87) = 339; 356 – 104 – 87= 165.)
2. Завдання для опитування.
Виконання завдань №№ 57 58 (с. 33) із “Карток для поточного контролю знань”.
3. Усні обчислення.
А) Обчислити “ланцюжок”.
(Вказівка. У другому “ланцюжку” віднімають і додають добутки чисел.)
Б) Математичний диктант.
– Знайти суму чисел: 510 і 240; 335 і 305;
– Знайти різницю чисел: 800 і 150; 930 і 310;
– Суму чисел 250 і 800 зменшити у 10 разів;
– Різницю чисел 380 і 200 збільшити
750; 640; 650; 620; 105; 18000.)
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Підготовча вправа.
Виконання завдання № 390.
Учні перевіряють, чи правильно розв’язано приклади.
2. Самостійне опрацювання нового матеріалу.
– Виконайте дії з поясненням.
Висновок. Письмове додавання і віднімання багатоцифрових чисел виконується так само, як додавання і віднімання трицифрових чисел.
3. Первинне закріплення.
А) Виконання дій з поясненням (№ 391 (1)).
Б) Обчислення значень буквених виразів (№ 391 (2)).
Якщо а = 3575, b = 75431, то а + b – 3575 + 75431 = 79006.
Якщо a = 3575, b = 75431, то b – а = 75431 – 3575 = 71856.
Фізкультхвилинка.
III. Розвиток математичних знань.
1. Розв’язування рівнянь (№ 391 (3)).
Завдання виконують з коментуванням.
(х = 730341; х = 65889.)
2. Розв’язування задач.
А) Задача № 392.
– Розгляньте скорочений запис задачі:
Було – ?
Вивезли – 7250 кг
Залишилося – ?, на 3240 кг менше, ніж вивезли
– Складемо план розв’язування задачі.
1) Скільки кілограмів картоплі залишилося в овочесховищі?
2) Скільки кілограмів картоплі було в овочесховищі?
Учні з високим і достатнім рівнем знань розв’язують задачу складанням виразу: (7250 + (7250 – 3240) = 11260 (кг))
Учні з середнім і початковим рівнем знань записують розв’язання окремими діями з поясненням.
Б) Творча робота над задачею № 392.
– Змініть умову задачі так, щоб першою дією була дія додавання.
– Складіть і розв’яжіть задачу, обернену до даної.
– Змініть одне із чисел в умові так, щоб у відповіді одержати більше число.
В) Задача № 393.
– Розкажіть зміст задачі за скороченим записом.
22 кг – 5 кг
? – 75 кг
Учні з високим та достатнім рівнем знань розв’язують задачу самостійно, решта – працюють з учителем.
– Закінчіть розв’язання задачі. Поясніть розв’язання. (Відповідь: потрібно 330 кг насіння, щоб одержанні 75 кг олії.)
ІV. Підсумок уроку.
Обчисліть:
V. Домашнє завдання.
№№ 395, 396 (с. 64).