РЕЧЕННЯ
§20 Питальні речення
235. Попрацюйте в парах! 1. Розподіліть ролі і прочитайте розмову бібліотекаря з читачем.
– Яку книжку ти прочитав?
– “Про дівчинку Наталочку і сріблясту рибку”.
– Хто написав цю казку?
– Микола Трублаїні.
– Що тобі найбільше сподобалося в казці?
– Мені сподобалось, як дівчинка Наталочка врятувала сріблясту рибку.
2. Спробуйте продовжити розмову (діалог).
3. Знайдіть у тексті і прочитайте речення, в яких про щось запитується.
Речення,
236. Попрацюйте в парах! Запитайте одне в одного про те, що вас цікавить, і дайте відповідь.
Візьми до уваги! У розмові двох осіб (діалозі) речення-запитання і речення-відповіді називаються репліками.
237. 1. Прочитай уголос спочатку запитання, а потім – відповідь. Вимовляй із більшою силою голосу виділені слова.
Де живе дятел?
Як називають дятла?
Що лікує дятел у лісі?
Кого дістає дятел з-під кори дерев?
Дятел живе в лісі.
Дятли називають лікарем лісу.
Дятел лікує хворі дерева.
Дятел
Шкідливих комах.
2. Спиши перші два запитання і відповіді на них.
238. 1. Прочитай і спиши речення.
Діти принесли їжачка в живий куточок.
2. Прочитай запитання. Підвищуй голос, коли вимовляєш виділене слово. Усно дай повну відповідь на кожне запитання.
1. Хто приніс їжачка в живий куточок?
2. Кого принесли діти в живий куточок?
3. Куди діти принесли їжачка?
239. 1. Прочитай. Розкажи, як ти допомагаєш пташкам узимку.
БІЛЯ ГОДІВНИЦІ
– Горобчику, горобчику, подзьобай зерна”
– Ціль-цвірінь, цвірінь…
– Горобчику, горобчику,
Чому ти розцвірінькався?
– Чекаю весну!
– Горобчику, горобчику,
Чому ти сумний?
– Бо січень січе.
– Горобчику, горобчику,
Чому так дрібно скачеш?
– Щоб лапки зігріти.
Катерина Переліска
2. Прочитай питальні речення. Виділені слова вимовляй з більшою силою голосу. Дай повні відповіді на запитання. Запиши їх.
240. Попрацюйте разом! 1. Прочитайте кожну скоромовку спочатку повільно, а потім – швидко.
1. Дрова рубали два дроворуби. 2. Пиляв Пилип поліна з лип.
2. Назвіть слово в другій скоромовці, яке однаково читається зліва направо і справа наліво. Які ви знаете інші слова, що так само читаються?
241. Попрацюйте разом! 1. Щоразу читайте питальне речення так, щоб одержати іншу відповідь, подану в дужках.
Учора школярі проводили ранок казок? (Так, проводили.) (Так, ранок казок.) (Так, учора.) (Так, школярі.)
2. Спишіть питальне речення. А потім запишіть одну з відповідей (на вибір). Прочитайте з інтонацією.
1. Прочитай. Добери до кожного речення розділовий знак. (.?!)
Хто любить читати казки Казки люблять усі Чим же цікаві казки Там відбуваються різні чудеса.
2. Спиши, ставлячи у кінці речень відповідні розділові знаки.
3. Визнач, які із записаних речень є питальними.
243. Попрацюйте разом! 1. Розгляньте малюнок. Розкажіть докладно, що на ньому зображено. Доберіть підпис до малюнка.
2. Прочитайте запитання і дайте на них відповіді.
1. Яку пору року зображено? (Дайте відповідь одним словом. 2. Куди прийшли діти на прогулянку? 3. Що роблять хлопчики? 4. Що робить дівчинка?
3. Запишіть відповіді. Першу відповідь подайте як заголовок.
4. Прочитайте записану розповідь.
244. Попрацюйте в парах! 1. Прочитайте в особах вірш-жарт.
– Який смачний обід сьогодні!
Такого зроду ми не їли!
– Чому? Хіба були голодні?
-Та ні. Самі його варили!
Валентин Бичко
2. Знайдіть у вірші розповідні і питальні речення. Поясніть розділові знаки.
3. Спишіть речення, які відповідають схемам.
245. 1. Подумай, про яку людину так кажуть.
1. І за холодну воду не візьметься. 2. Палець об палець не вдарить.
2. Спиши. Використовуй доречно ці вислови у своєму мовленні.
246. 1. Прочитай прислів’я. Поясни зміст.
1. Усе трудом славиться. 2. Без охоти немає роботи. 3. Без діла слабіє сила.
2. Постав питання до виділених слів за зразком: Чим усе славиться? Запиши складені питальні речення і прочитай їх виразно.