Мета: вчити учнів ділити текст на логічно завершені частини та складати план тексту; розвивати вміння складати текст за планом; виховувати спостережливість, уважність.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 24, с. 16)
Учні зачитують складені тексти-розповіді.
– Які слова ви використали у тексті для зв’язку речень?
2. Каліграфічна хвилинка
Загадка
– Червоніє суниця, стигне в полі пшениця.
І купаються дітки в теплій річці… (улітку).
Вв
Кому влітку холод, тому взимку голод.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
– Діти, вдома ви складали розповідь про кульбабку. Але кожного року завдання на уроках мови буде ускладнюватися. Ви матимете навчитися писати великі детальні розповіді, записувати поширені перекази, складати твори значного обсягу. Щоб гарно виконувати подібні завдання, вам потрібно навчитися ділити текст на частини та складати план до цього тексту. Це допоможе вам послідовно викладати свої думки.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Виконання вправи 25 (с.
– Прочитайте виразно текст.
– Про що у ньому йдеться?
– Доведіть це словами з тексту.
– Прочитайте кінцівку тексту.
– Відредагуйте кінцівку тексту, використавши слова, подані у підручнику.
– Запишіть цей текст у зошит.
2. Складання плану тексту (вправа 26, с. 16-17)
Учні читають текст та визначають його тему і мету.
1) Конкурс на добирання кращого заголовка до тексту.
– Запишіть його каліграфічно у зошити.
2) Складання плану до тексту.
– Прочитайте перше завдання до вправи, вміщене на с. 17.
– Чи зрозуміле воно вам?
– Опрацюйте його у парах.
Зразок плану
1. Незвичайний чоловік.
2. Весела донька.
3. Друга донька.
4. Золотиста донька.
5. Біла донька.
Перевірка виконаної роботи.
3) Переказ тексту за складеним планом.
– Для чого потрібен план?
Висновок. План допомагає висловлювати думки послідовно, не пропустити чогось важливого.
4) Запис відповіді на кілька пунктів плану (за вибором учнів).
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Цікаво знати!
– Хто двічі народжується, а раз помирає? (Птах)
– Сьогодні ми поговоримо про дивовижного птаха. Це шишкар. (Демонстрування фотоілюстрації.)
На відміну від інших птахів, шишкар виводить пташенят узимку. Уявляєте, навколо двадцяти-тридцятиградусний мороз, а в гнізді у нього – яйця або оголені пташенята лежать?
Ялиновий шишкар – невеличкий птах, трохи більший за горобця. Поширені шишкарі у хвойних лісах Карпат і Криму. Годуються вони в основному насінням сосен, ялин. В урожайний рік шишкарям узимку вдосталь корму. От вони і починають мостити гнізда та виводити пташенят у ситну для них пору року – зимою. Шишкар-ялинник будує таке тепле гніздо, що ні яйця, ні пташенята у ньому не замерзають.
Характерною ознакою цих своєрідних птахів є дзьоб, нижня і верхня частина якого зігнуті і перехрещуються між собою. Це пристосування для того, щоб витягувати з-під лусок шишок сосни і ялини насіння, яке є улюбленим кормом. До речі, вилуплюються пташенята з яйця з прямим дзьобом, але через 3 тижні його краї перехрещуються.
Ще одну особливість мають ці пташки. Хвойне смолисте насіння – основні ласощі шишкаря. І тому тіло старого шишкаря настільки просочується смолою, що не піддається гниттю. Десять-п’ятнадцять років може лежати така “мумія” шишкаря.
2. Самостійна робота (вправа 27, с. 17)
– Ознайомлення з планом тексту.
– Оголошення конкурсу на кращу розповідь за планом.
– Запис тексту в зошит, добирання заголовка.
– Слухання складених текстів.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Чого ви навчилися на цьому уроці?
– Що означає скласти план тексту?
– Яке значення має план?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 28 (с. 17).