Уроки 22-23. ПОДОРОЖ МІСТОМ МАЙСТРІВ
Мета: розширити уявлення учнів про розмаїття зв’язків і стосунків людини в суспільстві; вчити розкривати соціальні взаємозв’язки між людьми в процесі виконання соціальних ролей; виховувати культуру спілкування.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Фронтальне опитування
– Що таке правопорушення?
– Які правопорушення найпоширеніші серед дітей?
– Що настає в результаті розкриття правопорушення?
– Як ви розумієте слова: “Ми
– Так, ми живемо не тільки у природному оточенні, а й серед інших людей та виконуємо певні соціальні ролі. Соціальні ролі пов’язані з професією або видом діяльності (учитель, учень, студент, продавець).
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про соціальні взаємозв’язки між людьми в процесі виконання соціальних ролей.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 93-99)
Учні працюють за завданнями підручника.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Проведення
1) У школі.
Діти розподіляють ігрові ролі – “учитель”, “учні”, “директор”, “вахтер”, “прибиральниця”; вони домовляються про те, що всі ролі розігруватимуть по черзі. Потім обговорюють, які у них сьогодні будуть уроки.
Хід гри
“Учитель веде уроки”, “ставить оцінки”, “учні” виконують усі його вимоги; “директор” присутній на “уроці”, стежить за його ходом, за поведінкою “учнів” і робить записи в своєму зошиті; “прибиральниця прибирає” коридор, “вахтер” дає дзвінок.
Після проведення всіх уроків за розкладом діти міняються ролями.
Мета гри: учити дітей у грі відбивати стосунки учителя й учня (він строгий, вимогливий, грамотний, уважний до учнів); ставлення учнів до учителя (вони виконують вимоги учителя, ставляться до нього з повагою і любов’ю, звертаються з різними запитаннями).
2) У магазині.
Хід гри
Учитель пропонує дітям розмістити в зручному місці “супермаркет” з такими відділами, як овочевий, продуктовий, молочний, хлібний та інші, куди ходитимуть “покупці”. Діти самостійно розподіляють ролі “продавців”, “касирів”, “торгівельних робітників” у відділах, розміщують товар на полицях. “Покупці” приходять разом зі своїми друзями, обирають товар, радяться з “продавцями”, розраховуються на касі.
Перед початком гри, після розподілу ролей і обговорення плану гри, вчитель ще раз нагадує, як “покупець” повинен розмовляти з “продавцем”, а “продавець” – із “покупцем”, і пропонує одну з головних умов гри: без слів “будьте добрі”, “будь ласка”, “спасибі” товари не відпускатимуться.
Далі починається гра. “Покупці” розходяться “відділами магазину”: одні “купують одяг”, другі – “продукти”, треті – “канцелярські товари”. Відбувається жвава торгівля.
Під час гри вчителеві необхідно звертати увагу на взаємини між “продавцями” і “покупцями”. Через деякий час учитель може запропонувати дітям помінятися ролями.
3) У лікарні.
Бесіда
– Куди звертаються люди, коли захворіють? (До поліклініки, до лікарні)
– Яких лікарів ви знаєте?
– Для чого нам потрібні медсестри, лікарі?
Словникова робота
Лікар – спеціаліст з медичною освітою, який лікує хворих.
Медсестра – допомагає лікареві у прийомі хворих.
Педіатр – дитячий лікар.
Терапевт – лікує внутрішні органи: серце, печінку, шлунок, нирки, легені.
Травматолог – до нього звертаються у тих випадках, коли людина одержала травму.
Стоматолог – лікує зуби.
Отоларинголог (лор) – лікує вуха, горло, ніс.
Окуліст (офтальмолог) – лікує хвороби очей.
Поліклініка – установа, у якій надається медична допомога.
Реєстратура – відділ у медичний установі, в якому реєструють пацієнтів.
Пацієнт – хворий, який звернувся до лікаря.
Хід гри
Учні розподіляють ролі: лікар, медсестра, батьки, хворий.
– Ви захворіли, і батьки привели вас до поліклініки. Там медсестра запитує прізвище, ім’я, по батькові хворого, рік народження, домашню адресу та до якого лікаря ви прийшли на прийом. Потім видає талон, де вказано номер кабінету, час прийому та прізвище лікаря.
Ситуація 1
– Куди потрібно звернутися хворому, перш ніж відвідати лікаря? (До реєстратури)
Хворий прийшов у реєстратуру, щоб записатися на прийом до лікаря.
Ситуація 2
Хворий на прийомі у лікаря. (За вибором дітей)
Потрапивши на прийом, діти розповідають, чому вони звернулися до лікаря. Наприклад, у Михайлика болять зуби, тому що він їв багато солодкого, лялька Марійка прибила дверима пальчик і т. ін. Лікар оглядає хворого, призначає йому лікування, а медсестра виконує його вказівки. Учитель оцінює, як діти спілкуються між собою, нагадує про те, щоб вилікувані іграшки не забували дякувати лікареві за надану допомогу.
Ситуація 3
– Якщо людина не може прийти на прийом у поліклініку, тоді лікаря викликають додому.
Зробіть виклик лікаря додому по телефону. (Діалог по телефону)
Ситуація 4
Лікар завітав на виклик додому. Він оглянув хворого, та призначив курс лікування.
– Чи сподобалася вам гра?
– Хто з вас хоче обрати професію лікаря у майбутньому?
4) У музеї.
Бесіда
– Що таке музей?
Музей – установа, заклад, що займається збиранням, зберіганням, вивченням пам’яток культури та мистецтва, виставками колекцій старовинних речей, предметів, що являють собою історичний інтерес.
– Чи знаєте ви, хто працює в музеї? (Співробітники музею, екскурсоводи)
– Що ви знаєте про професію екскурсовода?
Словникова робота
Екскурсовод – спеціаліст, що дає пояснення про експонати у музеї. Експонат – предмет, рідкісна цінна річ, що виставлена у музеї. Експозиція – розміщення будь-яких предметів, що виставлені для огляду. Екскурсанти – учасники екскурсії.
Екскурсія – поїздка куди-небудь, відвідування чого-небудь з метою навчання або відпочинку.
Повторення правил поведінки у музеї
– Дотримувати тиші.
– Уважно слухати екскурсовода.
– Нікому не заважати.
– Не чіпати експонати руками.
– Не заходити з тваринами.
– Не смітити.
Відвідування музеїв міста
– Художній музей.
– Краєзнавчий музей.
– Музей народного побуту.
– Музей літератури та мистецтва.
Учні розподіляють ролі: екскурсоводи, екскурсанти. Теми екскурсій визначає “екскурсовод”, якого обирають діти. Школярі вчаться використовувати “під час екскурсії” відомості, отримані з різних книг.
На завершальному етапі визначають найкращого екскурсовода та екскурсанта.
2. Гра “П’ять речень”
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– Що нового ви дізналися на уроці?
– Яку професію ви хотіли би обрати в майбутньому?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 96-99).
Поміркувати, що означає бути хорошим учнем, вчителем, директором школи, продавцем, екскурсоводом, водієм, міліціонером.