БУХГАЛТЕРСЬКИЙ ОБЛІК В УКРАЇНІ: ОСНОВИ ТА ПРАКТИКА В УКРАЇНІ
Розділ II.
ЗАГАЛЬНІ ЗАСАДИ БУХГАЛТЕРСЬКОГО ОБЛІКУ
2.4. Поняття про баланси
Балансовий метод – це метод обробки бухгалтерської документації, що передбачає одержання взаємопов’язаних показників, які характеризують наявність ресурсів та джерел їх покриття.
Слово баланс походить від французького balance, що буквально перекладається як терези (ваги). У загальноекономічному розумінні баланс – це система взаємопов’язаних показників, що характеризують наявність
Бухгалтерський баланс – це спосіб узагальненого відображення в грошовій оцінці складу господарських засобів і джерел їх утворення на певну дату. Баланс має дві сторони – актив та пасив. Водночас, як господарські засоби, так і їх джерела у балансі групуються за певними ознаками
Бухгалтерський баланс є основою бухгалтерської звітності про результати господарської та фінансової діяльності підприємства за певний період, основним джерелом інформації про майновий і фінансовий стани суб’єктів господарювання, а також інформаційною базою для зовнішніх і внутрішніх користувачів. Він характеризується: повнотою охоплення сукупності всіх господарських процесів підприємства; економічно обгрунтованим групуванням господарських процесів; відображенням зв’язків між господарськими явищами з додержанням типової кореспонденції рахунків.
У бухгалтерському обліку використовується поняття сальдовий баланс. Сальдо (від італ. Saldo – розрахунок) у бухгалтерському обліку означає залишок. Сальдо – це різниця між дебетом і кредитом. Сальдовий баланс – це баланс, що містить лише залишки за рахунками бухгалтерського обліку на певну дату. Сальдовими є звітні баланси підприємств і організацій.
Розрізняють також баланси брутто та нетто. Брутто-баланс – баланс у якому показані залишки за всіма рахунками бухгалтерського обліку. Нетто-баланс – баланс у якому відображена дійсна (справедлива) вартість активів підприємства. Так, у балансі брутто відображається первісна вартість основних засобів, а у балансі нетто – залишкова. Це стосується й інших активів підприємства.
Баланси, залежно від відношення до плану чи звіту, поділяють на планові та звітні. Плановий баланс встановлює відповідність між передбачуваним обсягом ресурсів і їх потребою. Звітний баланс характеризує наявність ресурсів та їх використання у минулому звітному періоді.
Виділяють наступні види звітних бухгалтерських балансів:
– вступний – складається на початку діяльності підприємства;
– періодичний – складається протягом календарного року за звітними періодами;
– річний – відображає стан капіталу підприємства, розміщеного в активах і пасивах на початок наступного року, а також результати діяльності за попередній рік;
– об’єднувальний – складається в разі злиття кількох підприємств у об’єднання на правах юридичної особи;
– розподільний – складається при реструктуризації великих підприємств, поділу їх на менші за обсягом підприємства з правами юридичної особи;
– санований – призначений для коригування контрактивних та контрпасивних статей балансу;
– ліквідаційний – складається в разі ліквідації підприємства, яке має статус юридичної особи. Його особливістю є відсутність залишків на рахунках бухгалтерського обліку на дату ліквідації підприємства.;
– зведений – складається на підприємстві, до складу якого входять реструктуризовані підприємства чи господарства, виділені на самостійний баланс;
– консолідований – передбачає включення до його складу всіх підприємств однієї компанії, фірми, концерну з правом юридичної особи.
Господарська операція – дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів чи/та зобов’язань, власному капіталі підприємства. Господарські операції по різному впливають на статті бухгалтерського балансу, розділи та підсумок, але завжди у балансі зберігається рівність активу і пасиву. За впливом на
Баланс всі господарські операції поділяють на чотири види. Нижче наведено вплив господарських операцій, де у формулах:
А – підсумок за активом балансу;
П – підсумок за пасивом балансу;
Х – господарська операція (сума в грошовій одиниці).
Операції 1-го виду – зміни тільки в активі (приклад: отримано гроші з банку в касу)
А – х + х = П.
Операції 2-го виду – зміни тільки в пасиві (приклад: переоформлено короткостроковий договір кредиту на довгостроковий)
А = 11 + х – х.
Операції 3-го виду – збільшується актив і пасив (приклад: отримано попередню оплату за послугу, товар тощо)
А + х = П + х.
Операції 4-го виду – зменшується актив і пасив (приклад: перераховано заборгованість за попередньо отримані товари, послуги тощо)
А – х = П – х.