Цілі уроку:
– освітня: дати поняття про царство Тварини, показати положення тварин у системі органічного світу, познайомити з основами класифікації тварин;
– розвивальна: розвивати вміння використовувати раніше вивчену інформацію, аналізувати, зіставляти та робити висновки;
– виховна: виховувати розуміння єдності всього живого, бережливе ставлення до життя та розуміння відповідальності людини за наслідки її діяльності.
Обладнання і матеріали: таблиці й рисунки із зображеннями тварин, таблиці “Будова клітини рослин”,
Базові поняття й терміни уроку: царство, дроб’янки, рослини, гриби, тварини, зоологія, номенклатура, таксони, систематика, вид, рід, родина, ряд, клас, тип.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Питання для бесіди
– Які типи тканин зустрічаються у тварин?
– Назвіть основні особливості будови нервової тканини.
– Назвіть основні особливості будови м’язової тканини.
– Які функції виконує
– Які функції виконує видільна система?
– Які органи входять до складу дихальної системи?
– Які органи входять до складу нервової системи?
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь учителя з елементами бесіди
Визначення місця тварин у системі живих організмів
Нагадавши про розподіл живих організмів на прокаріотів і еукаріотів, розповісти про поділ над царства Еукаріоти на царства Гриби, Рослини і Тварини. Звернути увагу на різницю в будові клітин представників різних царств, а також на їхні відмінності у способі живлення (рослини – автотрофи, гриби і тварини – гетеротрофи).
Показати, що тварини є групою, яка заселила нашу планету від глибин океанів до атмосфери. Розповідаючи про особливості будови тварин, треба показати три їхні основні форми – одноклітинні (організм складається з однієї клітини), колоніальні (організм складається з групи однакових клітин, з’єднаних між собою) і багатоклітинні (організм складається з великої кількості клітин, що відрізняються за своєю будовою і функціями, які виконують).
Основні принципи систематики тварин
Слід нагадати учням, що основні систематичні категорії ввів у науку шведський учений Карл Лінней. Провести порівняння систематичних категорій рослин і тварин. В обох групах основною систематичною категорією є вид (видова назва складається з двох латинських слів, перше з яких є назвою роду, а друге – видовим епітетом). Близькі види об’єднуються в роди, а роди в родини.
Близькі родини тварин об’єднуються в ряди (у рослин – у порядки), а ряди становлять клас. Класи тварин об’єднуються в тип (у рослин – у відділ). Сукупність усіх типів і становить царство Тварини.
Рис. 4. Різноманіття тварин Приклади класифікації тварин
Організм | Тутовий або шовковичний шовкопряд | Лисиця |
Царство | Тварини | Тварини |
Тип | Членистоногі | Хордові |
Клас | Комахи | Ссавці |
Ряд | Лускокрилі | Хижі |
Родина | Справжні шовкопряди | Собачі |
Рід | Шовкопряд | Лисиця |
Вид | Шовкопряд шовковичний | Лисиця звичайна |
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Дати відповіді на питання.
– Чим відрізняється класифікація рослин і тварин?
– На які групи поділяється царство тварин?
– Які систематичні категорії використовують у класифікації тварин?
– Хто запропонував принципи сучасної класифікації тварин?
– Навіщо потрібно створювати класифікацію тварин?
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити відповідний матеріал із підручника.