ПСИХОЛОГІЯ
НАВЧАЛЬНИЙ ПОСІБНИК
ЗДІБНОСТІ
Поняття здібностей та їхній розвиток
Здібності тісно пов’язані з загальною спрямованістю особистості. В. Є. Чудновський зазначає, що співвідношення спрямованості особистості й рівня здібностей неоднозначне: високий рівень здібностей суттєво впливає на стиль поведінки та формування особистості. Ще більше значення має той факт, що розвиток здібностей чималою мірою визначається умовами виховання, особливостями сформованості особистості, її спрямованістю, яка або сприяє розкриттю
ЗДІБНОСТІ – це поєднання сприятливих індивідуально-своєрідних особливостей та властивостей психіки, які виявляються у швидкості, результативності та якості
Вихідною передумовою для розвитку здібностей є ті природні задатки, з якими дитина з’являється на світ. Водночас біологічно успадковані властивості людини не визначають її здібностей. Мозок концентрує в собі не ті чи інші специфічні людські здібності, а лише здатність до формування цих здібностей (С. Л. Рубінштейн). Рівень розвитку здібностей залежить:
– від якості знань і вмінь, від міри їх об’єднання в єдине ціле;
– природних задатків людини, якості природних нервових механізмів елементарної психічної діяльності;
– більшої чи меншої “тренованості” самих мозкових структур, які беруть участь у здійсненні пізнавальних і психомоторних процесів (Б. І. Додонов).