РОЗДІЛ IX. ЛЮДИНА
Тема 4. КРОВООБІГ І ЛІМФООБІГ
УРОК 31. Порушення діяльності серцево-судинної системи. Профілактика серцево-судинних хвороб. Надання першої допомоги при кровотечах
Освітня мета: вивчити різноманітність серцево-судинних хвороб, їх причини та профілактику, формувати практичні вміння і навички, ознайомити учнів із досягненнями медичної науки в галузі хірургії серця.
Основні поняття і терміни: хвороби; варикозне розширення вен, тромбофлебіт.
Обладнання: апарат Ріва-Рочі, секундомір.
Структура
І. Актуалізація опорних знань.
Казковий лабіринт
Щоб вибратись із лабіринту, потрібно правильно відповісти на запитання.
1. Що таке лімфа?
2. Які формені елементи лімфи ви знаєте?
3. Куди рухається лімфа?
4. Що таке лімфатичні вузли, їх значення?
5. Які функції лімфатичної системи?
6. Куди впадають лімфатичні протоки?
II. Мотивація навчальної діяльності.
Бурхливий розвиток науково-технічного прогресу, зменшення фізичного навантаження і збільшення нервово-емоційного напруження, погіршення екологічних
Найбільш поширені з них – серцево-судинні. Щороку від цих захворювань помирають мільйони людей, зокрема у віці до 40 років.
Які хвороби переслідують серцево-судинну систему? Чому? Які причини?
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Захворювання серцево-судинної системи, їх різноманітність, причини. (Самостійна робота учнів з підручником, робота в парах).
Завдання: прочитайте статтю підручника, допишіть схему “Серцево-судинні хвороби”, назвіть їх ознаки, причини.
I ряд – хвороба серця;
II – хвороба артерій;
ІІІ – хвороби вен.
2. Історія кардіохірургії та її сучасні досягнення. (Повідомлення учнів.)
3. Шкідливий вплив паління, алкоголю, наркотиків, емоційних стресів, ожиріння, гіподинамії на серцево-судинну систему. (Розповідь вчителя з елементами бесіди, пояснення схем).
4. Профілактика серцево-судинних захворювань. (Учні виконують завдання: сформулювати основні “заповіді довгожителя”.)
5. Кровотечі. Види кровотеч. Надання першої допомоги при кровотечах. (Самостійна робота учнів.)
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
Гра “Лікарі-діагностики
Вчитель зачитує ознаки захворювання, а учні (“лікарі-діагностики”) встановлюють діагноз.
1. У хворого ущільнені стінки артерій, звузився їхній просвіт, часто утворюються тромби. У хворого гіпертонічна хвороба, страждає. від ожиріння. (Атеросклероз.)
2. У хворого спостерігається гостре порушення мозкового кровообігу, розлади його функції. Одним із наслідків цієї хвороби є розрив кровоносних судин, що супроводжується крововиливами в мозок. (Інсульт.)
V. Домашнє завдання.
Вивчити відповідну тему із підручника.