РОЗДІЛ З РЕЧЕННЯ
& 12. ПОЄДНАННЯ ОДНОРІДНИХ ЧЛЕНІВ РЕЧЕННЯ ЗА ДОПОМОГОЮ СПОЛУЧНИКІВ
66. 1. Прочитай вірш і прислів’я. Зверни увагу, як поєднані однорідні члени речення.
1. Дві хмароньки пливли кудись
В убранні золотім
І мовчки зупинилися
Над краєм чарівним.
Річки ясні жемчужились,
Шуміли і пливли.
Лани зливались з луками,
Пахтіли і цвіли.
Олександр Олесь
2. Навчання – нелегка праця, але дуже потрібна.
3. Не одяг прикрашає людину, а розум.
Слово про слово
Жемчу́жились
Однорідні члени речення поєднують за допомогою слів і(й), та, а, але, проте та ін. Це сполучники.
Між двома однорідними членами перед сполучником і (й), та кому не ставлять.
Перед сполучниками а, але кому ставлять завжди.
67. 1. Прочитай текст. Добери заголовок.
Ми – українці. Мова наша – українська. Це мова, якою ми розмовляємо й думаємо, без якої не мислимо свого життя. Вона прекрасна, багата і мелодійна. За цими ознаками українську мову порівнюють з італійською. Тому не дивно, що нашу мову називають солов’їною.
2. Спиши. Підкресли однорідні члени
68. 1. За допомогою сполучників та інтонації перелічування усно об’єднай речення кожної групи в одне так, щоб не повторювались ті самі слова.
1. У нічному небі яскраво світять зорі.
У нічному небі яскраво світить місяць.
2. Я дуже люблю Україну.
Я дуже люблю рідний край.
Я дуже люблю свою родину.
2. Запиши утворені речення. Підкресли однорідні члени.
Візьми до уваги! Якщо однорідні члени речення поєднані сполучниками і (й), та, їх вимовляємо з перелічувальною інтонацією. Якщо однорідні члени речення поєднані сполучниками а, але, проте, їх вимовляємо з інтонацією протиставлення: перший однорідний член вимовляємо з підвищенням голосу, а другий – зі зниженням. Наприклад: Школярі не тільки обкопували дерева, а й поливали їх.
69. 1. Учися читати інтонаційно правильно! Керуйся правилом.
1. Ця весела, рухлива і голосиста пташка годується насінням ялини. 2. Пташки дуже охайні. Кожну пір’їнку дзьобом перебирають, розправляють. 3. Упав шуліка, але не вполював синицю. 4. Олег змайстрував годівницю для птахів і повісив на дереві.
2. Спиши. У першому й останньому реченнях підкресли головні та другорядні члени.
3. Поясни написання слів пір’їнку, розправляють.
70. 1. Прочитай текст. Добери до нього заголовок.
Знання допомагають сьогодні людині спускатися на дно океану і проникати в космічні глибини. Знання допомагають винаходити нові й нові машини, щоб важка праця ставала легкою й цікавою.
Без знань не можна стати гарним працівником. Навчання – подорож у світ знань, світ чарівний і безмежний.
2. Випиши речення з однорідними членами.
3. Якими сполучниками поєднані однорідні члени і як їх треба читати?
4. Добери синоніми до виділених слів.
71. 1. Прочитай листа відомого литовського письменника до українських школярів.
МОЛОДІ МОЇ УКРАЇНСЬКІ ДРУЗІ!
Любіть усе, що красиве й прекрасне, – природу, працю, поезію, живопис, спорт, музику. Прекрасне допомагає людині жити, працювати, цінувати дружбу, любити своїх товаришів, свою Батьківщину, будувати життя, допомагає стати справжньою людиною.
Я хочу, щоб Ви дружили з литовськими дітьми, відвідували мій Неманський край. Учіться дружити між собою з ранніх років.
Дружба робить нас багатшими, облагороджує, олюднює. Бажаю Вам успіхів і щастя! (Едуардас Межелайтіс).
2. До чого автор листа закликає українських школярів? Які міркування висловлено в листі? Запиши двоє останніх речень тексту. Підкресли в них однорідні члени речень.
3. Випиши речення з однорідними членами. Навчися читати їх із правильною інтонацією.
4. Поміркуй, що спільного в будові виділених слів. Добери або знайди в словнику інші слова з таким самим префіксом.
72. 1. Прочитай вірш. Добери до нього заголовок. Знайди синоніми.
Вечір… Гори в млі,
В золоті вершини…
А під ними ллється десь
Пісня України.
Гасне вечір…
Сон обняв гори і долини…
А між горами літа
Пісня України.
Ніч давно… Заснуло все…
Тільки море плине,
Та щебече понад ним
Пісня України.
Олександр Олесь
2. Порівняй вимову і написання слова ллється. Назви в ньому всі звуки.
3. У другій строфі знайди однорідні члени речення. Як вони пов’язані?
73. 1. Прочитай речення з однорідними членами і спиши. Читання, музика, танці, туризм, рукоділля, малювання – це захоплення людини. Вони збагачують її духовний світ, спонукають до творчості, пізнання нового. Дуже часто захоплення переростають в уподобання всього життя і стають професією людини.
2. Розглянь фотоілюстрації. Склади за ними речення з однорідними членами. Запиши їх.
3. Навчися читати речення з перелічувальною інтонацією.
Запитання і завдання для повторення
1. Які є види речень за метою висловлювання та інтонацією?
2. Що називають основою речення?
3. За допомогою чого пов’язані слова в реченні?
4. Які члени речення називають однорідними? Як вони пов’язуються між собою?